تشکیل کمیته عارضه‌یابی بیش از پیش ضروری است

نایب رئیس خانه معدن خراسان‌رضوی گفت:  استانداری به عنوان متولی سازمان صنعت، معدن و تجارت باید تشکیل کارگروه عارضه‌یابی را مورد نظر قرار دهد. مشکل اساسی بسیاری از واحدهای معدنی در نوع عملکرد و فعالیت آن‌ها است، چنان که ماشین‌آلات آنان قدیمی است و تولید و بهره‌وری آن‌ها بسیار پایین است. حال نکته اصلی تسلسل و دور باطل در این حوزه بوده که همین مسئله تشکیل کمیته عارضه‌یابی را بیش از پیش ضروری ساخته است.

فضل‌الله احتشام نیا در جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی خراسان رضوی افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در تاریخ 21 اردیبهشت ماه سال 94 با ابلاغ آیین‌نامه رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی و تصویب هیات وزیران با هدف حل و فصل موانع فراروی واحدهای تولیدی تشکیل شد.

وی ادامه داد: وظایف این کارگروه شامل بررسی علل رکود یا توقف واحدهای تولیدی، هماهنگی برای رفع مشکل، بررسی و پیگیری رفع موانع مربوط به اشتغال با هماهنگی سازمان‌های مرتبط از جمله سازمان تامین اجتماعی، بررسی و ارائه راهکار در خصوص اختلافات و مشکلات اجتماعی نیروی کار، بررسی اختلافات واحدهای تولیدی با دستگاه‌های اجرایی استان از جمله سازمان امور مالیاتی و ارائه راهکارهای مناسب، کمک به تسهیل و راه اندازی طرح‌های نیمه تمام تولیدی، حمایت و کمک به توسعه صادرات محصولات تولیدی استان و… می‌شود.

نایب رئیس خانه معدن خراسان‌رضوی با بیان اینکه ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان دبیر، نسخه‌ای از تصمیمات کارگروه را به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و تعاون و کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌کند، افزود: تصمیمات کارگروه در حدود اختیارات قانونی دستگاه عضو و با رعایت قوانین و مقررات، لازم‌الاجرا است.

احتشام با تاکید بر اینکه استانداری به عنوان متولی این سازمان باید تشکیل کارگروه عارضه‌یابی را مورد لحاظ قرار دهد، عنوان کرد: مشکل اساسی بسیاری از واحدهای معدنی در نوع عملکرد و فعالیت آن‌ها است، چنان که ماشین‌آلات آنان قدیمی است و تولید و بهره‌وری آن‌ها بسیار پایین است. حال نکته اصلی تسلسل و دور باطل در این حوزه بوده که همین مسئله تشکیل کمیته عارضه‌یابی را بیش از پیش ضروری ساخته است.

 

ضرورت تشکیل مرکزی علمی و تخصصی در حوزه سنگ‌های ساختمانی

همچنین علی معصومی، نایب رئیس گروه تخصصی سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه مراکز دانشگاهی و آکادمیک به دلیل عدم آشنایی کافی با بخش معدن به این مهم آن طور که باید و شاید نمی‌پردازند، خاطرنشان کرد: 22درصد از معادن کشور در حوزه سنگ ساختمانی هستند. ایران از لحاظ ذخیره در رتبه نخست و یا دوم قرار دارد.

وی گفت: علاوه بر این از لحاظ تولید نیز هفتمین و از لحاظ صادرات در رده 12 الی 13 قرار داریم که در بسیاری از موارد تنزل رتبه را شاهد بودیم،  این مسائل حاکی از عدم توجه صحیح به ذخایر سنگی  است. این در حالی بوده که کشور ترکیه با تاسیس مراکز علمی و تصویب یکسری از قوانین زمینه سهولت فعالیت را در این عرصه فراهم ساخته است.

نایب رئیس گروه تخصصی سازمان نظام مهندسی معدن خراسان‌رضوی اضافه کرد: بر همین اساس انجمن سنگ بر آن شد که مرکزی علمی و تخصصی در تهران تاسیس کند که در جلسات اولیه آن سازمان ایمیدور، دانشگاه تهران و انجمن سنگ وارد کار شدند تا یکسری از منابع مورد نیاز تامین شود و دانشگاهیان، صاحبان تجربه، معدنکاران، فعالان بازرگانی این حوزه با همکاری یکدیگر موانع این بخش را شناسایی و برای آن چاره‌اندیشی کنند.

معصومی اظهار کرد:  اگر چه خراسان‌رضوی در عنوان دارای 170 معدن سنگ است، اما همان 40 الی 50 درصد واحدهای این بخش با ظرفیت 40 درصد فعالیت دارند. همچنین علی رغم اینکه این خطه در عنوان، از لحاظ سنگ ساختمانی نخستین استان محسوب می‌شود اما از لحاظ فرآوری در این حوزه حرفی برای گفتن ندارد.

در ادامه این نشست سید رضا ابراهیمی، مدیرعامل شرکت بهسنگ با انتقاد از عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصریح کرد: قوانین، بخش‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، متمم‌ها، استفساریه‌ها و پیوست‌ها در بسیاری از موارد متعارض هستند و در تناقض باهم قرار می‌گیرند. در واقع هدف از تشکیل این ستاد حل و مرتفع کردن این موانع است.

وی بیان کرد: از آن جا که نتوانستیم از پنجره واحد نتیجه مطلوبی کسب کنیم، نسبت به آن بی توجه شدیم، این در حالی است که ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز تاکنون عملکرد قابل قبولی در این زمینه نداشته است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *