انتشار اسامی مشکلی را حل می‌کند؟

پرونده بعضی اتفاقات در کشور ما با وجود این که جنجال زیادی به پا می کند اما مشخص نیست چرا به سرانجام نمی‌رسد و مانند یک زخم کهنه باز می‌ماند تا هم افکار عمومی را دچار سرگردانی کند و هم امیدها برای پیگیری اتفاقات مشابه را کم رنگ کند.

از این نمونه موضوعات زییاد وجود دارد مثل سرانجام برخی تحقیق و تفحص‌های مجلس پیرامون  پرونده مدیران دوتابعیتی که مدت زیادی است بدون تعیین تکلیف رها شده و مردم هم از پی‌گیری آن خسته شده‌اند.

در موضوع مدیران دوتابعیتی هر روز یک مسئول حرفی زده است. یک روز موضوع افشا شد، بعد تکذیب شد. دوباره توسط یکی از مسئولان دستگاه قضایی مساله طرح شد، وزارت اطلاعات آن را تکذیب کرد. برخی نمایندگان آن را تایید کردند و بعد در آبانماه سال گذشته، طرح تحقیق‌و تفحص از مدیران دو تابعیتی تصویب شد.

طراحان طرح معتقدند افراد دوتابعیتی مورد توجه جدی دستگاه‌های اطلاعاتی دشمن هستند و در پروژه «نفوذ» به کار گرفته می‌شوند. در مواردی نمونه‌های مختلف به کار گرفته شده حتی دارای تابعیت مضاعف هستند.

 

نگرانی شدید بین مردم

نمایندگان امضاکننده این طرح معتقدند: براساس تعریف حقوقی دولت‌های آمریکا و کانادا، گرین‌کارت به مجوزی گفته می‌شود که نشان‌دهنده اقامت دائم در ایالات متحده و کانادا است. گرین‌کارت آمریکا و کانادا در واقع اجازه دائم کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و کانادا و استفاده از مزیت‌های شهروندی این کشور است.

با این تعریف و امتیاز حقوقی از دارندگان گرین‌کارت، ایجاد نگرانی شدیدی در بین مردم و نمایندگان به وجود آمده و سوال این است که چه ضرورتی دارد این افراد در جایگاه‌هایی مهم دارای گرین‌کارت از کشورهای متخاصم باشند؟ این افراد می‌توانند مانند بقیه مردم ویزا بگیرند و سفر کنند.

چند روز پیش حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی بعد از گذشت حدود یکسال از تصویب طرح از وجود 100مدیر دوتابعیتی و دارای گرین کارت کشورهای دیگر خبر داد و با بیان اینکه گزارش تدوین شده در این خصوص دارای 33صفحه اصلی و 40 صفحه ضمایم و مستندات است، گفت: یک لیست 100 نفره افراد اعم از دارندگان گرین کارت و دو تابعیتی هستند که  در جریان تحقیق و تفحص به دست آمده و در گزارش اسامی آن‌ها ذکر شده است.

 

از دولت انکار

جالب اینجاست که در اسفندماه سال گذشته وزیر اطلاعات رسماً در یک برنامه تلویزیونی گفت: ما هیچ مدیر دو تابعیتی در کشور نمی شناسیم.

محمود علوی افزود: پیش‌تر خواسته بودیم که اگر کسی مدیر دوتابعیتی می‌شناسد به ما معرفی کند، حتی یک مورد هم به ما معرفی نشد. تنها یک فرد را می‌شناختیم که بسیار مومن و متدین و فرهیخته و داماد یکی از شخصیت‌های ارزشمند کشور بود ولی چون دوتابعیتی بود ناگزیر از مسئولیتش استعفا داد اما به غیر ایشان مورد دیگری نمی‌شناختیم و نمی‌دانم چرا دوباره این موضوع مطرح می‌شود.

اظهارات علوی درحالی بیان شد که پیش از آن دادستان کل کشور یک فهرست 16 نفره از اسامی مدیران دو تابعیتی را به وزارت اطلاعات داده بود.

اما وزیر گفت: 5 نفر  از این‌ها تابعیت مضاعف دارند اما در هیچ یک از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مسئولیتی ندارند و در بخش خصوصی فعالند که این هم منعی ندارد. حتی خارجی‌ها هم می‌توانند در بخش خصوصی تا 49 درصد سرمایه‌گذاری کنند.

وی اضافه کرد: 4 نفر از این افراد هم با آگاهی وزارت اطلاعات، تابعیت مضاعف دارند ولی هیچ گونه مسئولیتی در مدیریت دولتی ندارند و به دستگاه‌های دولتی مشاوره می‌دادند. بر اساس تحقیقاتی که کارشناسان ما به عمل آورده‌اند، در کشورمان هیچ مدیر دولتی دوتابعیتی را نداریم و نمی‌شناسیم.

 

اگر مشکلی نیست چرا نمی گذارید اسامی اعلام شود؟

این موضوع در سخنان حسینعلی حاجی دلیگانی هم اشاره شده است. نماینده شاهین شهر تاکید دارد: به این نتیجه رسیدیم که در وزارت امور خارجه هیچ نظارتی برای شناسایی افراد دو تابعیتی وجود ندارد و اطلاعاتی درباره ورود و خروج افراد در وزارتخانه موجود نیست.

وی با تأکید براینکه در سفرهای خارجی مسئولان نیز، وزارت امورخارجه گاه بی اطلاع است، گفت: وزارت کشور نیز در شناسایی افراد دو تابعیتی موفق نبوده و آن طور که باید و شاید به وظایفش عمل نکرده است. البته فقدان یک بانک جامع اطلاعاتی را نیز در روند تحقیق و تفحص شاهد بودیم.

نماینده مردم شاهین‌شهر در حالی از کشف 100 مدیر دوتابعیتی یا دارای گرین کارت سخن گفته که قبلاً حتی جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی هم وجود این گونه مدیران را منکر شده بود. وی در خصوص اینکه خود سازمان امور اداری و استخدامی در ابتدای استخدام، شناختی از افراد با تابعیت دوگانه ندارد

‌ گفته بود: استخدام بر اساس اظهارات متقاضیان است. از آنجایی‌که قانون دست ما را باز گذاشته، ‌اگر مواردی مشاهده گردید که مشکوک به نظر می‌رسند ، می‌شود برخورد قانونی لازم را انجام داد.

از سوی دیگر مقامات دولتی اصرار دارند که مدیر دوتابعیتی در کشور وجود ندارد و این موضوعات ساخته و پرداخته ذهن جناح رقیب است. موضوعی که به شدت ازسوی برخی منتقدان دولت رد می‌شود.

 

کریمی قدوسی: جنجال یعنی موفقیت

کریمی قدوسی دراین‌باره با اشاره به جنجال‌های صورت گرفته درباره این طرح و افشاگری‌های پیرامون آن، گفت: این جنجال‌ها و بلواهایی که پس از طرح تحقیق و تفحص ایجاد شده، همگی نشان از موفقیت و اهمیت این طرح است اما برای بنده سوال است که اگر مشکلی وجود ندارد چرا برخی از پاسخگویی و مطرح شدن اسامی مدیران دو تابعیتی واهمه دارند؟

 

مسائلی که مردم را بدبین می‌کند نباید مطرح شود

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی معتقد است که این موضوع به یک جنجال آفرینی بدل شده است و اگر مجلس به دنبال رفع مشکلات است از ابزارهای لازم برخوردار است.

جواد آرین‌منش درگفت‌وگو با صبح امروز ضمن انتقاد از مطرح کردن مسائلی که مردم را نسبت دولت و یا مجلس بدبین می‌کند گفت : در حال حاضر مجلس ابزار لازم را برای اعمال قانون در اختیار دارد .

دبیر موتلفه خراسان رضوی اضافه کرد: ابزاری مثل طرح سوال توسط نمایندگان و حق استیضاح وزرا. پس چرا می‌بایست این همه جنجال ایجاد کرد. از ابتدای انقلاب تا کنون تقریبا در تمامی دولت‌ها افراد دو تابعیتی با مشاغل مختلف به مردم خدمت کرده اند.

نماینده اسبق مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بسیاری از افرادی که از آن‌ها به عنوان دو تابعیتی یاد میشود درگذشته در کشورهای خارجی تحصیل می کرده‌اند و برای اقامت خود در آن کشورها دلیل مناسب دارند و در عین حال باید از کسانی که طرح این موضوعات را به جنجال تبدیل می‌کنند پرسید که خود شما به عنوان کسی که تابعیت دوگانه ندارید چقدر در خدمت رسانی به کشور و مردم موفق بوده اید که حالا مشکل شما دو تابعیتی ها است.

وی درپایان تاکید کرد: باید از آقای قدوسی پرسید به عنوان نماینده مشهد چقدر در انجام وظایفشان موفق بوده‌اند؟ چقدر از مشکلات مشهد از حاشیه نشینی گرفته تا بی آبی و بیکاری و…حل شده است؟ امروز دغدغه مردم نان شب‌شان است. بهترنیست به جای طرح دعوا علیه دولت و محکوم کردن یکدیگر به دنبال حل  مشکلات مردم باشیم؟

 

 

گزارشی از علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *