برای بهبود صندوق‌های بازنشستگی باید به سال 54 برگردیم

نماینده سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی گفت: برای بهبود شرایط صندوق‌های بازنشستگی باید به سال 54 یعنی زمانی که صندوق بازنشستگی وارد زندگی کارگران شد.

حسین مقصودی روز سه شنبه با بیان این مطلب افزود: در آن دوران عوامل ایجاد صندوق بازنشستگی در آن زمان برای اداره صندوق موضوعاتی مانند سن، سابقه بازنشستگی و افزایش مزد و جدوال امید به زندگی، مرگ و میر و سقف پرداختی را برای کارگران و کارفرما پیش بینی کرده بودند اما دخالت دولت و مدیریت‌های دولتی اجازه هدایت مسیر تعریف شده را نداد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس اضافه کرد: بی برنامه‌گی و سیاسی کاری صندوق‌های بازنشستگی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

وی با انتقاد از دور شدن صندوق‌های بازنشستگی از اهداف اولیه ایجاد آن‌ها، گفت: هدف از ایجاد این صندوق‌ها ایجاد آرامش، امید در خانواده‌ها و احساس امنیت در آن‌ها بود که متاسفانه در سال‌های اخیر از این رسالت اولیه خود دور شدند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و داورزن در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی در 5 سال اخیر، افزود: بی برنامه گی و سیاسی کاری شرایطی را در صندوق‌ها ایجاد کرده که به جای اینکه مدیران از بین افراد دخیل در صندوق و بازنشستگان برگزیده شود مدیریت‌ها دولتی شده است.

مقصودی ادامه داد: حاکم شدن نظر دولت در صندوق‌های بازنشستگی و نادیده گرفتن نظر بازنشستگان و کارگران مهم ترین عامل تزلزل این صندوق‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

 

افزایش بدهی تامین اجتماعی به 100 هزار میلیارد تومان

وی خاطرنشان کرد: بدهی سازمان تامین اجتماعی از 30 هزار میلیارد تومان به بیش از 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و هر ساله منابع تامین پرداخت مستمری صندوق بازنشستگی از طریق وام با سودهای بالا، فروش سرمایه این صندوق‌ها و یا از طریق استقراض از دولت تامین شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: هیچ اداره یا سازمانی با استقراض یا پرداخت سود بالا نتوانسته خود را اداره کند پس آینده خوبی در انتظار صندوق‌ها نیست.

مقصودی ادامه داد: مدیریت‌های بر وفق دولت‌ها و جریانات سیاسی و همچنین استفاده نکردن از مدیران تخصصی باعث شد که صندوق‌ها به سمت بی برنامه گی حرکت کرده و آینده فعلی رقم بخورد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به وضعیت شستا، گفت: شرکت‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی مانند شستا که تا حدودی اقتصادی است امروز جز ضرر چیزی ندارند و چوب حراج به سرمایه مردم زده است.

وی ادامه داد: شستا از حق و حقوق و رنج کارگران منافع کارهای سیاسی خود را تامین می‌کنند و حیات خلوت دولت‌های مختلف شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه دولتی که توان اداره خود را ندارد چطور می‌تواند صندوق‌های ورشکسته بازنشستگی را احیا کند، گفت: دولت باید اجازه دهد صندوق‌ها به ماهیت اصلی خود برگرندند از این رو لازم است بدهی خود را در غالب معادن و کارخانه‌های دولتی به صندوق پرداخت کند و از تجربه کشورهای موفق در این رابطه استفاده کند کشورهای موفق اداره صندوق‌ها را به جامعه کارگری و بازنشستگی واگذار کرده اند.

 

 

منبع: خانه ملت

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *