رویکرد دولت در بودجه، محرومیت‌زدایی است

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: انصافا رویکرد دولت در لایحه بودجه سال 1397 نسبت به مساله محرومیت زدایی و رفع فقر خوب و نسبت به سالهای قبل بهتر است.

پرویز فتاح روز پنجشنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد افزود: بر این اساس از محل تبصره 14 و محل دریافت یارانه‌ها حدود 70 هزار میلیارد ریال در قالب طرحهای رفع فقر و محرومیت زدایی به صورت مشترک در اختیار سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این بودجه آنچه اهمیت دارد جذب آن توسط دستگاه‌ها و استان‌های کشور است. امیدواریم با مشارکت استانداران بتوانیم به این مهم دست یابیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: امسال تسهیلات مصوب در بودجه کل کشور برای ایجاد اشتغال مددجویان حدود 30 هزار میلیارد ریال شامل 21 هزار میلیارد سهم کمیته امداد و 9 هزار میلیارد ریال سهم سازمان بهزیستی بوده است.

وی اضافه کرد: تاکنون 50 درصد این حجم بودجه توسط مددجویان کمیته امداد در سراسر کشور جذب و دریافت شده است. خراسان رضوی با سهم هزار و440 میلیارد ریالی از این تسهیلات اشتغالزا تا کنون توانسته 38 درصد آن را جذب کند.

وی علت جذب 50 درصدی این بودجه را اعطای وام‌های قرض الحسنه توسط بانک‌ها عنوان و بیان کرد: اعطای این وام‌ها از جمله در اولویت قرار گرفتن وام ازدواج موجب شده منابع به سمت اعتبارات مدنظر کمیته امداد هدایت نشود.

فتاح ادامه داد: حجم بودجه‌ای که امسال دولت به طرح‌های اشتغال آفرینی مددجویان اختصاص داد نسبت به پارسال دو برابر شده و هم اکنون در حال تلاش برای جذب حداکثری این منابع هستیم. اگر استانی نتواند سهم خود را جذب کند این بودجه به استان دیگر منتقل خواهد شد و مطابق قانون اگر کمیته امداد نیز نتواند سهم خود را از این اعتبارات کشوری جذب نماید بودجه مورد نظر به دیگر دستگاه‌ها منتقل می‌شود.

وی به دو برابرشدن سهم خراسان رضوی از این اعتبارات در مقایسه با پارسال اشاره و بیان کرد: مشکل این است که پرونده‌های مددجویان این استان هم اکنون تکمیل است اما یکی از بانکها به دلیل برخی معوقات و بانکی دیگر بواسطه ضوابط اجرایی داخلی معطلی‌هایی برای پرداخت وام اشتغال به مددجویان خراسانی ایجاد کرده‌اند لذا از استاندار می‌خواهیم نسبت به رفع این مشکل اقدام نماید.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) علت پرداخت نشدن این وام را توسط یکی از بانکها در خراسان معوقات یک میلیارد ریالی مددجویان استان در حوزه مسکن مهر اعلام و بیان کرد: اصولا وام اشتغال گروهی ازمددجویان کارآفرین، به معوقات بانکی مسکن مهر ارتباطی ندارد و از طرفی میزان این معوقات نیز‌اندک است.

وی گفت: خراسان رضوی پارسال همه اعتبارات اشتغال مددجویان استان را جذب کرد اما امسال تاکنون جذب 62 درصد این اعتبارات باقی مانده که با همکاری استاندار و همراهی دیگر مسئولان جذب خواهد شد.
ضرورت هدایت طرح‌های اشتغالزای کمیته امداد به بازارسوغات مشهد

در ادامه این دیدار استاندار خراسان رضوی در این دیدار گردش مالی بازار سوغات مشهد را دو هزار و 700 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌تواند در قالب طرح‌های اشتغالزای مددجویان وارد این بازار بزرگ شود.

علی‌رضا رشیدیان افزود: ابتدا باید بازار سوغات استان بررسی، سنجش و مشخص شود مردم چه میزان پوشاک یا اسباب بازی و دیگر محصولات خریداری می‌کنند.

استاندار خراسان رضوی به سهم قابل توجه چین از بازار سوغات مشهد اشاره و بیان کرد: باید آنچنان که خارجی‌ها بازار ما را تحلیل می‌کنند ما نیز بررسی‌های کارشناسی در خصوص این بازار انجام دهیم تا تولیدکنندگان داخلی از جمله شاغلان و کارآفرینان مددجوی کمیته امداد بتوانند سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند.

رشیدیان بر موقعیت ژئواکونومیک این استان در منطقه تاکید و بیان کرد: افغانستان بازار بکری برای تولیدکنندگان خراسانی است. اگر تولیدکنندگان به این بازار و نیازهای آنان توجه کنند می‌توانند به تولید مایحتاج با کیفیت و متناسب با نیازهای مردم افغانستان اقدام نمایند.

وی همچنین گفت: مجوز واردات چند قلم محصولات کشاورزی افغانستان از جمله دانه‌های روغنی فراهم شده و تولیدکنندگان می‌توانند با تهاتر برخی اقلام با این مواد مساله فقدان بودجه خرید در افغانستان را رفع کرده و نسبت به تهاتر و صادرات کالای تولیدی خود به آن کشور اقدام کنند.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: ورود دانه‌های روغنی به کشور و تبدیل، بسته بندی و صادرات و یا مصرف محصول نهایی آن در بازار داخل می‌تواند زمینه اشتغالزایی خوبی در خراسان ایجاد کند و مددجویان کمیته امداد نیز می‌توانند از این بازار بهره مند شوند.

رشیدیان ادامه داد: خراسان رضوی برای اشتغالزایی برش‌هایی را در دستگاههای صنعت، معدن و تجارت، گردشگری و کشاورزی ایجاد کرده و برای اشتغال بیکاران استان مطابق برنامه ششم توسعه این دستگاه‌ها موظف به برنامه ریزی سالانه و اقدام شده‌اند.

وی همچنین بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی را دارای نمود بیشتری در جامعه توصیف و بیان کرد: 280 هزار بیکار در استان وجود دارند که درصد زیادی از آنان تحصیل کرده هستند لذا در جهت تحول و تبدیل حدود 200 دانشگاه و مرکز آموزش عالی استان به سمت کارآفرین و نسل سوم شدن گام‌هایی برداشته‌ایم .

استاندار خراسان رضوی گفت: پارسال بر اساس آمار رسمی 97 هزار و 800 شغل معادل حدود 16 درصد اشتغال کشور در استان ایجاد شد در حالی که این استان کمتر از هشت درصد جمعیت کشور را دارد.

رشیدیان در خصوص اعطای تسهیلات اشتغالزای بانکی به مددجویان کمیته امداد هم گفت: بانکهای خراسان رضوی از لحاظ وضعیت مانده قابل پرداخت تسهیلات موجودی کمی ندارند و استان آمادگی دارد تا نسبت به تخصیص 100 درصدی سهم استان از اعتبارات کشوری این بخش اقدام کند.

وی افزود: البته با دادن تسهیلات به مددجویانی که طرح اقتصادی ندارند مخالفیم و معتقدیم بزرگترین مشکل مددجویانی که اشتغال ایجاد می‌کنند مرحله فروش، بازاریابی و ورود محصول به بازار است.

استاندار خراسان رضوی بر لزوم برقراری چرخه اقتصادی برای تولیدکنندگان و کارآفرینان تاکید و بیان کرد: تاکنون 183 هزار شغل در استان ایجاد شده و خراسان رضوی تقریبا در ایجاد اشتغال در کشور رتبه نخست را بدست آورده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *