همیشه پای یک مرد در میان است!

حتما شما هم این جمله معروف را شنیده‌­اید که همیشه پای یک زن در میان است؛ در واقع این جمله به ظاهر طنز ریشه در تاریخ بشریت دارد. کمی که ریز شویم متوجه خواهیم شد که بسیاری از تحولات عظیم سیاسی، اجتماعی و حتی جنگ­‌ها تحت تاثیر زنان بوده است.

اگر کمی ریزبینانه به تاریخ نگاه کنیم در هر دوره بزرگترین سیاست­مداران دوره را تحت تاثیر یک زن خواهیم یافت. تاثیراتی پشت پرده اما حیاتی و تاثیرگذار! اما آن دوره که زنان فعالیت­‌های پشت پرده داشتند به پایان رسیده است و سال­‌ها است که زنان در تمام کشورها به صورت علنی وارد صحنه­‌های مختلف فعالیت­‌های اجتماعی از جمله سیاست شده‌اند.

این موضوع را می­توان تا حدودی در کشور خودمان نیز بسط دهیم چرا که فعالیت سیاسی زنان از دوره قاجار تا کنون علنی بوده و به صورت مشهود وارد فعالیت‌­های اجتماعی شدند. پس از انقلاب نیز با حکومت دین بر قوانین کشور این موضوع پررنگ­تر شد و زنان با اعتماد به نفس بیشتری وارد عرصه سیاست شدند.

اما با یک نگاه اجمالی به تاریخ معاصر به وضوح مشاهده می‌کنیم که حضور زنان در مقایسه با مردها بسیار کمتر بوده و نتوانستند به جایگاهی که لیاقتش را داشته‌اند، برسند. در حوزه سیاست اما حضور زنان کم‌رنگتر و دشوارتر از سایر حوزه‌ها بوده است. بخشی از این اجحاف ریشه در مردسالاری حاکم بر کشور دارد. برای بررسی بیشتر موانع به سراغ سه تن از زنان فعال و موفق سیاسی استان رفتیم و نظر آن‌ها را جویا شدیم.

 

برخی نمی­توانند سکان داری زنان را تحمل کنند

عضو هیئت رئیسه شورای شهر گفت: فعالیت سیاسی برای همه خانم­‌ها و آقایان هزینه بردار است. طبیعتا خانم­‌ها با توجه به محدودیت‌­هایی که در عرف جامعه دارند، در حوزه سیاسی نیز با چالش­هایی موجه هستند از جمله این­که فعالیت زیاد زنان برای کسانی که ته­مایه‌­های ضد زن و مردسالاری در آن­ها رسوخ کرده قابل تحمل نیست.

شهناز رمارم افزود: این افراد نمی­توانند قبول کنند که یک زن سکان مدیریت را از دست آن­‌ها بگیرد مگر این­که در طول سالیان متمادی به اثبات رسیده باشند. یعنی آقایان خیلی سریع جهش­ و ترقی در فعالیت‌­های سیاسی دارند ولی زن­‌ها باید به مرور و تدریجی خود را اثبات کنند تا جامعه مردسالار سیاسی آن­ها را بپذیرد.

رمارم تصریح کرد: همیشه شعار برای حقوق زنان، زنان مدیر، زنان وزیر و … به خوبی داده می­شود اما مردها هنگام امضای حکم یک زن مسئول باور قطعی به شایستگی او ندارند و می­گویند باید صاحب رزومه قوی‌­تری باشند. این خیلی خوب است که مدارج ترقی پله به پله طی شود ولی چرا این موضوع فقط برای زنان و جوانان نسل جدید است؟

 

فضا برای فعالیت سیاسی زنان باز شده است

در ادامه به سراغ رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان خراسان رضوی رفتیم و این موضوع را از نگاه این سیاست­مدار قدیمی جویا شدیم.

رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان خراسان رضوی گفت: متاسفانه 8 سال قبل از سال 92 فضای سیاسی شهر و استان برای فعالیت سیاسی زنان بسیار ناامن بود. اما پس از سال 92 با روی کار آمدن آقای روحانی بر پایه ائتلاف میان دو طیف اصلاح­طلب­ها به رهبری آقایان رفسنجانی و خاتمی که بر فعالیت زن در جامعه باور داشتند، فضا بسیار باز و امن شد. آقای روحانی در دوره انتخابات وعده‌­های بسیاری در خصوص فعالیت زنان دادند و ما بر این باور رسیدیم که ایشان اعتقاد با حضور زنان در عرصه سیاسی جامعه دارند.

طاهره رحیمیان با بیان این که حضور زنان در دولت یازدهم و دوازدهم در فعالیت­های سیاسی شهر و استان بیشتر شده اما کافی نیست، افزود: تشکل­‌های سیاسی که بعد از 92 در کشور شکل گرفته بودند قبل از این دوره نمی­توانستند فعالیت کنند اما پس از این دوره مسئولین به وعده­های خود عمل کردند و فضا را برای حضور زنان باز کردند.

رحیمیان ادامه داد: خوشبختانه در دوره آقای روحانی تشکل‌های سیاسی که زنان مسئولیت آن را داشتند دوباره فعال شد و ما نیز در استان نمایندگی دو تشکل زنانه کشور را داریم و البته مسئولیت یکی از احزاب مطرح استان با یک زن است که بسیار مسئولانه، تاتاثیرگذار و درست عمل کرده است. در انتخابات­‌های سال 94 و 96 نیز تاثیرگذاری زنان را در ستادهای انتخاباتی مشاهده کردیم.

 

 

 

آقایان چشم بر واقعیت می‌بندند

رحیمیان با تاکید بر این که آقایان چشم خود را بر این واقعیت بستند، تصریح کرد: ارزیابی عملکرد مدیران مرد که در کشور نقش ایفا می­کنند انجام نشده است که موفقیت آن­ها سنجیده شود. عدم اعتماد به بانوان بخاطر نداشتن رزومه کافی همیشه هست اما خود این افراد از همین نقطه شروع کرده‌اند و بخش عظیمی از چالش‌­های کشور ما بخاطر مدیریت آقایانی است که رزومه کافی نداشتند و شایستگی پست­‌های محوله را نداشتند.

وی افزود: کافی است یک ارزیابی از عملکرد آقایان گرفته شود تا مشخص شود چقدر نسبت به مدت حضور بانوان عملکرد ضعیف­‌تری داشتند. اما متاسفانه امور در دست آقایان است که به خود اجازه می­‌دهند این­گونه اعمال نظر کنند در صورتی که اگر فضا را برای خانم­‌ها باز کنند قطعا خانم­‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت.

 

زنان شایسته استاندار شدن در استان داریم

رحیمیان در خصوص توانایی زنان در پست­های مدیریتی اظهار کرد: اگر تا کنون بانوان در سمت­‌هایی مثل شهرداری و استانداری قرار نگرفتند به دلایل موجهی نبوده است. ما در مشهد 17 منطقه داریم که شهردار نیاز دارند، آیا تا کنون آقایان در تمام این مناطق خیلی رزومه درخشانی از خود به جای گذاشتند؟ چرا از مدیریت خانم­‌ها باید نگران باشیم ؟ شک نکنید اگر خانم­‌های لایق در مناطق شهرداری به کار گرفته شوند هرگز رزومه­‌ای ضعیف­تر از آقایان نخواهند داشت.

وی در پایان گفت: ما در حال حاضر خانم­‌هایی در استان داریم که لایق استانداری استان خراسان رضوی و حتی لایق وزارت هستند اما به دلایل زیادی این اتفاق نیفتاده است. بعضی­‌ها پی­گیر قائل شدن سهمیه برای خانم­‌ها هستند اما من موافق این موضوع نیستم چرا که خانم‌­ها آنقدر شایستگی­‌های لازم را دارند که نیاز به سهمیه نباشد.

 

موفق به طراحی یک مدل جامع نشدیم

پس از صحبت­‌های طاهره رحیمیان به سراغ رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات و یکی از زنان موفق جامعه سیاسی خراسان رضوی رفتیم تا فعالیت سیاسی زنان را از نگاه وی مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس دوره‌­ای شورای هماهنگی اصلاحات گفت: فضای سنتی شهر مشهد فقط یکی از عوامل ممانعت از فعالیت زنان است که خیلی تاثیرگذار نیست. موانع کلی زیادی از جمله موانع حقوقی، فردی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد که با نگاه وسیع به نظام جمهوری اسلامی متوجه می­شویم که موفق به طراحی یک مدل جامع برای توسعه مشارکت و فعالیت سیاسی زنان نشدیم.

 

 

زنان شایسته استان نادیده گرفته شدند

الهه قلی­زاده افزود: زنان با تغییر دولت­ها ، مسئولین ، حاکمیت و تفکرات مختلف، دستخوش سلایق و نظرات افراد تصمیم­‌گیرنده شدند. اما در هر حال خود زنان باید جسارت رویارویی با مشکلات را داشته باشند تا چیزی توانایی مانع شدن برای آن­ها را نداشته باشد.

قلی­زاده ادامه داد: در کل مدیران استان خراسان رضوی و مشهد بخاطر سنتی بودن فضای حاکم بر جامعه سیاسی و دیدگاه مردسالاری، از توانایی‌ها و ظرفیت­‌های زنان به خوبی استفاده نمی­کنند که باعث شده زنان توان­مندی که می­توانستند در پست­‌های مدیریتی شهر و استان بیشتر مشارکت داشته باشند نادیده گرفته شوند.

قلی­زاده با اشاره به این­که نگاه سنتی چالش بزرگی است، ابراز کرد: توسعه ملی نیازمند مشارکت زنان و وفاق ملی است که باید اتفاق بیفتد. البته نگاه هوشمند مدیرانی چون آقای انتظاری در انتخاب بنده در یک موضوع فرهنگی و انتخاب برخی دیگر بانوان در سمت­‌های مختلف مدیریت شهری نشان از دید خوب برخی مدیران به توانایی­‌های زنان دارد.

وی در پایان گفت: نگاه عمومی شهر ما به بانوان با انتخاب‌های این مدیران لایق در حال تغییر است و من امیدوارم با کمک آقای انتظاری قدمی در جهت رفع مشکلات مجموعه پدیده برداشته شود کما اینکه این اتفاق تا کنون نیز رخ داده است و با حضور ایشان روح تازه­‌ای در این مجموعه دمیده شده است.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *