تخم طلا !

منوی رستوران­های لوکس شهر پر از اسم­های عجیب­ و غریبی است که در سبد خانواده اکثر مردم قرار نمی‌گیرد. اصولا شرایط اقتصادی باید به سمتی پیش برود که تمامی افراد یک جامعه بتوانند به تدریج کالاهای لوکس را در سبد خانوار خود قرار دهند. اما در این روزها محصول دیگری هم به غذای لوکس اضافه شده است.

تخم­مرغ محصولی که در سبد خانوار اکثر خانوارهای ایرانی جا دارد در سال جاری دچار نوسان قیمت بسیاری بوده است. البته بهتر است کلمه نوسان را به افزایش تغییر دهیم چرا که نمودار قیمت این محصول از اول سال تاکنون کاملا صعودی بوده است.

در ابتدای سال قیمت این محصول حدود سه هزار و 500 تومان بود و این روند تا تیرماه که قیمت به حدود کیلویی چهار هزار تومان رسید ادامه داشت که چندان نامعقول به نظر نمی­رسید. اما کار از جایی بالا گرفت که روزهای پایانی آبان­ماه واردات تخم­مرغ از سایر کشورها منتفی شد و قیمت تخم­مرغ رو به رشد گذاشت.

تخم­مرغ محصول محبوب سبد خانوار قشر متوسط جامعه با جهش قیمتی عجیب از چهار هزار تومان به پنج هزار و 500 تومان رسید و با حرکتی صعودی محسوس در آذرماه به 6 هزار و 80 تومان و در نهایت در روزهای پایانی آذرماه با جهشی مجدد به بیش از هفت هزار تومان رسید.

هرچند سازمان جهاد کشاورزی اقدامات خوبی چون توزیع تخم مرغ با قیمت استاندارد را در دستور کار قرار داد اما تاثیر چندانی بر روند صعودی این محصول نداشت. دلیل افزایش قیمت تخم­مرغ هرچه باشد تقریبا باعث حذف این محصول از سبد خانوار قشر ضعیف شده است.

صبح ­امروز در راستای این افزایش قیمت عجیب به سراغ مدیرتنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی رفته و دلیل این افزایش قیمت را از نظر وی جویا شده است که در ادامه می‌خوانید.

مدیرتنظیم بازار جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: قسمتی از افزایش قیمت تخم مرغ مربوط به افزایش قیمت نهاده­ها در چند ماه گذشته است. اما بیشترین تاثیر در افزایش قیمت تخم مرغ را شیوع آنفولانزا داشته است. البته این بیماری در استان ما وارد نشده است اما با کم شدن تخم مرغ در سایر استان­ها، تخم مرغ از استان ما برای آنها ارسال می­شود که این موضوع باعث افزایش قیمت این محصول شده است.

سید حمیدرضا جوادی افزود: طبق توافق معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اتحادیه مرغ تخم‌گذار(میهن)، تنظیم بازار تخم­مرغ، صادرات و جوجه­ریزی به این اتحادیه واگذار شده است. اما جهادکشاورزی بر حسب وظیفه و بحث حمایت از مصرف­کننده به نحوی که تولیدکننده متضرر نشود را پی­گیری می­کنیم.

جوادی ادامه داد: لذا براساس توافقی که با اتحادیه مرغ­ تخم­گذار انجام شد بخشی از واحدهای این اتحادیه عرضه مستقیم با قیمت پنج­هزار و 800 تومان را در دستور کار قرار دادند. اما چون فاصله حاشیه با بازار زیاد است این طرح نمی­تواند دوام کافی داشته باشد.

وی افزود: از دو روز گذشته در حال شکل‌گیری توافقاتی با اتحادیه مرغ تخم­گذار هستیم تا پایین­تر از حاشیه بازار تخم­مرغ را عرضه بکنند تا هم مصرف­کننده حمایت شود و هم تولید کنند­ه متضرر نشود. باید به این نکته توجه داشت که به لحاظ قانونی ما نمی­توانیم جلوی خروج تخم­مرغ از استان و ارسال آن به سایر استان‌ها را بگیریم.

جوادی تصریح کرد: البته در حال گرفتن مجوز این کار هستیم و وزارت جهادکشاورزی نیز با مصوبه هیئت وزیران مجوز واردات تخم­مرغ از سایر کشورها را تا پایان سال صادر کرده است که قطعا باعث تنظیم بازار خواهد شد.

مدیرتنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در خصوص کمپین‌هایی که در فضای مجازی برای نخرین تخم‌مرغ توسط مردم شکل گرفته است، اظهار کرد: هرگاه تخم­مرغ یا هر محصولی افزایش قیمت داشته باشد، به صورت خودکار قشر ضعیف­تر جامعه مصرف خود را کنترل می­کنند. اما چون قیمت تخم­مرغ در سطح جهانی افزایش داشته باید از اقشار کم درآمد حمایت کرد تا تخم­مرغ از سبد غذایی مردم حذف نشود.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *