بدانگاری سیاسی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: امروز جامعه ایران وارد مرحله ای از بدانگاری در فرهنگ سیاسی شده است. امری که بعد از ناآرامی‌های اخیر کشور بیشتر به چشم می‌خورد و احساس شکوفایی اجتماعی را خدشه دار کرده است.

سید جواد حسینی روز یکشنبه در اختتامیه همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان کشور در مشهد افزود: استان خراسان رضوی تمام شاخص‌های اقتصادی را با مسیر رشد طی کرده اما مردم چنین احساسی ندارند. شکوفایی اجتماعی یعنی مردم احساس کنند که استان روبه رو‌جلو حرکت می‌کند اما بدانگاری در فرهنگ سیاسی باعث شده مردم چنین احساسی نداشته باشند، روبه رو‌جلو حرکت می‌کند که مردم چنین احساسی ندارند.

دانشگاه فرهنگیان در کنار تامین و بهسازی نیروی انسانی برای نظام تعلیم و تربیت که رسالتی بس بزرگ است، باید مرکز مطالعات استراتژیک نظام تعلیم و تربیت باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: امروز اتفاقی برای پژوهشگران افتاده که از آن تحول فرهنگی نام می‌برند، یعنی تولید و توسعه علم صرفا در مراکز علمی نیست، بلکه به جامعه، نهادهای و موسسات اجتماعی و فراتر از مرزهای دانشگاه رفته است که این امر از یکسو کار پژوهشگران را سخت‌تر و از سوی دیگر آسان‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه امروز پژوهش و پژوهشگر از موسسات و نهادهای اجتماعی تولید می‌شود و داده‌های پژوهشی عمومیت پیدا می‌کند، ادامه داد: امروز پژوهش علم از مرحله دانشگاهی عبور کرده، یعنی یافته و تولید کاربست علم فراتر از دانشگاه‌ها رفته است. علم و پژوهش در دوره فرادانشگاهی، از نظر جنسی، توزیع سنی مادام العمر، توزیع طبقاتی، توزیع رشته‌ای، جغرافیایی، سازمانی و بخشی توسعه یافته که کار پژوهشگران را دشوارتر می‌کند.

حسینی تصریح کرد:۸۵ درصد دانش تولید شده جهان توسط ۲۵کشور انفاق می‌افتد. امروز ما در تولید دانش در سطح دنیا از یک درصد به 1.48 رسیده‌ایم.

معاون استاندار خراسان رضوی با تاکید بر شکل‌گیری نظام تصمیم گیری مبتنی بر لقمه‌های دانش، خاطرنشان کرد: دولت در نظام تصمیم گیری خود به سمتی می‌رود که هرچه بیشتر پژوهش و پژوهشگری را راه بیاندازد. یکی از ایرادات کارهای پژوهشی در ایران رشد نامتوازن آنها است، ما در حوزه علوم انسانی برعکس سایر حوزه رشدمان کم است.

حسینی با اشاره به تشکیل ستاد نانو‌ و شبکه جامع دانشگاه‌ها در استان،گفت: مامسایل محوری استان را به شبکه جامع دانشگاه‌های استان سپردیم ودانشگاه‌ها نیز اولویت‌های پژوهشی خود را به ما مطرح می‌کنند و به نظام تصمیم گیری ارائه کنند. شناسایی مجموعه توان تحقیقی فارغ التحصیلان و شناخت اشتغالی که می‌توان برای آن‌ها در نظر گرفت از جمله برنامه‌های ما در این شبکه است.

وی پژوهش برای پژوهش، پژوهش‌های تئوریک، نامتقارن و نخبه گرا را از جمله عارضه‌های پژوهش دانست و تصریح کرد: پژوهش باید از نخبگانی به عمومی تبدیل شود. معلمی که پژوهشگر نباشد، نمی تواند ساختار جامعه را به یک محیط پویا تبدیل کند.‌

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مدارس جعبه سیاه جامعه اند؛ امروز جامعه نتیجه دیروز مدارس است. اما کدوم مدارس، مدارس کیفی یا کِیفی! معلم پژوهنده یا معلم قرائت محور کتابخوان. لذا برای اینک مدرسه کانون تحولات کیفی آینده و پویندگی جامعه باشد، باید مدرسه پوینده باشد تا ما شاهد ارتقاء نظام آموزش و تربیت در جامعه باشیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *