سند توسعه اقتصادی برای 1600 روستا تدوین می‌شود

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده طی برنامه ششم توسعه، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای یک هزار و 600 روستای استان تدوین و اجرا می‌شود.

سید جواد حسینی روز یکشنبه در جلسه مطالعات تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی مبتنی بر توسعه مشارکتیکه با حضور فرمانداران استان در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، افزود: دولت این طرح را در راستای تحقق سیاست‌های کلی برنامه و اقتصاد مقاومتی، شناسایی و بهره برداری از ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و ارتقا منزلت اجتماعی روستائیان و نقش روستاها در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت این برنامه را تدوین کرده است.
وی گفت: در این راستا قرار است هر سال 5 هزار روستا با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های بومی و محیطی و قابلیت‌های محلی و اقتصادی منطقه با مشارکت نیروهای محلی و استفاده از تسهیلات بانکی و حمایت‌های دولتی و سرمایه گذاری خصوصی این برنامه اجرایی شود که سهم خراسان رضوی از این تعداد در سال 330 روستا است که در کل برنامه به حدود 1650 مورد می‌رسد.

معاون استاندار اظهار کرد: کارگروه آمایش استان برای سال جاری 440 روستا را در دستور کار خود قرار برای اجرای این طرح قرار داده است.
وی عنوان کرد: تلاش ما بر آن است که بیش از سهمیه تعیین شده با استفاده از همان اعتبارات تعیین شده باتوجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناطق این برنامه برای تقویت اقتصاد روستایی اجرا شود.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی از جمله اهداف این طرح را شناخت علمی و تحلیل راهبردی مزیت‌ها، توانمندی‌ها و تنگناهای محوری توسعه اقتصادی و اشتغال در روستاهای هدف، بسترسازی برای رفع این محدودیت‌ها و استفاده از توانمندی‌های توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در روستاهای هدف، یکپارچه سازی و هدفمند کردن و تعیین اولویت‌های سرمایه گذاری اقتصادی اشتغالزا در روستاها ذکر کرد.
وی عنوان کرد: تقویت ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی با تاکید بر تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده و تقویت و نهادینه سازی مشارکت عمومی و مردمی و خصوصی در این توسعه نیز مبنای عمل است.

حسینی تصریح کرد: توسعه صورت بندی شده درون زا بر مبنای مدل مشارکتی محلی و تقاضا محور به شکل نظامند و مبتنی بر عدالت ترجیحی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات در تدوین این برنامه‌ها در هر شهرستان باید در سریعترین زمان ممکن و به شکل دقیقی بر مبنای مطالعات فرادستی انجام شود اظهار داشت: در این میان موضوع تفویض اختیار به فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شورایاران هم مغفول مانده که باید پیگیری شود.

معاون استاندار پیشنهاد کرد: هر شهرستان یک پهنه در نظر گرفته شده و در صورت وجود ظرفیت قانونی به فرمانداران اختیار داده شود طرح را در مقیاس طرح‌های زودبازده و کوچکتر به صورت گسترده تر و در روستاهای بیشتر اجرا کنند .

حسینی با تاکید بر ضرورت همکاری و هماهنگی همه بخش‌ها و دستگاه‌ها با مجری طرح افزود: شورای مربوطه ظرف یک هفته برای هماهنگی‌های لازم در شهرستان‌های استان تشکیل شود و تا انتهای سال حداقل سه جلسه برگزار نمایند.

وی عنوان کرد: فرمانداران هم برای کمک و تسهیل در تدوین و اجرای برنامه، معاون خود را بعنوان رابط دایمی این طرح معرفی نمایند.

وی تصریح کرد: سهم خراسان رضوی از اعتبارات توسعه روستایی و صندوق توسعه ملی در این زمینه 5.9 درصد منابع کشور و از تعداد کل روستاها هم 9 درصد می‌باشد.

وی با تاکید بر هماهنگی و نهایت همکاری دستگاه‌ها با مجری طرح افزود: باید تلاش شود به بهترین نحو و تقاضا محور در استان انجام شود و در این میان دهیاران و شوراها تسهیل گران امر بوده و نقش پررنگی باید در این امر داشته باشند.

 

 

سرویس سیاسی  «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *