حضور زنان در احزاب بسیار کم است

یک فعال حقوق زنان گفت: افزایش میزان مشارکت زنان، نشان از این است که حضور ساختار سیاسی به شکل ساختاری در حال تغییر است.

منصوره موسوی در نشستی با عنوان «تحلیلی پیرامون ایستادگی زنان در برابر تبعیض‌های ساختاری در جامعه ایران» که در دفتر حزب کاگزاران سازندگی ایران برگزار شد، افزود: پدرسالاری تعریف خاصی در کشورهای جهان سوم دارد. درواقع از شاخص‌های جوامع پدرسالار، پایبندی به سنت‌هاست. آمار مشارکت سیاسی زنان در ایران بسیار پایین است. در سال 1396 خوشبختانه رکوردهای آماری در شوراهای کشور شکسته شد. در کشورهای عراق و افغانستان سهمیه 20 تا 25 درصد برای حضور زنان در نظر گرفته‌اند. حال آن که برای مشارکت‌های سیاسی زنان در ایران سهمیه‌ای در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: برای نمونه در سیستان و بلوچستان بیشتر اعضای شورای شهر و روستاها زنان هستند. 415 زن در سیستان و بلوچستان وارد شوراها شدند. گفتنی است که سن نمایندگان زن از 47 سالگی به 42 سالگی رسیده است. تحصیلات زنان از کارشناسی‌ارشد به بالاست.

موسوی با بیان اینکه «شکاف جنسیتی در سیاست کشور بسیار زیاد است و در رتبه‌های پایین جهانی هستیم»، ادامه داد: در رویدادهای گذشته حضور زنان در مجلس شوراهای اسلامی شهر و روستا در برخی مناطق افزایش یافته است. یکی از علل کم بودن حضور زنان در موقعیت‌های سیاسی کشور وجود نظام پدرسالاری است. بنابراین لازم است مردانی که در احزاب سیاسی کار می‌کنند، ساختارها را بشکنند تا زنان بتوانند کاندیدا شوند.

 

تعداد حضور زنان در احزاب بسیار کم است

این فعال حقوق زنان توضیح داد: تعداد زنان مشارکت کننده در احزاب نسبت به مردان بسیار کم است. گفتنی است ساختارهای جنسیتی در ایران تبعیض آمیز است. ما یکسری خلأهای قانونی در کشور داریم و اگر بخواهیم زنان مشارکت سیاسی داشته باشند باید خلأهای قانونی را از بین ببریم. درواقع زنان به تنهایی نمی‌توانند آن را حل کنند و حتما نیاز به همراهی مردان دارند.

این پژوهشگر اجتماعی خاطرنشان کرد: نظام مردسالارانه در جامعه، روابط به شکل افقی را قبول ندارند. ساختار پدرسالارانه جنسیت مرد را برتر از زن می‌داند. درواقع حضور زنان در احزاب و انجمن‌های سیاسی و شوراهای شهر و روستا بسیار اهمیت دارد. چراکه در این سمت‌ها می‌توانند تأثیرات بیشتری داشته باشند و می‌توانند تغییرات آرام و ساختاری بیشتری را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه «باید توجه داشت که تبعیض‌های ساختاری در کشور ما لزوما جنسیتی نیست بلکه گاهی سنی، مذهبی است» تصریح کرد: در ایران اقشار جامعه جوان است و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. بنابراین جامعه سیاسی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. و میانگین سنی جوان‌تر شده است و راه را برای جوانان هموارتر می‌کند.

 

حضور زنان در مناصب سیاسی از لحاظ ساختاری مشکل دارد 

موسوی بیان کرد: هنگامی که زنان وارد عرصه سیاست می‌شوند عدم سابقه او را دلیلی بر صلاحیت نداشتن وی تلقی می‌کنند. تبعیض‌های ساختاری درواقع برگرفته از همان تبعیض‌های سنی است. ما در ساختارهای قانونی هیچ منعی برای حضور زنان در مقام‌های سیاسی نداریم. برای نمونه در مجلس خبرگان، مجلس شورای نگهبان و صدا و سیما هیچ منعی برای حضور زنان و کاندیدا شدن آن‌ها مطرح نشده است. گفتنی است که زنان منع قانونی ندارند بلکه منع ساختاری دارد.

 

مردان اجازه حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی را نمی‌دهند

وی ادامه داد: حضور زنان در جامعه سنتی و مردسالارانه باید در حوزه اجتماعی تعریف شود. حتی حرکات بدن او باید در چارچوب مشخصی باشد و گرنه دچار مشکل می‌شود. در جامعه مردسالاری کارگردانی به نام سنت‌های جامعه مردسالارانه برای کنش‌های زنان وجود دارد. بحث اصلی این است که در بسیاری از جوامع مردان اجازه حضور زنان را در عرصه‌های اجتماعی نمی‌دهند. این  شرایط نشان می‌دهد که زنان جامعه سنتی، زنانی نامرئی هستند و تنها برای رأی دادن در عرصه‌های اجتماعی می‌توانند حضور پیدا کنند.

این فعال حوزه زنان تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که برای سیستم مردسالاری بیان می‌کنند کار زنان در خانه است. بنابر این هنگامی که زنی موفق است زنان دیگر خانواده او را سرزنش کرده و معتقدند که به خانواده لطمه وارد می‌کند درحالی که این شرایط برای مردان وجود ندارد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *