ازدواج‌های زودهنگام مهم‌ترین مانع تحصیل برای دختران

مدیر آموزش و پرورش کاشمر ازدواج‌های زودهنگام را یکی از موانع تحصیل برای دانش‌آموزان دختر در این شهرستان دانست.

علی طاهریان هفتم دی‌ماه در مراسم تجلیل از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی که در محل سالن همایش‌های شهید شهابیان شهرستان کاشمر برگزار شد، با اشاره به اهمیت سواد، دانش و تحصیل گفت: به‌رغم اینکه تاکنون صحبت‌های بسیاری در این خصوص شده و همچنان باید تکرار و یادآوری گردد اما باید در خصوص ریشه‌کنی بی‌سوادی به‌طور عملی اقداماتی انجام شود.

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی بعد از انقلاب اسلامی جهت ریشه‌کنی بی‌سوادی اقدامات بسیاری انجام داده است، بیان کرد: در سال‌های اخیر سوادآموز و معلم نهضت بودن بسیار دشوار شده است.

طاهریان سوادآموز بودن را یک هنر دانست و عنوان کرد: جذب افراد بی‌سواد برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی بسیار مشکل شده است.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات معلمان نهضت را جذب بی‌سوادان دانست و بیان کرد: متأسفانه افراد بی‌سواد و یا کم‌سواد همکاری ندارند.

 

روستائیان باسوادتر از شهری‌ها

مدیر آموزش و پرورش کاشمر در ادامه با اشاره به اینکه چون معلمین و آموزشیاران در روستاها بومی هستند و یکدیگر را می‌شناسند و ارتباط خوبی دارند با مشکلات کمتری برخوردارند، افزود: این ارتباط موجب شده در بسیاری از روستاها بی‌سواد نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیشتر بیسوادان در شهر و حاشیه شهرها هستند، عنوان کرد: اکنون فقط در برخی از روستاها افراد بی‌سواد داریم اما در شهر و حاشیه شهر افراد بی‌سواد و کم‌سواد بیشتر هستند.

طاهریان با اعلام اینکه بی‌سوادان شهری همکاری کمتری با نهضت سوادآموزی دارند، بیان کرد: در این راستا سعی شده توسط آموزش و پرورش مبادی بی‌سوادی مسدود گردد.

وی با اشاره به اینکه مدیران مدارس و مسئولان مقاطع آموزش و پرورش باید برای جذب همه دانش‌آموزان تلاش کنند تا فردی بازمانده از تحصیل به خصوص در مقطع ابتدایی نداشته باشیم، افزود: شاید فکر کنیم کسی نباشد که فرزند خود را به مدرسه نفرستد اما هنوز هم هستند در حاشیه شهرها و برخی روستاها که به بهانه‌های مختلف فرزندانشان از تحصیل محروم می‌شوند.

 

ازدواج زودهنگام از علل بی‌سوادی

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با بیان اینکه در دوره متوسط اول به خصوص در بین دختران این مشکل بسیار بیشتر است، ازدواج‌های زودهنگام را یکی از موانع تحصیل برای دختران دانش‌آموز دانست و گفت: این‌ها جزء آسیب‌هایی است که بی‌سوادی را در جامعه استمرار می‌بخشد.

وی با اعلام اینکه باید در آموزش و پرورش دقت کرد و هوشیارانه پیگیر باشیم تا مبادی ورود بی‌سوادی را مسدود کنیم، به آسیب‌هایی پیش روی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: هرچند آسیب‌های بسیاری وجود دارد اما مهم‌ترین این آسیب بازهم باید گفت که ازدواج زودرس دختران است.

طاهریان با اشاره به اینکه متأسفانه در چهارم، پنجم، و ششم ابتدایی شاهد ازدواج‌هایی در بین دانش‌آموزان هستیم، عنوان کرد: متأسفانه بعد از خانه‌دار شدن شوهر اجازه نمی‌دهد که به ادامه تحصیل بپردازد.

وی در ادامه با بیان اینکه همکاران سوادآموزی برای پوشش دادن شهر و روستا تلاش‌های بسیاری کرده‌اند، گفت: در روستای گندم بر که روستایی عشایری محسوب می‌شود همکاران نهضت خدمات بسیاری در این روستای دور افتاده ارائه داده‌اند.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با اشاره به اینکه در راستای عدالت آموزشی گام‌های خوبی برداشته شده است، گفت: با توجه به اینکه جهاد مبارزه با بی‌سوادی امری است که با یک اداره و فقط با همکاری معلمین و نهضت محقق نمی‌شود به همین خاطر نیازمند همکاری همه مسئولان هستیم.

 

سامانه برای آمار بی‌سوادان کشور نداریم

وی با بیان اینکه حتی برای به دست آوردن برخی آمارها با مشکل مواجه هستیم، بیان کرد: سامانه‌ای نیست که بتواند تمام آمار بی‌سوادان را به ما تحویل دهد به همین خاطر همه دستگاه‌ها و ادارات باید کمک کنند.

طاهریان با اعلام اینکه در تلاش هستیم تا آمار 340 نفر بی‌سوادی که در کاشمر هستند را به 70 نفر کاهش دهیم، گفت: خبرهای خوبی برای روشن شدن وضعیت حق‌التدریس‌ها، نهضتی‌ها و کسانی که در مدارس  غیرانتفاعی کار می‌کنند در راه است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *