صرفه جویی 350 میلیون لیتر مکعبی آب در کشارزی خراسان رضوی

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از صرفه جویی ۳۵۰ میلیون متر مکعبی آب در بخش کشاورزی خبر داد.

مجتبی مزروعی درخصوص آخرین وضعیت بخش کشاورزی استان افزود: نگاه ما به بخش کشاورزی در استان باید یک نگاه ملی باشد زیرا به لحاظ اینکه اقتصاد و اشتغال، امنیت غذایی و امنیت اقتصادی استان متکی بر بخش کشاورزی است در این مسیر همه دستگاه‌ها ذیربط از قبیل سازمان آب، برق، صنایع و معادن باید به این بخش کمک کنند.

وی افزود: یکی از اولویت‌های ما در بخش کشاورزی استان، سرمایه‌گذاری در بخش طرح‌های آبیاری و انتقال آب بوده که باید اجرا می‌شده، به طوری که در طول چند سال گذشته 110 هزار هکتار از 350 هزار هکتار آبیاری تحت فشار که قرار بر اجرای آن بوده، اجرا شده است.

مزروعی ادامه داد: از سال 92 تا 96، 40 هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده و 30 هزار هکتار دیگر در سال 96 تامین اعتبار و در حال اجرا داریم و از نظر اعتباری در سال 92 اعتبارات آبیاری تحت فشار 13 میلیارد تومان بوده که در سال 96 به 254 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در بحث انتقال آب در بخش کشاورزی در سال 95 دو هزار کیلومتر انتقال آب با لوله صورت گرفته و در سال 96 همین مقدار را در دست اجرا داریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به موضوع کشت‌های گلخانه‌ای گفت: ما با کشت گلخانه‌ای می‌توانیم تولید را از 10 تا 30 برابر افزایش دهیم و میزان مصرف آب را به میزان کمتر از یک بیستم برسانیم، در همین رابطه تا سال ( 92) 118 هکتار کشت گلخانه داشتیم و از سال 92 تا( 96) و تا الان   162 هکتار انجام شده علاوه براین در سال 96 یک  هدفگذاری بزرگی به میزان 100 هکتار گلخانه ادر نظر گرفته بودیم که تا الان 62.7 هکتار آن به اتمام رسیده و تنها استانی هستیم که تسهیلات برای توسعه گلخانه ها با سود 10 درصد به متقاضیان داده می شود.

مزروعی اضافه کرد: ما در استان 8 مجتمع گلخانه‌ای 15 هکتاری رها شده داشتیم که با استفاده از اعتبارات ماده 180 و با کمک جناب آقای استاندار و فرمانداران و نمایندگان محترم 6 مجتمع آن به طور صد درصدی تکمیل شده و الان فارغ التحصیلان ما در حال سرمایه‌گذاری در آن هستند.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود به رشد صنایع تبدیلی در استان اشاره کرد و گفت: صنایع تبدیلی به عنوان پایه صادرات بخش کشاورزی است. صادرات بخش کشاورزی استان از 300 میلیون دلار به 650 میلیون دلار افزایش یافته است، ما قطعا توان بیشتری داریم مشروط بر اینکه در صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و نگهداری سرمایه گذاری کنیم، ضمن اینکه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، به طوری که میزان اشتغال در این بخش از 8 هزار و 800 نفر به حدود 13 هزار نفر رسیده و طی این مدت 316 واحد صنایع تبدیلی راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری تمرکز ما علاوه بر بحث آب، بر موضوع صنایع تبدیلی و حمایت از تشکل‌ها و توسعه بازرگانی و ایجاد یک اتحادیه صادرات و واردات است که تا پایان سال انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بحث مصرف آب یک اتفاق خوب افتاده که با همکاری سازمان آب 346 میلیون مترمکعب از برداشت منابع آبی کاسته شده و علاوه بر آن 350 میلیون متر مکعب از طریق فعالیت‌های گسترده، صرفه جویی آب در مزارع حاصل شده است.

مزروعی گفت: در بخش ماشین‌آلات کشاورزی یک تحول در استان خراسان رضوی ایجاد شده به طوری که از سال 88 تا 92 پنج میلیارد تومان به خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی اختصاص یافته بود که از سال 92 تا 96 به 300 میلیارد تومان رسیده است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *