آغاز به کار انجمن ادبی بانوان رضوی در مشهد

انجمن ادبی بانوان رضوی «گوهرشاد» وابسته به موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس  پس از وقفه‌ای چند ساله مجددا فعالیت خود را آغاز کرد.

طیبه ثابت، دبیر انجمن ادبی بانوان رضوی، درافتتاحیه این انجمن که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: انجمن ادبی رضوی در دهه 80 تشکیل شده بود و دوستان فعالیت‌های خوبی هم داشتند، اما به دلیل جابجایی مکانِ برگزاری جلسات انجمن و پراکنش جغرافیایی به تدریج شاعران دچار سختی راه شدند.

وی با بیان اینکه « عدم تمرکز برگزاری جلسات انجمن در یک جای مشخص باعث شد فعالیت‌های ما چند سال دچار گسست شود و انجمن فعالیتی نداشته باشد»، ادامه داد: اما با عنایت حضرت حق، امام رضا(ع)  و تولیت آستان قدس رضوی امکانی فراهم شد که این راه را دوباره ادامه دهیم.

دبیر انجمن ادبی بانوان رضوی در خصوص فعالیت‌های این انجمن خاطر نشان کرد: شعر خوانی و نقد و برسی هر هفته انجام می‌شود، اما اگر نیاز باشد و اعضای انجمن تمایل داشته باشند در شاخه‌های خاصی به طور مثال شعر آیینی، شعرانتظار و… با حضور مدرسان  و شاعران منخصص کارگاه برگزار خواهیم کرد.

ثابت افزود: شاعرانی که در حوزه آیینی، ولایی و انتظار چاپ کتاب داشته‌اند می‌توانند اثر خود را به انجمن بیاوند تا پس از بررسی و تایید  کارشناسان ما جلسات نقد و بررسی این کتاب‌ها را برگزار کنیم. قرار است سروده‌های شاعران عضو انجمن  با عنوان رضوی در کتابی به صورت سالیانه یا فصلی چاپ شود.

 

کمبود انجمن شعر بانوان رضوی

در بخش دیگری از این مراسم حشمت سید موسوی، کارشناس و عضو شورای انجمن ادبی بانوان رضوی اظهار کرد: کمبود انجمن شعر بانوان رضوی در شهر مقدسی همچون مشهد، برای بانوانی که بخواهند در عرصه شعر کاری انجام دهند، اما برای آنها مجالی به آن مفهوم فراهم نشده بود، احساس می‌شد.

وی با بیان اینکه « شاید در جریان اجتماعی روز، بانوان نسبت به آقایان کمتر مطرح بوده‌اند»، ادامه داد: اما اینجا مجال خوبی است که بانوان ایده‌ها، اهداف، کارها و.. را که دوست دارند در عرصه شعر انجام بدهند در این انجمن آغاز کنند.

کارشناس و عضو شورای انجمن ادبی بانوان رضوی یادآور شد: در نظر داریم که در آینده شهرستان‌های خراسان رضوی و سپس کل کشور را تحت پوشش قرار دهیم. امیدواریم نه تنها در کشور بلکه در سطح بین المللی هم فعالیت کنیم و نقد و بررسی‌ها و شب شعرهای خوبی داشته باشیم.

سید موسوی عنوان کرد: صحن جامع الزهرا که مخصوص خانم‌هاست فرصت مناسبی را فراهم می‌کند که در آنجا شعرخوانی داشته باشیم. قرار هست شاعران خوب کشور را شناسایی و از آنها برای حضور در جلسات انجمن دعوت کنیم. این موارد کارهای ظاهری است که قرار است انجام شود، اما در باطن قرار است اینجا مجالی برای استعدادها و رشد و شکوفایی آنها باشد.

کارشناس و عضو شورای انجمن ادبی بانوان رضوی با تاکید براینکه «امیدواریم بتوانیم استعدادهای جوان را کشف کنیم»، خاطر نشان کرد: بسیاری از خانم‌ها در سن جوانی و نوجوانی شاید جایی را بخواهند که از لحاظ سلامت فکری و مذهبی مناسب باشد. همچنین خانواده‌های مقید دوست دارند استعداد دخترانشان در جای سالم و خوب شکوفا شود.

 

کم توجهی به شعر بانوان

در ادامه این مراسم راضیه رجایی، کارشناس و عضو شورای انجمن ادبی بانوان رضوی عنوان کرد:در سطح کشور به شعر بانوان به صورت مستقل خیلی کم توجهی شده واین موضوع خسران و زیان ایجاد کرده است زیرا بخش  اعظم ادبیات ما راخانم‌ها می‌توانند پوشش دهند. شاید در بسیاری  ازعرصه‌های سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و.. خانم‌ها بهتر از آقایان بتوانند ورود پیدا کنند.

زهرا محدثی خراسانی، کارشناس و عضو شورای انجمن ادبی بانوان رضوی در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: مشهد مرکز هنر اسلامی و پایگاه ولایت است و جای چنین برنامه‌ای در آن خالی بود.

***

لازم به ذکر است؛ جلسات انجمن ادبی رضوی«گوهرشاد» روزهای شنبه هر هفته از ساعت 17 الی 19 در بنیاد پژوهش‌های اسلامی اتاق 238 برگزار می‌شود و حضور برای عموم شاعران و شعر دوستان آزاد است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *