در کنار هم برای توسعه

رقابت‌های قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای در قرن21 شکل جدیدتری به خود گرفته است. چندی پیش واکنش اعتراض آمیز نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی و حمله با پایه میکروفن به معاون استاندار خراسان رضوی باعث شد که رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی این حرکت را پوشش دهند.

بررسی چرایی بروز این اختلاف در همان مقطع در رونامه صبح امروز مطرح و بررسی شد، اما حالا بعد از فروخفتن گردوخاک حاصل از آن اتفاق زمانی برای رسیدن به ریشه‌های این اتفاق فرا رسیده است.

این پدیده شاید در مقطعی باعث وحدت بیشتر نیشابوری‌ها با یکدیگر شد و یا سبزواری‌ها را متحدتر کرد ولی قطعا در مقابل هم قرارگرفتن مردم این دو شهر موضوعی نیست که به توسعه بیانجامد. این موضوع مختص این مقطع تاریخی و فقط دو شهر سبزوار و نیشابور نیست.

به اذعان متخصصین علوم اجتماعی رقابت‌های قومی و قبیله‌ای و حتی رقابت‌های بین دو شهر عاملی برای عدم توسعه یافتگی است. اگر برای سرنوشت استان و کشور خود نگران باشیم نباید به سادگی از کنار این موضوع بگذریم.

بررسی ریشه‌ای این دغدغه و ظرفیت‌های حضور بانوان در دستگاه‌های اجرایی که همواره از سوی استاندار خراسان رضوی مورد تاکید قرار گرفته است بهانه‌‌ای شد تا به سراغ دو تن از فرمانداران خراسان رضوی برویم و نظر آن‌ها را جویا شویم.

 

در کنار هم هستیم برای توسعه

فرماندار نیشابور در این باره گفت: اعتراضی که توسط نماینده نیشابور در مجلس به معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی بیان شد منطقی به نظر می­آمد. اما می­توانست به آن شکل مطرح نشود. ما ابدا هیچ­گونه مشکل و اختلافی با هم­استانی­ها و هموطنان خود نداریم. ما کنار هم هستیم و با هم به توسعه و آبادانی استان و کشور کمک می­کنیم. هم نیشابور شهر بزرگ، باظرفیت و توانمندی است و هم سبزوار دارای این ویژگی­ها است. تمام شهرهای استان با هم متحد هستند و مردم کنار یکدیگر برای پیشرفت تلاش می­کنند.

سعید شیبانی افزود: البته در بحث توسعه منطقه­ای هر شهری علاقه دارد منابع بیشتری برای خود جذب بکند که این رقابت سالم، سارنده­ و بدون اختلاف است که هم برای ما و هم برای سبزوار باعث پیشرفت و ترقی می­شود. امیدواریم آنچه که اتفاق افتاد دیگر تکرار نشود.کسانی که آن اعتراض را بیان کردند قصدشان حمایت از شهرشان بود اما متاسفانه شیوه مناسبی برای این کار انتخاب نشد. البته خود این افراد نیز قطعا اکنون همین اعتقاد را دارند و با اتحاد برای سربلندی ایران کار می­کنند.

 

شرایط را آماده می‌کنیم

شیبانی در خصوص صحبت­های استاندار در بحث بارگیری بانوان در فرمانداری­ها و بخش­داری­ها اظهار کرد: من نیز با بکارگیری نیروهای خانم در فرماندری­ها و بخش­داری­ها موافقم اما بخاطر این­که قبلا نیروهای ما از آقایان جذب شده­اند، فضای لازم برای این کار وجود ندارد و اگر از بیرون بخواهند جذب شود ممکن است فضا و شرایط کار ما برایشان سخت باشد.

وی ادامه داد: ترجیح ما این است که در داخل مجموعه از خانم­های توانمند و تحصیل­کرده­ای که داریم استفاده کنیم. در حال آماده­سازی شرایط برای این کار هستیم تا از ظرفیت خانم­های داخل و خارج مجموعه که توانایی همکاری در شرایط کاری ما را دارند استفاده کنیم.

حضور زنان در برنامه بلند مدت

شیبانی تصریح کرد: ما اعتقاد کامل به استفاده از ظرفیت خانم­ها در امور داریم و از استاندار خراسان رضوی برای ایجاد این فضا ممنونیم. اما قدری برای تامین در کوتاه مدت دچار مشکل هستیم ولی پیگیر جدی این موضوع قطعا هستیم و حتی پیدا کردن افراد تونمند را به افراد مرتبط سپرده­ایم.

 

ما متحد و همدل هستیم

فرماندار خلیل‌آباد در خصوص شایعات اختلاف و رقابت بین شهرهای کاشمر، خلیل­آباد و بردسکن گفت: منطقه ما از دیرباز به ترشیز کهن معروف بوده است و وحدت بین ما کاملا برقرار است. جلسات ما معمولا به صورت مشترک برگزار می­شود و هر بار در یکی از شهرها جلسه داریم. اختلاف در مناطق ما به هیچ وجه موضوعیت ندارد، مسئولین و مردم ما کاملا متحد و همدل هستند. فراوش نکنید ما یک نماینده مجلس داریم و همه در یک جبهه برای منطقه فعالیت می­کنیم و جلسات با مسئولین مشترک بین همه شهرها برگزار می­شود.

 

از بانوان کارآفرین حمایت می‌کنیم

مجتبی شاکری افزود: نیمی از جمعیت شهرستان خلیل­آباد یعنی در حدود 4670 نفر بانوان هستند که پیرو صحبت­های استاندار محترم در خصوص رویکرد دولت به اشتغال بانوان، فنی حرفه­ای و دستگاه­های این حوزه را مامور به آموزش بانوان کردیم همچنین حمایت از بانوان کارآفرین که عموما در حوزه کشاورزی فعال هستند در دستور کار قرار دادیم.

مجتبی شاکری افزود: البته در مشاغلی مثل صنابع دستی، خیاطی، دامپروری و بسیاری عناوین شغلی دیگر نیز در حال آموزش و حمایت از بانوان هستیم و بیش از 100 طرح ویژه بانوان در کارگروه اشتغال ارائه شده است که بخشی از آن‌ها از اعتبار مشاغل خانگی تسهیلات دریافت کرده­اند و برخی را نیز قول داده­ایم در صورت داشتن توجیه اقتصادی و در  قالب طرح توسعه روستایی حمایت کنیم.

شاکری در خصوص صحبت استاندار خراسان رضوی در بحث بکارگیری بانوان در فرمانداری اظهار کرد: بکارگیری بانوان در فرمانداری مربوط به جذب دستگاه­ها است و منظور استاندار این بوده که اگر خانمی در دستگاه­ها در سیستم مدیریتی شاغل هستند در فرمانداری بکارگیری شوند و ما نیز بدنبال این هستیم که در صورت وجود فرد واجد شرایط قطعا از ظرفیت بانوان در فرمانداری استفاده کنیم.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *