بیمه پشتوانه روزهای سخت
اخبار ناگوار و حوادث مخصوص روزنامهها نیست. شاید بسیار از ما این حوادث را برای دیگران بدانیم یا حتی اگر احتمال وقوع را بدهیم، آن را جدی نگیریم در حالی که باید سعی در پیشگیری و راهکار موفق داشته باشیم. اما قطعا همیشه در این کار موفق نخواهیم بود و بعضی حوادث علی رغم میل ما رخ میدهد. به عنوان مثال اگر ما در زلزله اخیر کرمانشاه بودیم و تمام دارایی ما دچار حادثه میشد چگونه باید جبران میکردیم؟
قطعا دولت نمیتواند تمام خسارات ما را جبران کند و نمیتوانیم به راحتی از صفر شروع کنیم و به سطح کنونی برسیم.اینجا است که شرکتهای بیمه وارد عمل میشوند و پشتوانه امنی برای ما ایجاد میکنند. اما انوع بیمه چقدر در سبد خانوار ما جای دارد؟ و اگر حوادثی پیش بینی نشده برای ما رخ دهد چقدر پشتوانه مناسبی داریم؟ چرا بیمه در سبد اکثر خانواده های ایرانی جایی ندارد؟ برای پاسخ این سوالات به سراغ مجتبی قمریگل سرپرست مناطق شمال و شمال شرق بيمه البرز رفتیم و پاسخ این سوالات را از وی جویا شدیم.
رییس بیمه البرز خراسان رضوی و شورای هماهنگی بیمه استان گفت: وظیفه بیمه اطمینان بخشی و آرامش دادن به جامعه است و ما شرکتهای بیمه با ارائه بیمهنامه سعی در ایجاد این آرامش برای تمام افراد جامعه داریم. جامعه میتواند سرمایههای خود در زمینههای بازرگانی، خدماتی و صنعتی در مقابل خطراتی که آنها را تهدید میکند بیمه کنند و از آسودگی خیال بیشتری بهرهمند شوند.
مجتبی قمریگل در خصوص این که چرا به بیمه ،صنعت بیمه میگویند ،افزود: بیمه دارای تنوع در کار برای تمام مشاغل و افراد جامعه است و در هر صنفی خدماتدهی و پوشش بیمهای دارد.از همین رو به بیمه لقب صنعت بیمه اطلاق میشود.
قمریگل تصریح کرد: ضریب بیمه در سالهای اخیر متغیر و رو به پیشرفت بوده است.اما در سالهای گذشته حدودا ضریب بیمه 1.3 درصد بوده که با تلاشهای بسیار صورت گرفته تا 1.7 درصد نیز رسیده است. البته این موضوع میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما بیشتر بحث نبود فرهنگ بیمه در جامعه است که مردم بیمه را یکی از نیازهای مصرفی خود نمیدانند. این در حالی است که بیمه یک نیاز واقعی و یک پشتوانه است اما متاسفانه بخاطر نبود فرهنگ بیمه این درصد پایین است. البته درصدهای یاد شده در بخش بیمههای تامین اجتماعی و خدمات درمانی نیست بلکه مورد بحث ما بیمههای تجاری است.اگر بخواهیم بیمههای تامین اجتماعی و خدمات درمانی را نیز اضافه کنیم قطعا ضریب نفوذ بیشتر خواهد شد.
وی در خصوص این که چرا بیمه در سبد خانوارهای ایرانی جایی ندارد گفت: در فرهنگسازی بیمه باید روی بحث آموزش کار شود چرا که مردم بخاطر عدم شناخت کافی از بیمه رویکرد مناسبی ندارند.اما موضوع مهم دیگر بحث شرایط اقتصادی خانوار است که بخاطر بیمه مجبور خواهند شد مصرف دیگر نیازهای خانواده را کاهش دهند که این اتفاق معمولا نمیافتد.در حالی که مردم باید بدانند که بیمه میتواند پشتوانه و کمک سختترین شرایط آنها باشد و در واقع یک سرمایهگذاری است.
قمریگل در پاسخ به این سوال که آیا باید بیمههای ضروری را اجباری کرد اظهار کرد: مردم را نمی توان مجبور به خرید بیمه کرد که البته روش مناسبی هم نیست.نمونه بارز آن بیمه شخص ثالث است که با وجود تمام سختگیریهای انجام شده هنوز هم بین 25 تا 30 درصد خودروهای کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند.
وی با بیان اینکه اگر اقبال به سمت شرکتهای دولتی بیشتر است به مسائل روانی جامعه باز میگردد، تصریح کرد: ما در حال حاضر تنها یک بیمه تمام دولتی داریم و سایرین خصوصی هستند، هرچند دولت بخشی از سهام برخی شرکتهای خصوصی را نیز در اختیار دارد.اما این باور که اگر دولت پشتوانه چیزی باشد مشکلی پیش نخواهد آمد اقبال بیشتری به این نوع بیمهها دارند.در صورتی که مردم باید بدانند که تمام حدود 30 شرکت بیمه زیر نظر بیمه مرکزی هستند و بیمه مرکزی به صورت سرمایهها و صورتهای مالی و حتی هیئت مدیره آنها را تحت کنترل دارد و هرگز جای نگرانی نیست و در حال حاضر شرکتها خدمات خوبی را به مردم ارائه میکنند.
رییس بیمه البرز خراسان رضوی و شورای هماهنگی بیمه استان در خصوص شرکت بیمه تحت سرپرستی خود گفت: بیمه البرز در سالهای اخیر در کلیه موارد و معیارهایی که مورد ارزیابی بیمه مرکزی و حتی قرار گرفته است مثلمباحث توانگری مالی، مشتریمداری، شفافیت صورتهای مالی، آیتی و خیلی از مسائل دیگر همواره در رتبه اول قرار داشته است که پشتوانه بسیار خوبی برای این بیمه شده است.
وی در خصوص دلیل موفقت بیمه البرز تصریح کرد: بیمه البرز از نیروهای کارشناسی و ارزیابی بسیار خوبی برخوردار است و مدیران فنی و شایستهای دارد. این بیمه در همه پوششهای بیمهای مخصوصا بیمه مسئولیت از اعتبار قابل قبول و خاصی میان مشتریانش برخوردار است.در بحث بیمههای مسئولیت، بیمه البرز سعی کرده پویایی لازم را در بیمهها داشته باشد و ما هرجایی که در بیمهنامههای مسئولیت احساس کنیم مشتری نیاز دارد و بیمه باید آن نیاز را پوشش دهند از طریق بررسی کارشناسی و حتی طراحی بیمهنامههای جدید برای بیمه مسئولیت اقدام میکنیم. این نوآوری بیمه البرز در بحث بیمه مسئولیت باعث شده که از محبوبیت بیشتری در این بخش برخوردار باشد.
وی افزود: مهمترین بخش موفقیت این بیمه در بخش پرداخت خسارتها است که طی ارزیابیهایی که توسط بیمه مرکزی صورت گرفته رضایتمندی بسیار خوبی را در بین مشتریان درپی داشته است.
گزارشی از رضا شجاع