سامانه هوشمند سفارش تاکسی در مشهد رونمایی شد

با برگزاری همایش “شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند” سامانه آنلاین سفارش تاکسی در مشهد برای اعزام آژانس‌های تلفنی سطح شهر با نام «کارن» رونمایی شد که بر اساس آن شهروندان می‌توانند در بستر موبایل از خدمات آژانس‌های تلفنی سطح شهر استفاده نمایند.

در این مراسم مدیرعامل شرکت کارن در ارتباط با این نرم‌افزار گفت: آژانس‌های تلفنی بعد از حضور شرکت‌های تاکسی اینترنتی، صدمات زیادی دیدند و در این مسیر نیازمند نرم‌افزاری موبایلی در حوزه تاکسی‌های تلفنی بودیم که در این راستا این نرم‌افزار امروز طراحی و رونمایی شد.

طالبی افزود: هر شعبه کارن (هریک از آژانس‌ها) راننده را بر اساس ضوابطی که تعیین شده، پذیرش می‌کنند و رانندگان خاص را با شرایط ویژه پذیرش نموده و درآمد آن‌ها را ماهیانه تا 5 میلیون تومان تضمین می‌کنند.

وی گفت: این رانندگان بیمه تأمین اجتماعی خواهند شد تا بتوانند فعالیت حمل‌ونقل را به عنوان یک شغل مناسب، پایدار و تأثیرگذار انتخاب کنند.

 

در حوزه تاکسیرانی باید در مسیر تکنولوژی گام برداشت

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد مقدس با بیان اینکه تاکسی‌های اینترنتی ضابطه‌مند می‌شوند، گفت: در حوزه حمل و نقل مسافر و تاکسیرانی باید در مسیر تکنولوژی گام برداشت.

سید مهدی علوی‌مقدم در ارتباط با تاکسی اینترنتی اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی با نام اوبر در سال 2008 در اروپا و امریکا آغاز شد و پس از آن در 50 کشور جهان توسعه یافت.

وی افزود: یکی از چالش‌های اصلی در تاکسی‌های اینترنتی بحث نظارت بود که در این ارتباط در دادگاه اروپا رأی بر این داده شد که اوبر باید فعالیت خود را در حوزه حمل و نقلی زیر نظر شهرداری‌ها ادامه دهد.

علوی‌مقدم بیان کرد: در ایران نیز این موضوع مطرح و تاکسی‌های اینترنتی آغاز به کار کردند اما باید توجه داشت که فعالیت این شرکت‌ها در دو بخش حمل و نقلی و فناوری است، ابزار تغییر کرده اما ماهیت کار که همان حمل و نقل مسافر است، تغییری نیافته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد مقدس ادامه داد: ابتدای سال 96 آیین‌نامه‌ای در ارتباط با تاکسی‌های اینترنتی تدوین و در شورای چهارم مشهد به تصویب رسید که این شرکت‌ها باید از شهرداری مشهد برای سامانه نرم‌افزاری و همچنین حوزه حمل و نقل مجوز می‌گرفتند که شرکت‌ها به آن اعتراض و نامه‌ای تقدیم وزارت فناوری و ارتباطات کردند که وزیر دستور بازنگری در این مصوبه را داد.

وی گفت: در شورای پنجم این موضوع در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با حضور شرکت‌های تاکسی اینترنتی بررسی گردید و قرار بر این شد این شرکت‌ها با توجه به اینکه بر اساس قانون نظام صنفی، اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، مجوز بخش نرم‌افزاری تاکسی‌های اینترنتی را از اتاق اصناف دریافت کنند اما بخش حمل و نقلی و نظارت آن برعهده تاکسیرانی مشهد باشد و این اصلاحیه انجام شده و به زودی در صحن علنی شورای اسلامی شهر ارائه می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد مقدس تصریح کرد: رویکرد مقامات عالی استان و مقامات قضایی نیز فعالیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی در چارچوب قانون است و ضابطه‌مند کردن شرکت‌های تاکسی اینترنتی به نفع شهروندان و حتی همین شرکت‌ها است.

علوی‌مقدم در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تصریح کرد: ما نباید در برابر تاکسی‌های اینترنتی رویکردی منفعلانه داشته باشیم زیرا اگر آن‌ها را نادیده بگیریم قطعاً با شکست مواجه می‌شویم در واقع نمی‌توان جلوی پیشرفت تکنولوژی را گرفت بلکه باید در آن مسیر گام برداشت.

وی اظهار کرد: تاکسی‌های اینترنتی به دلیل افزایش بهره‌وری با توجه به اینکه تاکسیران در مبدأ و مقصد مسافر دارد و همچنین با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و بیکاری، توانسته رشد خوبی پیدا کند که با توجه به اقدامات دولت شاهد شکوفایی خواهیم بود آنگاه تعداد رانندگان حاضر در این شرکت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد مقدس درخصوص نرم‌افزار تاکسی‌های تلفنی سطح شهر مشهد نیز گفت: اول اینکه شغل رانندگان آژانس رانندگی است و تمام شهر را شناخته و پایدار هستند و اعتماد مردم را نیز در طی سالیان گذشته کسب کرده‌اند که می‌توانند با استفاده از این روش نوین به پیشرفت مدنظر دست یابند و باید توجه داشت که ما امروز چاره‌ای جز تغییر در روش و استفاده از روش‌های جدید نداریم.

 

چاره ای جز پیشرفت نداریم

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار مشهد مقدس گفت: در حوزه تاکسی و حمل و نقل عمومی چاره‌ای جز استفاده از تکنولوژی و پیشرفت هرچه بیشتر نداریم.

حیدر خوش‌نیت در این مراسم اظهار کرد: تغییرات را باید پذیرفت درغیراینصورت تغییرات ما را حذف می‌کند و در حوزه تاکسی‌های تلفنی نیز ایجاد نرم‌افزاری جدید در این حوزه کمک می‌کند تا حذف نشوند.

وی افزود: امروز اگر این خدمات سنتی ادامه پیدا کند با مشکل جدی مواجه خواهیم شد پس چاره‌ای جز استفاده از تکنولوژی و پیشرفت هرچه بیشتر نداریم و امروز این یک اختیار نیست بلکه یک اجبار است.

خوش‌نیت بیان کرد: ویژگی عصر دیجیتال سرعت آن است و هرکس جا بماند از رشد و پیشرفت نیز باز می‌ماند پس باید از قافله تغییرات عقب نمانیم و نرم‌افزار تاکسی اینترنتی کارن نیز در این عرصه موضوعی مهم برای رشد تاکسی‌های تلفنی است.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار مشهد مقدس با بیان اینکه امیدواریم همه آژانس‌های تلفنی سطح شهر مشهد به نرم‌افزار کارن متصل شوند، گفت: فرمانداری مشهد مقدس نیز از سرمایه‌گذاری کسبه و همچنین استفاده از فکر و اندیشه جوانان مشهدی استقبال می‌کند که این نرم‌افزار نیز نمونه‌ای از آن است که توسط جوانان ما در مشهد پایه‌گذاری شده بنابراین نباید یک نرم‌افزار را از شهری دیگر وارد کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *