ائتلاف برای رسیدن به توسعه پایدار

بدون تردید یک جامعه اسلامی در مسائل سیاسی باید به آموزه‌های دینی و اخلاقی توجه اساسی داشته باشد و با توجه به آن امور خود را پیش ببرد. بر این اساس، برخی همچنان می‌پرسند آیا با اینکه انتخابات به پایان رسید، بازهم اصلاح طلبان و اصولگراها باید با یکدیگر به گفت‌وگو و مذاکره بپردازند؟ رسول گرامی اسلام(ص) بارها حتی با دشمنان خود نیز به مذاکره پرداخت و قرارداد منعقدکرد.

در واقع یکی از افتخارات رسول گرامی اسلام در دوران مدینه‌النبی مذاکره و گفت‌وگو بوده است. نبی اکرم همواره مسائل را در قالب گفت‌وگو و مذاکره در جامعه اسلامی پیش می‌بردند. امام حسین(ع) نیز از لحظه خروج از مدینه و سپس ورود به مکه و ادامه مسیر به سمت کربلا همواره گفت‌وگو و مذاکره را برای حل مشکلات در دستور کار خود قرار ‌می‌داد. حتی در زمان محاصره که مساله جنگ بسیار جدی شد، امام حسین(ع) پیشنهاد مذاکره داد که فرمانده نظامی لشکر دشمن آن را نپذیرفت.

بنابراین گفت‌وگو و مذاکره در فرهنگ دینی ما جایگاه ارزشمندی دارد؛ به این دلیل که مذاکره بخش قابل توجهی از مشکلات را حل می‌کند. در طول تاریخ نیز پیوسته به آن پرداخته شده است. حتی با مروری بر تاریخ می‌توان دریافت با مذاکره قائم‌مقام فراهانی مرزهای شمال غربی کشور تعیین شد. در برجام نیز به‌رغم همه دشوارهای موجود، تیم مذاکره‌‌کننده با یک نگاه برد-برد توانست موفقیت بزرگی برای کشور رقم بزند. حتی در دوران جنگ سرد میان دو ابرقدرت آمریکا و شوروی سابق مذاکرات به‌صورت جدی در سطح سران و در سطوح پایین‌تر همواره وجود داشت. بنابراین باید در عرصه جهانی و فرهنگی ارزش گفت‌وگو را درک کرد.

امروز نیز باید این شیوه پیگیری شود، زیرا همه ایرانی‌ها از هر جناح، گروه و اقشاری سرنشین یک قایق هستند. قطعا هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهان تحقق آرمان‌های انقلاب، رشد کشور و عزت و سربلندی مهین هستند. به همین دلیل برای حل مشکلات و توسعه کشور باید مذاکره را در دستور کار خود قرار دهند، زیرا با مروری بر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 94 می‌توان دریافت که کمترین فایده گفت‌وگو و تعامل در کشور طی چهار سال اخیر این بود که جریان تندرو و دلواپس که منافع کشور را در معرض تهدید قرار داده بود، از عرصه تاثیرگذاری در قوه مقننه و مجریه تا حدی کنار گذاشته شد.

بنابراین برای فزونی آرامش در کشور ادامه گفت‌وگو و مذاکره میان دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا امری ضروری است.‌ به‌عبارتی تا زمانی که شرایط بحرانی است و تا هنگامی که همچنان رگه‌های تندروی در کشور وجود دارد و هر روز برخی بر طبل خشونت بیشتر و جدی‌تر از روز قبل می‌کوبند، گفت‌وگو و مذاکره همچنان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. باید اذعان داشت که گفت‌وگو و ائتلاف مانعی در برابر نقد منصفانه نخواهد بود، بلکه اصلاح‌طلبان در کنار گفت‌وگو و تفاهم حداکثری باید با نیروهای اثرگذار، عاقل و منصف اعتدالگرا وارد ائتلاف شوند تا عرصه روزبه‌روز بر جریان رادیکال و تندرو تنگ‌تر شود.

قطعا زمانی که شرایط کشور قابل قبول باشد، در قالب تقویت احزاب سیاسی و میدان دادن به جریان‌های باهویت سیاسی می‌توان وارد شد و گروه‌های سیاسی مبتنی بر نگاه‌ها و دیدگاه‌هایی که دارند، در حوزه‌های مختلف تاثیرگذاری سیاسی خود را خواهند داشت. بنابراین همچنان ضرورت تعامل و گفت‌وگو در جامعه احساس می‌شود. امید می‌رود که با گفت‌وگو و مذاکره بتوان کشور را به ساحل امن سازندگی و توسعه رساند تا فردایی بهتر برای ایران و مردم عزیزمان رقم بخورد.

 

 

غلامرضا انصاری، نماینده اسبق مشهد در مجلس چهارم

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *