انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود

مراسم اختتامیه از مجموعه برنامه‌های «مشهد و انقلاب اسلامی» با حضور استاندار خراسان رضوی، مسئولان فرهنگی استان در مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی شمال شرق کشور برگزار شد.

 

ارزش‌های انقلابی

در این همایش سید جواد حسینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه «ما در یک فرصت تاریخی برای ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و روایت‌گری فرهنگ ایثار و شهادت قرار داریم» گفت: دلیل این فرصت تاریخی این است که جبهه‌های نبرد و صحنه‌های ایثار و انقلابی که ملت ایران به رهبری امام خمینی رضوان الله تعالی آفریده‌اند، این صحنه‌ها یک گنجینه بزرگ انسانی و دینی و فضیلت است که در قطعه‌ای از تاریخ ایران به‌وقوع پیوسته است و ما باید ارزش‌های آن را چه در عرصه وقوع انقلاب اسلامی و چه در عرصه دفاع مقدس به‌خوبی بشناسیم،کشف کنیم و به نسل بعد از خودمان ترویج و انتشار دهیم.

وی ادامه داد: این کار را در این عرصه زمانی بیش از هر زمان دیگری می‌توان انجام داد چراکه در این فرصت کنشگران و قهرمانانی که این صحنه‌ها را آفریدند یا خود هنوز زنده‌اند و حضور دارند و یا اگر حضور ندارند هم‌سنگران و یاران و خانواده‌هایی دارند که با آن‌ها تجربه زیسته دارند و اکنون است که باید این گنجینه بازگو شود.

ماندگاری انقلاب

حسینی با اشاره به اینکه «در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید در مورد انقلاب تأمل و تفکر بیش‌تری داشته باشیم» تصریح کرد: ما باید به چرایی و چیستی انقلاب توجه کنیم، لذا در مباحث انقلاب‌شناسی می‌گویندکه هر انقلابی علت‌های موجبه دارد و اگر قرار است یک انقلابی پیشرفت‌های پیش‌رونده کیفی داشته باشد بر همان علت‌های موجبه خود تکیه کند.

وی با طرح این سئوال که علت‌های ایجادکننده انقلاب اسلامی چه بود که ما باید بقا انقلاب درآن‌ها جست‌وجو کنیم، خاطرنشان کرد: از دو منظر می‌توان به این موضوع نگاه کرد، اول عوامل مؤثر بر پیروزی سریع انقلاب اسلامی که دلیل آن به‌درستی باورها و اعتقادات دینی و مکتب رهایی‌بخش اسلام و همچنین رهبری و نیز وحدت، انسجام و حضور مردم است که بر این اساس بقا انقلاب به این سه عنصر وابسته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: دومین مورد محتوای انقلاب است که چرا این انقلاب شکل گرفت. برای شناسایی این موضوع معمولا به شعارهای بحبوحه انقلاب مراجعه و آن‌ها را تحلیل محتوا می‌کنند.

وی با اشاره به جمع‌آوری و تحلیل 5600 شعار انقلاب اسلامی در یک کتاب توسط یکی از اساتید دانشگاه تهران بیان کرد: بر این اساس تحلیل محتوای شعارها انقلاب اسلامی نشان داده است که 86 درصد شعارها با محوریت فرهنگ بوده است. بنابراین انقلاب اسلامی ایران پیش از اینکه انقلاب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و امنیتی باشد، انقلاب فرهنگی و بر مبنای آمیزه‌های قرآنی بود.

حسینی با بیان اینکه علت محتوایی موجبه انقلاب اسلامی در شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود اظهار کرد: اگر امروز بخواهیم انقلاب اسلامی با علت محتوایی موجبه خود همچنان جاری و ساری شود، همچنان باید بر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تأکید کرد. بر این اساس برای ارزیابی انقلاب اسلامی باید دید امروز وضع استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ما چگونه است. به حمدالله انقلاب اسلامی در طی این سال‌ها در هر سه این شعارها پیشرفت‌هایی داشته است، اما ما علاقه‌مندان به انقلاب نتوانسته‌ایم این دستاوردها را آن‌طور که شایسته است منتقل کنیم.

***

لازم به‌ذکر است در پایان مراسم اکبر شیخ سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه‌های شمال شرق کشور اشاره‌ای به برنامه‌های این 10 شب کرد و گفت: هر شب در این مکان به پیشنهاد جناب استاندار برنامه‌ای با محوریت انقلاب اسلامی برگزار شد و البته امیدواریم این برنامه‌ها را در سطح ملی برگزار شود.

در حاشیه این برنامه سخنرانی و خاطره‌گویی دو نفر از مبارزین و پیشکسوتان انقلاب اسلامی دکتر محسن شاملو از یاران و همراهان امام خمینی(قدس سره) در پاریس و دیگری صدیقه اردکانی از فعالان انقلابی بازگو شد.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *