کشمیر و فلسطین باید حق انتخاب داشته باشند

چهارم دی مصادف با 25 دسامبر و تولد حضرت مسیح، برای مردم مسلمان  پاکستان نیز روز بزرگ و تاریخی است. در این روز «محمدعلی جناح» رهبر مبارز و آزادی­بخش حزب مسلم پاکستان و اولین فرماندار کل این کشور چشم به جهان گشوده است. جناح توانست با مبارزه علیه استعمار انگلیس و قدرت هندوها این کشور را به عنوان یک کشور مستقل مسلمان از چنگال این دو قدرت رهایی ببخشد.

مردم پاکستان هرساله این روز را در کشور پاکستان جشن می­گیرند و یاد این رهبر مبارز را زنده نگه می­دارند. سرکنسولگری پاکستان در مشهد نیز به رسم هرساله خود این روز را جشن می­گیرد و با برگزاری مراسم شادی و پخش شیرینی در شهر شادی خود را با مشهدی­ها شریک می­شود.

روز دوشنبه سرکنسولگری پاکستان در مشهد ضمن برگزاری این جشن مراسم معارفه سرکنسول جدید خود «عرفان محمود بخاری» را در جمع خبرنگاران برگزار نمود و در نشست خبری پاسخگوی سوالات آن­ها شد.

سرکنسول پاکستان در مشهد گفت: کشمیر و فلسطین از قدیمی‌ترین پرونده‌های حل‌نشده سازمان ملل هستند که این اتفاق این رضایت‌بخش نیست. پاکستان از هر نظر پشتیبان کشمیر است، پاکستان نمی‌گوید کشمیر متعلق به ماست اما باید به آنان اجازه داد انتخاب آزادانه داشته باشند.

عرفان محمود بخاری دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت تولد «محمدعلی جناح»، بنیان‌گذار کشور پاکستان در محل کنسولگری این کشور در مشهد برگزار شد، به بیان تاثیر محمدعلی جناح در استقلال و شکل­گیری این کشور پرداخت و افزود: محمدعلی جناح برای ایجاد کشوری برای مردم مسلمان پاکستان تلاش‌های بسیاری کرد. جناح معتقد بود زندگی، هدیه‌ای مقدس از جانب خداوند است که این حق برای همه وجود دارد، وقتی از ایدئولوژی پاکستان صحبت می‌کنید، باید از ایدئولوژی اسلامی صحبت کنیم که فلسفه آرامش و زندگی در آن وجود دارد.

سرکنسول پاکستان در مشهد با تأکید بر این‌که پاکستان، کشوری بر اساس ایدئولوژی است نه صرفاً بر اساس سرزمین و کشور، خاطرنشان کرد: جناح دو دهه آخر زندگی خود را بدون هیچ چشم‌داشتی وقف رؤیای زیبای کشور مستقل پاکستان کرد. با نگاهی به عقب متوجه می‌شوید که نوع تفکر، اندیشه‌ها و دیدگاه محمدعلی جناح از زمان خود جلوتر بود و امروز نیز قابل‌تحسین است.

 

از حمایت رهبر معظم ایران متشکریم

بخاری در خصوص نوع تعامل با دیگر کشورها گفت: پاکستان همیشه در رویارویی با تروریسم در خط مقدم بوده، این تنها به جنگ آمریکا و کشورهای دیگر خلاصه نمی‌شود زیرا پاکستان از مدت‌های دور در حال مبارزه با پدیده تروریسم بوده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان در مشهد با اشاره به موضوع کشمیر، اظهار کرد: پاکستان همیشه از کشمیر دفاع کرده و می‌کند، کشمیر و فلسطین از قدیمی‌ترین پرونده‌های حل‌نشده سازمان ملل هستند که این اتفاق این رضایت‌بخش نیست؛ پاکستان از هر نظر پشتیبان کشمیر است، پاکستان نمی‌گوید کشمیر متعلق به ماست اما باید به آنان اجازه دهند انتخاب آزادانه داشته باشند.

وی به حمایت رهبر معظم انقلاب از مسلمانان مظلوم کشمیر اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب سه بار این حمایت را بیان کردند، کشمیر مانند فلسطین است که به محدوده جغرافیایی کوچکی مربوط نمی‌شود، موضوعی جهانی است که همچون مسئله فلسطین باید به آن با دیدی وسیع‌تر نگاه کرد.

 

هیچ مشکلی در سطح ملی و دولتی بین دو کشور وجود ندارد

بخاری، ایران را کشوری دوست و برادر توصیف کرد و ادامه داد: وقتی از ایران سخن می‌گوییم، از کشوری برادر و دوست یاد می‌کنیم، در موضوع برخی مشکلات مرزی، موردی وجود نداشته که نیاز به اعزام سرباز و ارتش باشد، ناامنی در حد دولتی و کشوری نیست بلکه در حد مختصر و غیر رسمی همچون قاچاق و جرایم کوچک‌تر است؛ در سطح ملی و دولتی هیچ مشکل و مخالفتی بین دو کشور وجود ندارد همان‌طور که مقامات مختلف دولتی و نظامی دو کشور، از دو کشور بازدید داشتند.

وی بر تأکید کشور پاکستان بر وحدت مسلمانان اشاره کرد و گفت: پاکستان معتقد است امت مسلمان باید وحدت داشته باشند، با این نگاه، از گذشته تابه‌حال تلاش شده رابطه بین دو کشور ایران و عربستان بهبود یابد چراکه در حالت طبیعی، دشمنان بسیاری داریم.

 

سالانه 300 هزار زائر پاکستانی به مشهد می­‌آیند

بخاری به حضور نظامی 17 ساله آمریکا در افغانستان نیز اشاره و بیان کرد: سال­ها است آمریکا به دنبال پیروزی در افغانستان است که موفق نبوده، پاکستان و امریکا در این رابطه دیدگاه متفاوتی دارند، هر دو درصدد حل مشکل افغانستان هستند اما پاکستان معتقد به راه‌حل سیاسی در این رابطه است؛ البته کشورهای همسایه نیز می‌توانند در حل این موضوع مؤثر باشند.

وی به سفر زائران پاکستانی به مشهد اشاره کرد و گفت: بیش از 300 هزار زائر به مشهد می‌آیند، برنامه‌هایی از سوی بلوچستان طراحی‌شده که از سوی تولیت آستان قدس نیز پذیرفته‌شده تا کلیه امور در این رابطه تسهیل شود.

سرکنسول پاکستان در مشهد در مورد تعداد اتباع این کشور در مشهد، بیان کرد: بین 7 تا 8 هزار پاکستانی در مشهد مقیم هستند که به‌طور مرتبط با کنسولگری در ارتباط هستند.

وی در خصوص مشکلاتی که برای اتباع این کشور در مشهد به وجود می‌آید نیز گفت: مشکلات اغلب مشکلات اداری و در رابطه با مدارکشان است که این مشکلات نیز با همکاری نزدیک مسؤولان ایرانی به‌سرعت حل می‌شود.

 

مسئولین ایرانی به فروش میوه­‌های قاچاق پاکستانی توجه کنند

بخاری، با بیان این‌که مبادلات مالی ایران و پاکستان رضایت‌بخش نیست، افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین بانک مرکزی ایران و پاکستان امضاشده که یک بانک از پاکستان در ایران و بانکی ایرانی نیز در پاکستان افتتاح شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

وی از مقامات ایرانی خواست تا مشکلات مربوط به تبادلات مالی بین ایران و پاکستان را با توجه به فاصله نزدیک این کشور برطرف کنند و گفت: به طور مثال اکنون انبه پاکستان در خیابان‌های ایران به فروش می‌رسد و حال آنکه این محصول از کانال قانونی وارد کشور نمی شود و این موضوع به ضرر دو کشور است. پاکستان می‌تواند صادر کننده خوبی برای محصولاتی مانند گوشت، سبزیجات، برنج و پرتقال به ایران باشد.

وی به علاقه پاکستان برای افزایش مبادلات تجاری و فرهنگی با مشهد اشاره و بیان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های زیادی در مشهد و استان خراسان رضوی هستیم و مشتاقیم فعالیت‌ها را افزایش دهیم چراکه کنسولگری به این استان توجه دارد. پیش بینی می­شود مبادلات کالا بین پاکستان و ایران در سال 2020 به پنج میلیون دلار برسد.

در بحث تبادلات فرهنگی، آموزشی و همچنین نمایش فیلم‌های تولید پاکستان در مشهد، از جمله برنامه‌هایی است که به دنبال اجرایی شدن آن هستیم.

گفتنی است در ادامه مراسم سالروز تولد محمدعلی جناح از شبیه­سازی آخرین اقامتگاه وی، معروف به «خانه زیارت» در محل کنسولگری پاکستان در مشهد رونمایی شد.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *