استان نیازمند 430 هزار شغل جدید

استاندار خراسان رضوی گفت: براساس هدفگذاری برنامه ششم توسعه، این استان نیازمند ایجاد 430 هزار شغل جدید در مدت پنج سال است.

علیرضا رشیدیان روز یکشنبه در تشریح فعالیت‌های دولت تدبیر و امید در استان افزود: برنامه توسعه استان براساس اسناد بالادستی تهیه و به مرکز ارسال شده و در این راستا برای رسیدن به نرخ بیکاری هفت درصدی در خراسان رضوی ، نیازمند تامین این تعداد شغل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، مهمترین مساله مسئولان عالی نظام بحث افزایش تولید و اشتغال است بیان داشت: برای ایجاد این میزان شغل در پنج سال برنامه ششم نیازمند 620 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در صنایع و بخشهای مختلف استان هستیم.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: این مقدار سرمایه گذاری برای استان بزرگ و با استعداد خراسان رضوی قابل دستیابی است چنانکه تا کنون 580 میلیون دلار جذب سرمایه در استان صورت گرفته و می‌توان با بهره گیری از توانایی‌های این خطه به سرمایه گذاری بیشتر در منطقه دست یافت.

وی گفت: امسال وجود 320 هزار بیکار در استان ثبت شده است، استان با 45.2 درصد نرخ مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشور دارد که باید با همت بخشهای دولتی و خصوصی در سال اول برنامه ششم توسعه 123 هزار شغل در استان ایجاد شود.

رشیدیان افزود: استان رقمی بالاتر از 160 هزار شغل را هدف گذاری کرده و سهم هر یک از بخش‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات را در این بین تعیین شده است.

 

ایجاد 81 هزار شغل در 6 ماه

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در نیمه نخست امسال 81 هزار دفترچه تامین اجتماعی با قرارداد پایدار اشتغال برای شاغلان صادر شده است که این آمار نشان می‌دهد در این مدت به نیمی از اهداف اشتغالزایی استان دست پیدا کرده ایم و تا پایان سال از 160 هزار شغل نیز فراتر خواهیم رفت.

رشیدیان گفت: روز یکشنبه در نشستی با محوریت امور زیربنایی استان، ایجاد 17 طرح تولیدی و اشتغالزا به تصویب رسید که راه‌اندازی این طرح‌ها به تنهایی 6 هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون با 11 درصد افزایش صادرات، حدود یک میلیارد و400 میلیون دلار کالا از استان صادر شده که رشد هشت درصدی آن، نشان دهنده پیشی گرفتن صادرات استان از برنامه ریزی‌های قبلی است.

وی جایگاه شایسته بخش معدن در ایجاد اشتغال در استان را یادآور شد و گفت: در استان 44 نقطه معدنی با قابلیت‌های اشتغالزایی بالا وجود دارد که به همراه بخش کشاورزی و تشکیل کارگروه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی می‌توان به رفع مشکل اشتغال این قشر اقدام کرد. البته باید در این زمینه دانشگاهها نیز وارد عمل شوند و تسهیلاتی نیز برای متقاضیان در نظر گرفته شده است .

 

اعطای 240 میلیارد ریال مکمل‌های فنی و اعتباری در خراسان رضوی

وی گفت: امسال از بودجه استان 240 میلیارد ریال کمکهای فنی و اعتباری به حوزه‌های باغداری، کشاورزی، صنعت و گردشگری اختصاص یافته که در بخش اعتبارات ردیف 18، حدود هزار و 840 میلیارد تومان با 2 تا 8 درصد تخفیف در سود پرداخت شده که عمده این تخفیفها به صنایع دانش بنیان تعلق گرفته است .

رشیدیان افزود: در ردیف تبصره 16 که به تسهیلات خوداشتغالی معروف است پرداخت بالغ بر هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات برای 12 هزار طرح تصویب شده است.

وی بیان داشت: پارسال 550 میلیارد ریال در بخشهای روستایی و محروم استان جذب سرمایه شد و امسال با تهیه 125 طرح و تصویب 80 طرح، اعطای 600 میلیارد ریال تسهیلات در این خصوص برای مناطق محروم و روستایی ابلاغ شده است .

رشیدیان اضافه کرد: از هفته گذشته اعطای 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری ابلاغ شد که سهم خراسان رضوی از این رقم حدود پنج درصد است که در قالب تسهیلات 6 درصدی اعلام شده است.

وی در خصوص تسهیلات اشتغال پایدار گفت: تاکنون در استان پرداخت 2 هزار و 130 میلیارد ریال تسهیلات برای روستاها و شهرهای زیر 10هزار نفر جمعیت ابلاغ شده و روستاییان و افراد متقاضی دریافت تسهیلات اشتغال می‌توانند برای دریافت این تسهیلات در سامانه کارا به نشانیwww.kara.mcls.gov.ir نامنویسی کنند.

 

اعطای 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: بانکهای استان در 9 ماهه امسال 157 هزار و 560 میلیارد ریال تسهیلات پرداخته‌اند که 22 هزار و 250 میلیارد ریال سهم کشاورزی، 47 هزار و 50 میلیارد ریال سهم صنعت و معدن و 17 هزار و 700 میلیارد ریال نیز سهم خدمات بوده است و حوزه مسکن و ساختمان نیز با تحرک نسبی 13 هزار و 80 میلیارد ریال از این تسهیلات بهره برده است .

 

سپرده‌های موسسات مالی در حال تسویه است

رشیدیان با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص موسسات اعتباری و مالی و تعیین سپرده و مطالبات سپرده گذاران نیز گفت: نخستین موسسه‌ای که تکانهای اقتصادی از آنجا آغاز شد موسسه مالی و اعتباری میزان با 970 هزار حساب و 34 هزار میلیارد ریال مطالبه و یکهزار کارمند بود که با همکاری بانک مرکزی، دادگستری و بانک صادرات بیشتر آنها جمع شد.

وی ادامه داد: موسسات مالی و اعتباری فرشتگان، الزهرا، بدرتوس و پیوند هم در کاسپین ادغام شد و هم اکنون تعیین تکلیف سپرده گذاران آنها در حال انجام است و تاکنون 630 هزار سپرده گذار موسسه فرشتگان تعیین تکلیف شده‌اند.

او با بیان اینکه پرداخت‌های موسسه مالی الزهرا هم از اواخر هفته گذشته و از 100 میلیون ریال آغاز شده است افزود: تا کنون 17 هزار و 175 حساب این موسسه تعیین تکلیف شده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: 98 درصد از سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری وحدت نیز تا سقف یک میلیارد ریال تعیین تکلیف شده‌اند و 9 هزار و 720 نفر دیگر برای تعیین تکلیف باقی مانده‌اند که کار آنها در حال پیگیری است.

رشیدیان ادامه داد: موسسه مالی و اعتباری افضل توس هم تا سقف یک میلیارد ریال مطالبات سپرده گذاران را پرداخت کرده است و به سپرده گذاران موسسه بدرتوس هم تا 50 میلیون ریال پرداختها آغاز شده و پرداختهای موسسه مالی و اعتباری پیوند هم در حال پیگیری است.

 

تعیین وضعیت سهام پدیده

استاندار خراسان رضوی در خصوص شرکت پدیده هم گفت: مشکلات قانونی، تعیین تکلیف مطالبات، مشکل سهام، موافقت نامه‌های اصولی و مجوزهای ساخت و ساز این شرکت حل شده است. در این موسسه پیش از این 80 درصد سهام مربوط به مدیران و 20 درصد متعلق به مردم بود و اکنون این روند برعکس شده و با روند خوبی که در حال انجام است بعضی از طرح‌های این شرکت هم تا دهه فجر افتتاح می‌شود.

رشیدیان در مورد سهام پدیده هم گفت: سهم جدیدی منتشر نمی شود و همان افرادی که سهام این شرکت را خریداری کرده‌اند می‌توانند سهام خود را بفروشند و سهامداران تاکنون 2.5 میلیون سهم را خرید و فروش کرده‌اند.

 

آلودگی هوای مشهد و فرسودگی خودروهای بخش خصوصی

استاندار خراسان رضوی در خصوص آلودگی هوای مشهد هم گفت: از ابتدای امسال هوای مشهد در 72 درصد روزها پاک و سالم و 28 درصد ناسالم بوده است که نسبت به گذشته روزهای ناسالم افزایش یافته است.

رشیدیان با بیان اینکه 30 درصد آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به منابع ثابت مانند کارخانه‌ها است افزود: 70 درصد این آلودگی به منابع متحرک مانند موتورسیکلت‌ها، کامیون و خودروهای فرسوده مربوط می‌شود.

وی اظهار کرد: 75 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش دولتی با میانگین 7.5 ساله فعالند در حالی که 85 درصد ناوگان بخش خصوصی فرسوده است که کمترین فرسودگی مربوط به بخش تاکسیرانی است که از 13 هزار تاکسی موجود، 2 هزار خودرو فرسوده دارد.

رشیدیان با اشاره به تسهیلات اعطایی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: برای نوسازی هر دستگاه تاکسی 200 میلیون ریال با نرخ سود 11 درصد و برای بخش حمل و نقل بار 80 درصد تسهیلات تا سقف سه میلیارد و 500 میلیون ریال با نرخ سود 9 درصد و برای بخش حمل و نقل مسافر هم 70 درصد تسهیلات تا سقف سه میلیارد و 500 میلیون ریال و با نرخ سود 10 درصد داده می‌شود.

وی افزود: برای جایگزینی اتوبوس‌های شهری طبق برنامه وزارت کشور تا سال 1400، 65 درصد تسهیلات و 35 درصد کمک بلاعوض داده می‌شود.
 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *