تحریم‌های یک جانبه آمریکا اعتبار بین‌المللی ندارد

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها علیه افراد اعتبار بین‌المللی ندارد زیرا براساس دیوان بین‌المللی کیفری تنها امکان تحت تعقیب افراد در حوزه بین‌الملل وجود دارد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی درخصوص وضع تحریم 14 فرد و شرکت مرتبط با ایران به ادعای «نقض حقوق بشر، سانسور و حمایت از افراد دخیل در اشاعه تسلیحاتی» توسط وزارت خزانه داری آمریکا افزود: تفاوتی بین تحریم‌های بین‌المللی و دولت‌ها وجود دارد، دولت آمریکا می‌تواند هر فردی را در هر کجای دنیا و به هر بهانه‌ای تحریم کند،این نوع رفتار ناشی از رفتار خصمانه آن‌هاست اما تا زمانی که تحریم فراگیر بین‌المللی علیه نهاد یا شخص حقیقی و حقوقی کشور ما اعمال نشود،تنگنایی ایجاد نخواهد شد.

 

تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی ایران از سوی دولت آمریکا تنها بُعد روانی دارد

نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در توضیح آثار تحریم افرادی چون رئیس قوه قضاییه از سوی دولت آمریکا و سایر افراد حقیقی و حقوقی، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تنها می‌توانند به کشورهای متحد خود و شرکت‌های طرف قرارداد با آمریکا فشار ‌آورند که با این افراد معامله تجاری نکنند، از سوی دیگر این افراد حق مسافرت به کشورهای مذکور نخواهند داشت اما در واقع بیش از هر چیزی این نوع تحریم‌ها بُعد روانی دارد.

 

تحریم یکجانبه دولت آمریکا علیه افراد حقیقی و حقوقی اعتبار بین‌المللی ندارد

وی افزود: آمریکا‌یی‌ها در پُشت پرده تحریم‌ها به دنبال فشار به ایران برای انجام مذاکرات در حوزه‌های موشکی یا عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از مواضع خود در خاورمیانه هستند، در حقیقت تحریم‌های یکجانبه و فردی آمریکایی‌ها علیه افراد حقیقی و حقوقی اعتبار بین‌المللی ندارد زیرا قانون هر کشور تنها برای خودشان اعتبار دارد.

رحیمی جهان‌آبادی تاکید کرد: در قوانین بین‌المللی برای تحت تعقیب کردن افراد تحت عناوین مجرمانه چون نقض حقوق بشر یا جنایت علیه حقوق بشر یا جنایت جنگی، باید بر اساس مکانیزم دیوان بین‌المللی کیفری اقدامات انجام ‌شود که آمریکا طبق این قوانین صلاحیت اظهارنظر به جای این دیوان را ندارد کما اینکه آمریکایی‌ها عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیستند.

 

آمریکایی‌ها به دنبال گسست اجتماعی در ایران

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قرار گرفتن نام رئیس قوه قضاییه و زندان رجایی شهر و رئیس این زندان در لیست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا با بهانه و هدف حمایت از ملت ایران و دامن زدن به اغتشاشات اخیر می‌تواند باشد زیرا آمریکایی‌ها خواهان ایجاد شکاف و گسست اجتماعی بین ملت ایران و حکومت و دولت جمهوری اسلامی بوده تا معانی متفاوتی را به مردم القاء کنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها در دوران جنگ تحمیلی از عراق حمایت و در چهل سال گذشته بیشترین فشار را به جمهوری اسلامی از ابعاد اقتصادی وارد کرده‌اند لذا نمی‌توانند حمایت از مردم را فریاد بزنند و به این بهانه رئیس قوه قضاییه و زندان رجایی شهر و رئیس آن را تحریم کنند.

 

اگر آمریکایی‌ها نسبت به ایران شناخت عمیقی داشتند،در این همه سال بر طبل توهم خود نمی‌کوبیدند

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:رفتارهای غیرقابل درک و غیرمنطقی آمریکایی‌ها از 40 سال پیش ادامه دارد و آنها اگر نسبت به مسائل ایران شناخت عمیقی داشتند، در این همه سال بر طبل توهم خود نمی‌کوبیدند و ایران پرقدرت و پر نفوذ در منطقه خاورمیانه را بی‌هدف نشانه نمی‌گرفتند، در مجموع چنین تحریم‌هایی بازتابی در کشور و سطوح بالاتر نخواهد داشت.

همزمان وزارت خزانه داری آمریکا 14 مقام و سازمان یا شرکت ایرانی را به اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر یا برنامه موشکی ایران تحریم کرد. از جمله این افراد می‌توان به آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، رئیس زندان رجایی شهر کرج و شورای عالی فضای مجازی ایران از جمله افراد و مجموعه‌هایی هستند که به تازگی از سوی آمریکا تحریم شدند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *