مثل آب خوردن

آنقدر اسم خشکسالی و کمبود آب را شنیده ایم که مثل نفس کشیدن همین هوای آلوده برایمان عادی شده است و انگار از روز عزل، زمین با کمبود آب آفریده شده است؛ اصلا هم مهم نیست 68درصد زمین را آب پوشانده و البته تنها 3درصد آن شیرین است. آسمان هم که امسال روی خوشی به ما نشان نداده است و آبی از دستش نمی چکد. این وسط شعار فرهنگسازی مصرف آب و صرفه جویی توسط مردم، بعنوان تنها راه خروج از بحران، بر سر زبان مسئولان است و انگار نه انگار که حل این معضل برعهده مسئولان است نه مردم.

احتمالا تابحال حداقل برای یک بار هم که شده ماشین خود را کارواش برده اید و از برقی که روی ماشین افتاده کیف کرده اید؛ حالا اگر بدانید آب مصرفی کارواش ها از جنس همان آبی است که در لوله های خانگی جریان دارد چه می کنید؟ بله تقریبا تمام کارواش های شهر، برای شستشوی ماشین ها از آب شرب استفاده می کنند؛ یعنی اینکه مدام می گویند خودرو خود را در حیاط منزل و با آب شرب تمیز نکنید یعنی کشک؛ آن هم در منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک سدهای خالی که منابع مطمئنی برای تامین آب نیستند.

 

هزینه ماهانه مصرف آب هر کارواش 2تا 4 برابر مصرف یک آپارتمان 8واحدی

مدیر یک کارواش در خیابان امام خمینی می گوید: آب مصرفی ما آب شرب مشهد است و حدود 4میلیون تومان برای هر لنس( انشعابی برای وسیله شستشوی خودرو) بعنوان امتیاز پرداخت کرده ایم. تقریبا 90درصد کارواش های مشهد به همین شکل هستند و قبض ماهیانه آب را نیز پرداخت می کنیم.

او ادامه می دهد: هزینه ماهانه مصرف آب هر لنس کارواش تقریبا با مصرف یک آپارتمان 8واحدی برابری می کند. در هر کارواش نیز براساس وسعت آن بین 2تا 4 لنف وجود دارد.

صاحب یک کارواش دیگر در بلوار معلم نیز می گوید: از سال گذشته قرار شد کارواش ها دستگاه تصفیه نصب کنند اما بدلیل اجاره ای بودن اکثر آن ها، این مسئله اتفاق نیفتاد. البته باید گفت هزینه برق کارواش ها بدلیل استفاده از پمپ ها ممکن است بیشتر از آب مصرفی باشد.

یک کارواشی دیگر اما توضیح می دهد معمولا اجازه نصب بیشتر از دو دستگاه لنس را به کارواش ها نمی دهند و برای بیشتر از آن باید تانکر نصب کرد

مسئول یک کارواش اما حرف های متفاوتی دارد. او بیان می کند: برای احداث یک کارواش ابتدا باید برای هر انشعاب لنس، چیزی حدود 8میلیون تومان به اداره آب و فاضلاب پرداخت کنید و درصورت استفاده از آب تانکر نیز جریمه می شوید. او معتقد است اداره آب و فاضلاب پول خودش را می گیرد و کاری به صرفه جویی و این حرف ها ندارد؛ درصورت نصب تانکر هم به بهانه استفاده از آب های زیرزمینی جریمه دارد.

این چند گفت و گوی کوتاه با صاحبان چند کارواش در مشهد، تقریبا گویای همه چیز است؛ اینکه آب شرب، آبی که با صرف هزینه های فراوان تصفیه و وارد چرخه مصرف می شود، بطرز عجیبی در کارواش ها هدر می رود و ظاهرا کسی هم قرار نیست جلوی این کار را بگیرد. به سراغ مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب مشهد رفتیم تا حرف های این سازمان را نیز بشنویم.

 

بدنبال راهکارهای جدید هستیم

محمد محمدزاده ضمن تایید استفاده کارواش ها از آب شرب، اذعان می کند: متاسفانه هنوز به سمت ایجاد چاه مجزا برای استفاده کارواش ها یا ایجاد چرخه تصفیه و مصرف مجدد آن حرکت نکرده ایم و دنبال راهکارهای جدیدی مانند کارواش بدون آب هستیم.

او می گوید: این کار خلاف قانون نیست و در سراسر ایران به همین شکل عمل می شود. ما بارها صنف مربوط به کارواش ها را به همایش هایی با موضوع صرفه جویی در مصرف آب دعوت کردیم اما متاسفانه دوستان حضور پیدا نکردند؛ این نکته هم که ما اجازه استفاده از تانکر به کارواش ها را نمی دهیم دروغ است و حتی به پروژه های ساخت و ساز نیز انشعاب نمی دهیم تا تانکر تهیه کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه می دهد: هزینه هر انشعاب نیز براساس ظرفیت هر لنس، بعنوان فروش ظرفیتی و براساس تعرفه های موجود محاسبه می شود.

او معتقد است باید برنامه ریزی برای استفاده از کارواش ها از آب غیرشرب انجام شود و آب منطقه ای نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد همانطور که در بحث تامین آب فضای سبز خوب عمل کرده است.

 

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *