سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های دارویی، پتروشیمی و خودرو

روز گذشته سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی روز شنبه گفت: وزیر صنعت و تجارت تاتارستان خواستار سرمایه گذاری مشترک در حوزه‌های دارویی، پتروشیمی، خودرویی در ایران و استان است.

علی رسولیان با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران توسط استان در قازان مرکز این جمهوری مسلمان نشین روسیه افزود: در جلساتی که در این سفر یک روزه میان بخش‌های دولتی و خصوصی برگزار شد توسعه همکاری‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و IT مورد تاکید قرار گرفت و خرید گوگرد مازاد شرکت‌های پتروشیمی تاتارستان و صادرات مجدد آن از استان مطرح شد.

همچنین کمک و همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاتارستان نسبت به تکمیل زنجیره تولید تا صادرات و مصرف با خراسان رضوی از دیگر مباحث مطرح شده بود که مقررگردید امروز نمایندگان استان جلسه‌ای با مدیران این فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشته باشند.

برای بررسی اهمیت این موضوع و روابطی که بین دو طرف ایجاد شده است درصددیم تا نگاهی بیاندازیم به چالش‌ها و ظرفیت‌های پیش رو. این مصاحبه برگرفته از علیبمان اقبالی زارچ، تحلیلگر روابط بین‌الملل که در گفت‌وگو با مرکز بین‌المللی مطالعات صلح انجام شده است.

 

چرا تاتارستان؟

تاتارستان‌، جمهوری‌ خودمختار در فدراسیون‌ روسیه در مشرق‌ قسمت‌ اروپایی‌ روسیه‌ و در وادی‌ رود وُلگا واقع‌ است‌. در ۱۵ فوریه ۱۹۹۴، قرارداد تفکیک اختیارات با دولت مرکزی روسیه و نیز توافقنامه دیگری در خصوص حدود اختیارات در حوزه روابط اقتصادی خارجی به امضاء رسید که به عنوان مبانی تقسیم وظایف و حیطه اختیارات دولت مرکزی روسیه و این جمهوری به حساب می‌آید. بر همین اساس این جمهوری از نظر پایین بودن ریسک سرمایه در میان 10 منطقه نخست روسیه قراردارد و امکان برقراری ارتباط مستقیم با کشورهای متعددی را یافته است.

 

پیشینه روابط

این جمهوری امکان برقراری ارتباط مستقیم با کشورهای متعددی را یافته است کشورهای غربی از جمله آمریکا، آلمان، ایتالیا و ترکیه همکاری نزدیک اقتصادی با تاتارستان دارند و این جمهوری نیز 14 نمایندگی در خارج از روسیه دارد. از زمان تاسیس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان در 1986 روابط در همه حوزه شروع و روند روبه رشد داشته است به ویژه با ارتقای روابط ایران وروسیه طی سال‌های اخیر، ارتباطات و تعاملات با این جمهوری نیز گسترش خوبی داشته است و در طی یک سال گذشته ده‌ها هیات بین طرفین در زمینه‌های مختلف تبادل شده است که سفر رئیس جمهور تاتارستان به کشورمان و سفر استاندار خراسان رضوی به قازان و برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در قازان از مهم‌ترین آنها بوده است.

 

فرصت‌های همکاری

این جمهوری چهار میلیون نفری فرصت های خوبی در حوزه حمل و نقل، کارخانجات، صنایع نفتی، محصولات پروتئینی و در بخش های عملی فرهنگی و پژوهشی دارد. در این جا مراکز عملی و فنی مهندسی وجود دارد . لذا شاید بتوان با نگاهی به اشتراکات تاریخی و فرهنگی، مناسبات و عرصه های فرهنگی را در ردیف نخست ظرفیتهای همکاری بین طرفین ارزیابی کرد و در این خصوص طیف وسیعی از همکاری‌های رسانه ای، سینمایی، گردشگری، دینی، دانشگاهی، اسناد و متون تاریخی، زبان فارسی، موسیقی و هنر را می‌توان ذکر نمود که طرف تاتاری بسیار علاقمند به همکاری در آن زمینه‌ها است .

در بعد اقتصادی نیز با توجه به وضعیت اقلیمی تاتارستان ، ایران می تواند تولید کننده و تامین کننده عمده محصولات کشاورزی و صیفی جات این جمهوری و مناطق پیرامون آن باشد و آمادگی در خصوص همکاری در این زمینه نیز در این جمهوری مشهود است. همچنین در زمینه صنایع دستی و  نیز صنایع کامیون‌سازی و هلی کوپتر و هواپیما سازی و پتروشیمی نیز همکاری  های خوبی می تواند ایجاد شود .

با توجه به وضعیت خاص تاتارستان درمیان جمهوری های روسیه ، رفاه اقتصادی و منابع نفت ، رونق نسبی گردشگری و ارتباطات تاریخی و فرهنگی با ایران ، زمینه های بسیار ایده آلی برای روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی با ایران موجود است ولی البته باید این نکته مد نظر قرار گیرد در هر حال وضعیت روابط خارجی با تاتارستان پیوسته تابعی از متغیر روابط ایران و فدراسیون روسیه خواهد بود که تحت تاثیر آن امکان ضعف و قدرت برای این روابط متصور است .

همچنین در زمینه بهره برداری از شرایط مطلوب فعلی نیز مسلما به توجه به فضای رقابتی اقتصاد بین الملل و افزایش قدرتهای اقتصادی جدید ، حتی در صورت فراهم سازی محیطی مناسب برای همکاریهای اقتصادی ، بخش اقتصادی خصوصی و دولتی کشورمان به نسبت کسب مزیت نسبی در رقابت با سایرین توان حضور و یا از دست دادن امکان فعالیت را خواهند یافت البته برخی موارد داخلی از جمله مشکلات ترانزیت کالا ، میزان عوارض گمرکی و… تا حدودی به عنوان موانع توسعه همکاری ها می باشند.

 

چینی‌ها، هندوها و اعراب‌ به دنبال رقابت در روابط

در حال حاضر فدراسیون روسیه توسعه مناسبات جمهوری ها را با کشورهای مختلف مثبت ارزیابی نموده و مورد حمایت قرار می دهد در مورد تاتارستان با توجه به نقش آن در گروه استراتژیک اسلامی موضع روسیه در خصوص همکاری به ویژه با ملاحظه نزدیکی مواضع سیاسی طرفین مثبت است .

ترکیه با وجود سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری و وجود چند هزار نفر پرسنل ترک در کارخانه ها و مراکز صنعتی ترکیه در تاتارستان و رقابت سیاسی ، در درجه نخست سعی دارد موقعیتها و فرصتهای اقتصادی را کسب نماید .

برخی کشورهای عربی نیز اخیرا سعی نموده‌اند با سرمایه گذاری و جلب توجه مسئولین تاتار به عنوان رقیبی برای کشورهای همسایه این جمهوری عمل نمایند.

چین نیز حضور اقتصادی قدرتمندی دارد و اخیرا سرکنسولگری خود را دایر نموده است و احتمالا هند نیز همین اقدام را انجام دهد.

 

ملت‌ها دولت‌ها را پیوند می‌دهند

هویت تاتاری از سه ویژگی اسلامی، تاتاری و روس متاثر است. از این رو، یکی از زمینه‌های گسترش مناسبات ایران و تاتارستان، تعمیق روابط فرهنگی جهت توسعه مناسبات فرا دولتی و سیاسی در راستای آشنایی و اعتماد کامل ملت‌ها، تاکید بر اشتراکات دو جانبه در این چارچوب است.

با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد که با توجه جدی به شناسائی، تقویت و بهره برداری از پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل کشورهای مختلف جهان در راستای ایجاد تعاملات جدید و ارتقا همکاری‌های موجود ، گزینه‌های در دسترس سیاست خارجی را از حیث توان مانور و بازی بین محورهای قدرت جهانی را فراهم می سازد. همچنان که به موازات گسترش مناسبات با فدراسیون روسیه تحکیم همکاری‌های استانی بین تاتارستان و استان خراسان رضوی طی سال‌های اخیر مردم و بخشهای خصوصی ایران را با ظرفیت‌های این جمهوری و همبستگی های تاریخی و اقتصادی آشنا ساخته است و برگزاری رویدادهایی مثل نمایشگاه اختصاصی ایران در قازن، شرکت کنندگان را با فضای اقتصادی ایران آشنا می سازد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *