سایه شورای امنیت بر سر برنامه موشکی ایران

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اعتقاد دارد ساختار سیاسی شورای امنیت سازمان ملل سبب شده برخی کشورها با طرح موضوع موشکی کشورمان و ایجاد نگرانی به سایر کشورها القاء کنند.

جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به اظهارات واهی سفیر آمریکا و فرانسه در سازمان ملل نسبت به ایران مبنی بر عدم پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ به دلیل آزمایش‌های موشکی افزود: متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل متحده دارای ساختار سیاسی است و بر اساس منافع سیاسی برخی کشورها تصمیم گیری می کند؛ بنابر همین رویه است که مسائل موشکی کشورمان در ذیل جلسه موضوع برجام و بررسی پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اظهار کرد: مباحث دفاعی هر کشوری بر اساس حقوق بین الملل با توجه به شرایط جغرافیایی، استراتژیکی و غیره از جمله موضوعات داخلی محسوب می شود و کشورهای دیگر نمی تواند نسبت به آن اظهار نظر کنند؛ البته باید اذعان کرد که در تقویت توان دفاعی باید یکسری مقررات بین‌المللی رعایت شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه ماده 51 منشور سازمان ملل متحد صراحتا می گوید که هر کشوری حق دارد از خودش دفاع کند از این رو تقویت بنیه دفاعی یکی از مولفه‌های مهم برای مقابله با کشورهای متخاصم محسوب می شود، تصریح کرد: معاهده‌های بین المللی مربوط به مسئله موشکی نسبت به استفاده از موشک برای حمله، تهاجم و نقص صلح بین المللی هشدار داده است اما تولید و ساخت موشک برای دفاع از مرزهای کشورها را اقدام نامناسبی ندانسته است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: می توان گفت که ایالات متحده با همرامی برخی کشورها در تلاش است با طرح موضوع موشکی و ایجاد نگرانی در این خصوص در جلسات مختلف بین الملی به سایر کشورها القاء کند که باید در مباحث موشکی نیز گفتگو صورت بگیرد./

گفتنی است در ماده ۵۱ از فصل ششم منشور ملل متحد که در راستای حل مسالمت‌آمیز اختلافات تنظیم شده، آمده است: در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برا ی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خودخواه فردی یا دسته جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. اعضاء باید اقداماتی را که در اعمال این حق دفاع از خود به عمل می‌آورند فوراً به شورای امنیت گزارش دهند. این اقدامات به هیچ وجه در اختیار و مسئولیتی که شورای امنیت بر طبق این منشور دارد و به موجب آن برای حفظ و اعاده صلح و امنیت بین‌المللی و در هر موقع که ضروری تشخیص دهد اقدام لازم به عمل خواهد آورد تاثیری نخواهد داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *