درآمد ترانزیتی می تواند جایگزین نفت شود

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  ایران گفت: درآمد ترانزیت به صورت خالص بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

 

به گزارش ایسنا مجتبی بهاروند در خصوص پیشرفت‌های حوزه حمل و نقل از انقلاب تاکنونافزود: حمل و نقل را در دو حوزه می‌توان از لحاظ پیشرفت مورد بررسی قرار داد، اولین موضوع در ارتباط با ناوگان و دومین پیرامون عملیات آن است.

 

وی ادامه داد: ما از ابتدای انقلاب تاکنون در این دو حوزه پیشرفت‌های خوبی داشتیم، در کشور به خصوص در استان خراسان، حمل و نقل و ترانزیت ما به یک پیشرفت 10 برابری دست پیدا کرده و در حوزه خدمات، صادرات و ترانزیت نیز پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم، البته این پیشرفت می‌توانست بهتر از این صورت گیرد به شرط آنکه قوانین گمرکی ما به روز رسانی و هماهنگ با دنیا می‌شد.

 

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  ایران بیان کرد: علاوه بر آن در حال حاضر نظارت‌های سختی بر حمل و نقل به خصوص بر موضوع ترانزیت انجام می‌شود؛ اگر این موارد حل شود و ما نیز مانند تمام دنیا چیزی مانند وزارت حمل و نقل داشته باشیم بر بسیاری از مشکلات خود فائق می‌شدیم.

 

بهاروند با بیان اینکه موضوع ترانزیت در استان ما به دلیل موقعیت مکانی خود از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: ما می‌توانستیم که در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم، اما با این وجود به نسبت 40 سال پیش پیشرفت خوبی حاصل کردیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ابزاری و کامیون نیز به دلیل سیاست‌هایی که در طول این چند سال اعمال کردیم محدودیت‌های سختی را پشت سر گذاشته‌ایم  و ما بر این مساله هم نیز جای بحث داریم.

 

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  ایران تاکید کرد: در حال حاضر 500 هزار کامیون فرسوده داریم که این عوامل نشان می‌دهد که ما نتوانستیم که این ناوگان‌ها را نوسازی کنیم و به خاطر تعرفه‌های سنگین قیمت کامیون سه برابرقیمت جهانی شده است.

 

بهاروند با اشاره به اینکه در حوزه نوسازی کامیون متاسفانه طرح‌هایی را که ارائه کردیم موفق نبوده، اضافه کرد: اما با این وجود در جلسه شماره 206 راه و ترابری کشور توانستیم که بر طرح‌هایی که قبلا ارائه شده نظرات خود را بیان کنیم، خوشبختانه نیز شورا تصویب کرد که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  ایران ظرف 2 ماه طرح نو سازی را ارائه کند.

 

وی با بیان اینکه درآمد ترانزیت به صورت خالص بوده که می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد، گفت: باید در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام گیرد تا بتوانیم با کشورهای هدف خود ارتباط برقرار کنیم.

 

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  ایران در خصوص تامین واگن برای صادرکنندگان، عنوان کرد: یکی از ضعف‌های مهم ما بعد از انقلاب این بوده که شرکت‌های بخش خصوصی توانمند، مصادره و یا دولتی شدن و آن را واگذار کردند.

 

بهاروند ادامه داد: تنها راه رفع این مشکل این است که اجازه بدهند بخش خصوصی نیز واگن مورد نظر خود را وارد کند و این بخش به خوبی شکل بگیرد. اگر این موضوع محقق شود برای همیشه مشکل واگن ما حل خواهد شد.

 

وی در خصوص تعویض لاستیک برای کامیون‌داران در کشورهای مقصد، اظهار کرد: اقداماتی در این زمینه صورت گرفته، اما به صورت اساسی اقدامی انجام نشده است، یکی از مشکلاتی که با این جهش ارزی شاهد آن بودیم، افزایش قیمت لوازم یدکی از جمله برای کامیون بود که در این زمینه اقداماتی انجام شده و امیدواریم که این امر تداوم پیدا کند و به صورت اساسی حل و فصل شود.

image_print
847 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *