رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان می‌گوید؛

دورنمای ارتباط ایران و تاجیکستان روشن است؛

ندا دلاور
آنطور که مشخص است مراودات تجاری ایران و تاجیکستان در سه دهه گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده، اما به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های این دو کشور، در زمینه‌های مختلف بسیار فراتر از سطح کنونی است و می‌توان به آن امیدوار بود. در این خصوص رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان می‌گوید: دورنمای ارتباط ایران با تاجیکستان، مهم‌تر از مباحث اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی است که خوشبختانه روی ریل مناسب قرار گرفته و بهبود یافته است و این رابطه اقتصادی نیز مسلما به مرور بهتر می‌شود.
محمدحسین روشنک در گفتگوی اختصاصی با «صبح امروز» مطرح می‌کند: خوشبختانه بعد از روی کار آمدن دولت آقای رییسی و دیپلماسی منطقه‌ای که ایشان در منطقه پیش گرفتند، وزارت امور خارجه سوای مذاکرات وین، در منطقه نیز موثر واقع شد و موفق گام برداشت.
دولت قبل در منطقه مانور مناسبی نداشت
وی با اشاره به اینکه «سیاست دولت قبل به این گونه بود که تمام توان را بر روی احیای برجام گذاشته بودند و در منطقه خیلی مانور نداشتند» می‌افزاید: بعد از سفر رئیس جمهور به کشور تاجیکستان، کاملا مواضع آنها نسبت به جمهوری اسلامی ایران متحول و بسیار فضای مناسبی فراهم شد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ابراز می‌کند: در واقع بعد از سفر آقای رییسی، رابطه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور با تاجیکستان بسیار مناسب‌تر شد. همچنین در سفر رئیس جمهور به ترکمنستان نیز که با سفر آقای امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان به آن کشور همزمان بود، روابط به سمت و سوی خوبی کشیده شد و حتی این فضا باعث شد تا مشکلی که برای عبور کالاها از ترکمنستان وجود داشت، رفع شود.
وی تاکید می‌کند: همه این موارد باعث شد تا روابط سیاسی – اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه رو به بهبود پیش رود و امید است که این اتفاق رو به جلو، بیش از پیش سرعت گیرد.
رئیس جمهور تاجیکستان تمایل به حضور در ایران داشت
روشنک با اشاره به اینکه «سفر امامعلی رحمان به کشور ما، اگرچه پاسخی به سفر آقای رییسی به تاجیکستان است، اما بیانگر این موضوع است که رئیس جمهور تاجیکستان تمایل به حضور در ایران داشت» تصریح می‌کند: علاوه بر این، مسائلی که هم‌اکنون در افغانستان وجود دارد، ایجاب می‌کند که کشورهایی مثل ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و حتی چین بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند.
وی مطرح می‌کند: در ظواهر امر، طالبان با آمریکا مشکل دارد؛ اما باطن قضیه این نیست و با توافقنامه‌ای که باهم در قطر داشتند، ارتباطات واقعی بینشان وجود دارد و مسائل کنونی فقط ظاهری است.
دورنمای ارتباط ایران با تاجیکستان مهم‌تر از سایر مباحث است
رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان تاکید می‌کند: با این پیش توضیحات، دورنمای ارتباط ایران با تاجیکستان مهم‌تر از مباحث اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی است که خوشبختانه بهبود یافته و رابطه اقتصادی نیز خود به خود بهتر می‌شود.
به گفته روشنک مشکلاتی که وجود دارد از خودمان است. یعنی ایران قدرت رقابتش را در کالاهای صادراتی از دست داده است. چراکه ما در کالاهای صنعتی نمی‌توانیم با کشورهایی همچون چین، اروپا، ترکیه و روسیه رقابت کنیم.
سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران موثر خواهد بود
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی با اشاره به اینکه «کشور ما در حال حاضر فقط در چند حوزه مثل مصالح ساختمانی و کالاهای تبدیلی کشاورزی می‌تواند صادرات داشته باشد که البته همین موضوع هم منوط به فراهم بودن زمینه و بازار مناسب است» می‌گوید: گفتنی است که در تاجیکستان زمینه کارهای عمرانی، فنی و مهندسی، سرمایه‌گذاری و ایجاد صنعت توسط ماشین‌سازی‌های ما که نسبتا بهتر شده‌ وجود دارد و مطمئن هستیم که سفر امامعلی رحمان به ایران در این حوزه‌ها موثر خواهد بود.
روشنک در پاسخ به اینکه «آیا بخش خصوصی نیز در این روابط و مناسبات تجاری موثر بوده است؟» مطرح می‌کند: امروز یک تفاهمنامه بین ایران و تاجیکستان یعنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و اتاق بازرگانی کشور مذکور به امضای آقای مهندس شافعی رسید و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان که ریاست آن به عهده بنده هست هم به عنوان نماینده ایران معرفی شده است.
دولت در تلاش است تا نقشی را به بخش خصوصی بدهد
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در پایان‌بندی صحبت های خود ابراز می‌کند: بخش خصوصی بحمدلله در این حوزه فعال شده است و دولت هم در تلاش است تا نقشی را به بخش خصوصی بدهد. قابل ذکر است که رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان یک کارمند دولتی محسوب می‌شود در حالی که رییس اتاق بازرگانی ایران یک فعال اقتصادی و بخش خصوصی است

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *