فرار مغزها به امری غیرطبیعی مبدل شده است

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امروز مساله «فرار مغزها» در جامعه ما به امری غیرطبیعی تبدیل شده است.

دکتر حبیب رجبی مشهدی افزود: در واقع می‌توان گفت که مساله خروج نخبگان از کشورها تا حدودی طبیعی است، اما امروز این مسئله در جامعه ما به امری غیر طبیعی تبدیل شده است و حتی افراد متوسط جامعه نیز به شکل‌های مختلف از کشور خارج می‌شوند.

وی افزود: شاید علت خروج نخبگان از کشور را باید این دانست که شایسته‌سالاری در کشور ما اجرا نمی‌شود و برخی افراد با یکسری فرمول‌های غیرعلمی  می‌توانند رشد کنند و به موقعیت برسند و بالعکس افراد مستعد نمی‌توانند خود را با این شرایط وقف دهند، درنتیجه در کشور رشد پیدا نمی‌کنند و ناچار به مهاجرت هستند.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بخش عمده مساله فرار نخبگان از کشور مربوط به فضای عمومی جامعه است، زیرا اکثر انسان‌ها به دنبال آرامش هستند و از طرفی نخبگان نیز افراد پر توقعی نیستند و تنها قصد دارند فعالیت‌های علمی خود را در یک فضای تحقیقاتی پیش ببرند و آرامش داشته باشند.

 

جای خالی افراد متخصص در مدیریت مسائل کلان کشور

رجبی با بیان اینکه امروز نگاه جامعی به مسائل کشور وجود ندارد، اظهار کرد: ما متاسفانه برای مدیریت مسائل کلان کشور افراد متخصص نداریم و ساز وکار مطلوبی برای تبدیل خردجمعی به برنامه وجود ندارد تا بتوان مسائل کلان کشور را حل کرد که این موضوع موجب مشکلات بسیاری در صنعت شده است. بخشی نگری و عدم توجه به همه ابعاد مساله موجب شده است که مشکلات کشور به صورت جامع حل نشده و مسائل کلان امروزه خود را به ما نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که ما به نسل‌های جوان در مدیریت کشور اعتماد نمی‌کنیم؛ به عبارتی عمده پُست‌های مدیریتی کشور را افراد مسن گرفته‌اند و همین افراد پس از پایان دوره مدیریتی خود از سیستم خارج نمی‌شوند، بلکه تنها در آن جابه‌جا می‌گردند، در نتیجه شخصیت‌های جدید هرگز دیده نمی‌شوند لذا این  مساله باید بررسی شود که یا ما نمی‌توانیم دیگر افراد موفقی نظیر همین مدیران مسن برای کشور تربیت کنیم و یا اینکه نسل جدید نادیده گرفته می‌شود.

رجبی گفت: متاسفانه امروز وزارت علوم با چالش کمیت روبه‌رو شده است و مجوزهای بسیاری برای ایجاد موسسات آموزش عالی در کشور به دلیل برخی سیاسی‌کار‌ی‌ها صادر شده است. جامع ندیدن همه ابعاد مساله امروزه بحران بیکاری دانش آموختگان را دامن زده است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *