خراسان رضوی شاه‌راه ترانزیت آسیای میانه و افغانستان است

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: ترانزیت و حمل­ونقل در اقتصاد استان نقش بسزایی دارد . فعالیت بیش از 230 شرکت حمل­ونقل بین المللی در استان و جابجایی بیش از 70 % کالاهای آسیای میانه و افغانستان توسط این شرکت­ها نشان دهنده نقش و اهمیت ترانزیت در رونق فعالیت­های اقتصادی استان می­باشد.

به گزارش «صبح­امروز» امید جهانخواه با بیان این مطلب افزود: ترانزیت در هر کشوری یک مزیت و یک برند محسوب می­شود. ایران می­تواند با بهره­گیری از ترانزیت منافع بسیاری بدست آورد و جایگاه سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود را در منطقه تثبیت کند و در این بین استان خراسان رضوی در محور شرق یک فرصت استثنایی در جهت تقویت قابلیت­های کشورمان و کسب آمادگی­های لازم برای رقابت در عرصه حمل­ونقل بین­المللی می‌باشد که به­ دنبال آن این موضوع می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال زایی استان داشته باشد.

جهانخواه ادامه داد: به خصوص در زمینه لجستیک و حمل­و­نقل بین المللی بطوری که در حال حاضر بیش از 230 شرکت حمل­و­نقل بین المللی فعال در استان خراسان رضوی در زمینه ترانزیت و حمل­ونقل مشغول به فعالیت می­باشند و استان خراسان رضوی با داشتن 4 مرز گمرکی بین المللی سرخس، دوغارون، لطف‌آباد و باجگیران و قرار گرفتن بر سر راه کریدور مهم شرق به غرب موقعیت استراتژیکی خاصی را در منطقه داراست. می­توان در صورت استفاده بهینه و به موقع از فرصت­ها در زمینه اشتغال و کسب درآمد بهره فراوان نصیب استان و کشور نمود .

مدیرکل گمرک مشهد تصریح کرد: ترانزیت و حمل­ونقل در اقتصاد استان نقش بسزایی دارد. فعالیت بیش از 230 شرکت حمل­ونقل بین المللی در استان و جابجایی بیش از 70 % کالاهای آسیای میانه و افغانستان توسط این شرکت­ها نشان دهنده نقش و اهمیت ترانزیت در رونق فعالیت­های اقتصادی استان می­باشد و عبور کالاهای ترانزیتی از کشور منافع بسیاری را نصیب کشور می­نماید و خراسان رضوی نیز یکی از قطب‌های ترانزیتی کشور می­باشد بطوری که مهم­ترین گمرکات مبداء و مقصد ترانزیت کشور در این استان واقع شده­اند و سهم بالایی از ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده­اند.

وی اضافه کرد: از مزیت­های دیگر استان وجود مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون است که می‌تواند سهم بسزایی در اقتصاد استان از طریق ایجاد ارزش افزوده برای کالاهای ترانزیتی و صادرات داشته باشد . همچنین وجود مزیت­ها و امکانات ریلی در مرز سرخس که بزرگ­ترین مرز ریلی کشور در زمینه فعالیت­های ترانزیتی می­باشد موقعیت ممتازی را برای فعالیت­های اقتصادی استان رقم زده است .

جهانخواه در خصوص مشکلات ترانزیت استان اظهار کرد: مشکلاتی که در حال حاضر برای ترانزیت می­توان برشمرد تعدد قوانین و مقررات و همچنین تعدد سازمان­های تصمیم گیرنده در ترانزیت می­باشد . همچنین تفاوت تعرفه کالایی با سایر کشورها که انگیزه قاچاق کالای ترانزیتی را در کشور برای سودجویان افزایش داده و مشکلاتی را برای شرکت­های حمل­ونقل بین المللی خوشنام ایرانی فراهم نموده است .

وی افزود: از طرفی بی ثباتی در قوانین و مقررات حمل­ونقلی و گمرکی و کنسولی کشورهای همسایه و افزایش بی رویه و نا به­ هنگام تعرفه­های حمل­ونقل وعبور کالا از طریق این کشورها ، تحولات سیاسی تاثیر گذار بر روند فعالیت­های اقتصادی و ترانزیتی ، کشورها که ترانزیت کشور ما نیز از تحولات بی­تاثیر نبوده و باعث کندی فعالیت­ها می­گردد . کمبود امکانات و تجهیزات کنترلی مدرن در گمرکات همجوار با مرزهای ترانزیتی استان، فرسودگی ناوگان حمل­ونقل کشور و استان ،که این موضوع باعث می­شود بعضی از مسیرهای ترانزیت معتبر دنیا را به دلیل ممنوعیت تردد ناوگان فرسوده از دست بدهند.

جهانخواه در خصوص بهسازی زیرساخت­های گمرکات اظهار کرد: همچنین در خصوص جاده­های ترانزیتی و اسکله­ها و باراندازها و تیرپارک­ها در طول مسیر ترانزیت هرچند در سال­های اخیر اقدامات خوبی برای بهسازی و بهبود آنها صورت گرفته است اما کافی نمی­باشد که این موضوع می‌تواند در سرعت انتقال کالای ترانزیتی و کاهش هزینه حمل ونقل بسیار تاثیر گذار باشد. لازم به ذکر است گمرک ج.ا.ا در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در جهت روانسازی در رویه­های اجرایی ترانزیت و ارتقا سطح کیفی خدمات ترانزیت با بهره­گیری از سامانه جامع امور گمرکی و حذف بروکراسی­های اضافی به عمل آورده است که مهم­ترین آن‌ها استفاده از دستگاه­های مدرن کنترلی مانند ایکس ری کامیونی، بهره­گیری از سامانه OPS اجرای پروژه تیر الکترونیکی (E-TIR) ،حذف اسناد فیزیکی و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات مبدا و مقصد همچنین بین سازمان­های همجوار با استفاده از پنجره واحد تجارت فرامرزی دور اظهاری الکترونیکی در رویه ترانزیت و کاهش مراجعات حضوری خدمت گیرندگان را می­توان نام برد.

وی افزود: مجموع این اقدامات تاثیر بسیار زیادی در سلامت ،تسهیل و روانسازی ترانزیت کالا از کشور داشته است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت­های ایجاد شده بتوانیم روز به روز شاهد تحول و تحرک لازم در بخش­های مختلف اقتصادی در استان به خصوص در بخش ترانزیت باشیم . از طرفی لازم است به موازات این قبیل اقدامات گمرکات کشورمان درمقابل نیز به تناسب، به امکانات و تجهیزات کنترلی مدرن و به روز در بخش ترانزیت و خدمات جانبی تجهیز گردند.

جهانخواه در توصیه به رانندگان و صادرکنندگان گفت: در رابطه با توصیه­های حقوقی برای مشکلات رانندگان و ارسال کنندگان کالا هرچند این موضوع مربوط به سازمان­های متولی حمل­ونقل و انجمن‌های صنفی حمل­ونقل می‌باشد ولی به نظر می‌رسد انجمن­های حمل­ونقل می­بایست حضور قوی و قدرتمند در تصمیم گیری­های حقوقی و تدوین قوانین ومقررات مرتبط با بخش حمل­ونقل و رانندگان داشته باشند و قبل از تصویب قوانین اعمال نظر نمایند که در این میان داشتن یک تشکل قوی حقوقی برای پیگیری مسائل حقوقی شرکت­ها و رانندگان و همچنین ارائه پیشنهادات اصلاحی برای اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر بسیار ضروری به نظر می‌رسد موضوع دیگر اینکه از طریق دست اندرکاران بخش حمل­ونقل و رانندگان در همه زمینه­ها یه خصوص مباحث حقوقی مرتبط و همچنین آشنایی با مقررات کشورهای مسیر ترانزیت که قوانین سختگیرانه­تری دارند ارائه داد تا رانندگان به علت بی­اطلاعی از قوانین و مقررات به ویژه در سایر کشورها دچار دردسر و سردرگمی نشوند.

جهان­خواه در پایان آمار گمرکات استان را نیز این گونه بیان کرد: در هفت ماهه اول سال جاری میزان ترانزیت خارجی استان خراسان رضوی که مبدا کشور ما بوده است 770 هزار تن بوده که سهم گمرک سرخس 666هزار و 856 تن، دوغارون 27هزار و 699 تن، لطف­آباد 74هزار و 820 تن و باجگیران 323 هزار تن بوده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان ترانزیت خارجی که مقصد کشور ما بوده است یک میلیون و 33 هزار تن بوده که سهم گمرک سرخس 275 هزار و 787 تن، دوغارون 580 هزار و 733 تن، لطف­آباد176 هزار و 246، باجگیران 246 هزار تن بوده است.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *