خراسان رضوی شاهراه ترانزیت آسیای میانه و افغانستان است
ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: ترانزیت و حملونقل در اقتصاد استان نقش بسزایی دارد . فعالیت بیش از 230 شرکت حملونقل بین المللی در استان و جابجایی بیش از 70 % کالاهای آسیای میانه و افغانستان توسط این شرکتها نشان دهنده نقش و اهمیت ترانزیت در رونق فعالیتهای اقتصادی استان میباشد.
به گزارش «صبحامروز» امید جهانخواه با بیان این مطلب افزود: ترانزیت در هر کشوری یک مزیت و یک برند محسوب میشود. ایران میتواند با بهرهگیری از ترانزیت منافع بسیاری بدست آورد و جایگاه سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود را در منطقه تثبیت کند و در این بین استان خراسان رضوی در محور شرق یک فرصت استثنایی در جهت تقویت قابلیتهای کشورمان و کسب آمادگیهای لازم برای رقابت در عرصه حملونقل بینالمللی میباشد که به دنبال آن این موضوع میتواند نقش بسزایی در اشتغال زایی استان داشته باشد.
جهانخواه ادامه داد: به خصوص در زمینه لجستیک و حملونقل بین المللی بطوری که در حال حاضر بیش از 230 شرکت حملونقل بین المللی فعال در استان خراسان رضوی در زمینه ترانزیت و حملونقل مشغول به فعالیت میباشند و استان خراسان رضوی با داشتن 4 مرز گمرکی بین المللی سرخس، دوغارون، لطفآباد و باجگیران و قرار گرفتن بر سر راه کریدور مهم شرق به غرب موقعیت استراتژیکی خاصی را در منطقه داراست. میتوان در صورت استفاده بهینه و به موقع از فرصتها در زمینه اشتغال و کسب درآمد بهره فراوان نصیب استان و کشور نمود .
مدیرکل گمرک مشهد تصریح کرد: ترانزیت و حملونقل در اقتصاد استان نقش بسزایی دارد. فعالیت بیش از 230 شرکت حملونقل بین المللی در استان و جابجایی بیش از 70 % کالاهای آسیای میانه و افغانستان توسط این شرکتها نشان دهنده نقش و اهمیت ترانزیت در رونق فعالیتهای اقتصادی استان میباشد و عبور کالاهای ترانزیتی از کشور منافع بسیاری را نصیب کشور مینماید و خراسان رضوی نیز یکی از قطبهای ترانزیتی کشور میباشد بطوری که مهمترین گمرکات مبداء و مقصد ترانزیت کشور در این استان واقع شدهاند و سهم بالایی از ترانزیت کشور را به خود اختصاص دادهاند.
وی اضافه کرد: از مزیتهای دیگر استان وجود مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون است که میتواند سهم بسزایی در اقتصاد استان از طریق ایجاد ارزش افزوده برای کالاهای ترانزیتی و صادرات داشته باشد . همچنین وجود مزیتها و امکانات ریلی در مرز سرخس که بزرگترین مرز ریلی کشور در زمینه فعالیتهای ترانزیتی میباشد موقعیت ممتازی را برای فعالیتهای اقتصادی استان رقم زده است .
جهانخواه در خصوص مشکلات ترانزیت استان اظهار کرد: مشکلاتی که در حال حاضر برای ترانزیت میتوان برشمرد تعدد قوانین و مقررات و همچنین تعدد سازمانهای تصمیم گیرنده در ترانزیت میباشد . همچنین تفاوت تعرفه کالایی با سایر کشورها که انگیزه قاچاق کالای ترانزیتی را در کشور برای سودجویان افزایش داده و مشکلاتی را برای شرکتهای حملونقل بین المللی خوشنام ایرانی فراهم نموده است .
وی افزود: از طرفی بی ثباتی در قوانین و مقررات حملونقلی و گمرکی و کنسولی کشورهای همسایه و افزایش بی رویه و نا به هنگام تعرفههای حملونقل وعبور کالا از طریق این کشورها ، تحولات سیاسی تاثیر گذار بر روند فعالیتهای اقتصادی و ترانزیتی ، کشورها که ترانزیت کشور ما نیز از تحولات بیتاثیر نبوده و باعث کندی فعالیتها میگردد . کمبود امکانات و تجهیزات کنترلی مدرن در گمرکات همجوار با مرزهای ترانزیتی استان، فرسودگی ناوگان حملونقل کشور و استان ،که این موضوع باعث میشود بعضی از مسیرهای ترانزیت معتبر دنیا را به دلیل ممنوعیت تردد ناوگان فرسوده از دست بدهند.
جهانخواه در خصوص بهسازی زیرساختهای گمرکات اظهار کرد: همچنین در خصوص جادههای ترانزیتی و اسکلهها و باراندازها و تیرپارکها در طول مسیر ترانزیت هرچند در سالهای اخیر اقدامات خوبی برای بهسازی و بهبود آنها صورت گرفته است اما کافی نمیباشد که این موضوع میتواند در سرعت انتقال کالای ترانزیتی و کاهش هزینه حمل ونقل بسیار تاثیر گذار باشد. لازم به ذکر است گمرک ج.ا.ا در سالهای اخیر اقدامات قابل توجهی در جهت روانسازی در رویههای اجرایی ترانزیت و ارتقا سطح کیفی خدمات ترانزیت با بهرهگیری از سامانه جامع امور گمرکی و حذف بروکراسیهای اضافی به عمل آورده است که مهمترین آنها استفاده از دستگاههای مدرن کنترلی مانند ایکس ری کامیونی، بهرهگیری از سامانه OPS اجرای پروژه تیر الکترونیکی (E-TIR) ،حذف اسناد فیزیکی و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین گمرکات مبدا و مقصد همچنین بین سازمانهای همجوار با استفاده از پنجره واحد تجارت فرامرزی دور اظهاری الکترونیکی در رویه ترانزیت و کاهش مراجعات حضوری خدمت گیرندگان را میتوان نام برد.
وی افزود: مجموع این اقدامات تاثیر بسیار زیادی در سلامت ،تسهیل و روانسازی ترانزیت کالا از کشور داشته است و امیدواریم با استفاده از ظرفیتهای ایجاد شده بتوانیم روز به روز شاهد تحول و تحرک لازم در بخشهای مختلف اقتصادی در استان به خصوص در بخش ترانزیت باشیم . از طرفی لازم است به موازات این قبیل اقدامات گمرکات کشورمان درمقابل نیز به تناسب، به امکانات و تجهیزات کنترلی مدرن و به روز در بخش ترانزیت و خدمات جانبی تجهیز گردند.
جهانخواه در توصیه به رانندگان و صادرکنندگان گفت: در رابطه با توصیههای حقوقی برای مشکلات رانندگان و ارسال کنندگان کالا هرچند این موضوع مربوط به سازمانهای متولی حملونقل و انجمنهای صنفی حملونقل میباشد ولی به نظر میرسد انجمنهای حملونقل میبایست حضور قوی و قدرتمند در تصمیم گیریهای حقوقی و تدوین قوانین ومقررات مرتبط با بخش حملونقل و رانندگان داشته باشند و قبل از تصویب قوانین اعمال نظر نمایند که در این میان داشتن یک تشکل قوی حقوقی برای پیگیری مسائل حقوقی شرکتها و رانندگان و همچنین ارائه پیشنهادات اصلاحی برای اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر بسیار ضروری به نظر میرسد موضوع دیگر اینکه از طریق دست اندرکاران بخش حملونقل و رانندگان در همه زمینهها یه خصوص مباحث حقوقی مرتبط و همچنین آشنایی با مقررات کشورهای مسیر ترانزیت که قوانین سختگیرانهتری دارند ارائه داد تا رانندگان به علت بیاطلاعی از قوانین و مقررات به ویژه در سایر کشورها دچار دردسر و سردرگمی نشوند.
جهانخواه در پایان آمار گمرکات استان را نیز این گونه بیان کرد: در هفت ماهه اول سال جاری میزان ترانزیت خارجی استان خراسان رضوی که مبدا کشور ما بوده است 770 هزار تن بوده که سهم گمرک سرخس 666هزار و 856 تن، دوغارون 27هزار و 699 تن، لطفآباد 74هزار و 820 تن و باجگیران 323 هزار تن بوده است.
وی ادامه داد: همچنین میزان ترانزیت خارجی که مقصد کشور ما بوده است یک میلیون و 33 هزار تن بوده که سهم گمرک سرخس 275 هزار و 787 تن، دوغارون 580 هزار و 733 تن، لطفآباد176 هزار و 246، باجگیران 246 هزار تن بوده است.
گزارشی از رضا شجاع