«برجام درهای ارتباط با ایران را گشود

سفیر آکرودیته لیتوانی در تهران گفت: «برجام» توافقی بی‌نظیر است که پنجره‌ها و درهای ارتباطی ایران با دنیا را گشود.

به گزارش صبح امروز، آدریوس بروزگا روز پنج شنبه در نشست خبری با خبرنگاران درباره زمینه‌های همکاری ایران و لیتوانی افزود: من به مشهد آمده‌ام تا علاوه بر دیدن زادگاه آقای محسن کریمی-کنسول افتخاری لیتوانی در ایران- از دومین شهر بزرگ ایران بازدیدی داشته باشم و آمادگی خود را برای توسعه همه‌جانبه روابط با ایران اعلام کنم.

وی تاکید کرد: «برجام» توافق خوبی است و ما به عنوان عضو اتحادیه اروپا امیدواریم که طرفیت این قرارداد به آن پایبند باشند. خوشخبتانه ایران حسن نیت خود را در این زمینه نشان داده است و اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی اتمی نیز تاکنون موردی از عدم پایبندی ایران به این توافق را مطرح نکرده‌اند.

سفیر آکرودیته لیتوانی در تهران خاطرنشان کرد: تا زمانی که این توافق پابرجاست هیچ گونه نگرانی برای گسترش ارتباطات بانکی و اقتصادی با دولت و بخش خصوصی ایران وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اولین زمینه همکاری دو کشور «گردشگری» است. با توجه به این که نمایندگی وزارت خارجه در شرق ایران به ما اطمینان داده است که امکان صدور ویزای فرودگاهی در فرودگاه شهید‌هاشمی‌نژاد مشهد برای مسافرین خارجی وجود دارد، ما آمادگی داریم تا مردم کشور خود را تشویق کنیم که از ایران بازدید کنند.

همچنین با کمال افتخار آمادگی لیتوانی را که جزو کشورهای عضو پیمان شینگن است، برای پذیرای از گردشگران ایرانی و به ویژه مشهدی اعلام می‎کنیم.

سفیر آکرودیته لیتوانی در تهران اضافه کرد: امیدواریم با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده در آینده نزدیک شاهد برقراری خط هوایی تهران- ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) باشیم.

وی درباره سایر زمینه‌های همکاری خاطرنشان کرد: صنایع عمده لیتوانی در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات، تولیدات مبلمان، ماشین آلات، تولید مواد اولیه، تجهیزات الکترونیکی، تولید محصولات اولیه داروسازی است، که ما امیدواریم در تمامی این زمینه‌ها بتوانیم با ایران به روابط پایداری برسیم.

در همایشی که در سپتامبر آینده در لیتوانی برگزار می‌شود، ما از محققین، دانشمندان و اساتید پزشکی ایران دعوت می‌کنیم تا مهمان ما باشند و درباره نحوه تعامل در زمینه‌های دارویی و سلامت همکاری کنیم. چرا که ما آگاهیم که ایران و به ویژه مشهد در زمینه «گردشگری سلامت» بسیار موفق بوده و به یکی از قطب‌های منطقه تبدیل شده است.
وی ادامه داد: تبادل دانشجو، توسعه همکاری‌های پزشکی و راه اندازی مرکز همکاری طبی از دیگر مواردی است که تلاش می‌کنیم به زودی بین دو کشور عملیاتی شود. همچنین خواستار ارتباط قوی در عرصه پتروشیمی، گاز و نفت با ایران هستیم که البته نیاز به زمان دارد.
سفیر آکرودیته لیتوانی در تهران همچنین خواستار توسعه روابط بانکی و اقتصادی با ایران شد و گفت: مساله دومی که ما می‌توانیم بر روی آن تمرکز کنیم، تجارت است. طرف‌های دولتی و خصوصی دو کشور که در زمینه اقتصادی فعالیت دارند، می‌توانند با تعامل بیشتر زمینه‌های همکاری بیشتر را شناسایی و فعال کنند. در حال حاضر عمده‌ترین کالای مبادلاتی ایران و لیتوانی غلات است. همچنین لیتوانی قابلیت‌های خوبی برای ترانزیت کالا و انتقال محموله از کشورهای اروپایی و آسیایی به سراسر جهان دارد. از طرفی ایران می‌تواند پل ارتباط ایران با آسیای میانه و شرق دور باشد.

بروزگا ادامه داد: ایران و لیتوانی در مقوله روابط سیاسی از گذشته همکایهای خوبی داشته و دارند. وزیر امور خارجه کشور متبوعم سال 2016 سفری به ایران داشت. امیدواریم وزیر امور خارجه ایران نیز سفری به لیتوانی داشته باشند.

صادرات این کشور را بیشتر تولیدات معدنی، تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی، پارچه، مواد غذایی و صنایع چوبی و مبلمان چوبی تشکیل می‌دهد .

واردات کشور لیتوانی را بیشتر تجهیزات و ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل، پارچه و مواد فلزی تشکیل می‌دهد .

لیتوانی سرعت اینترنت بالایی در جهان دارد، بیشتر مناطق این کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت هستند و در بسیاری از مراکز عمومی همچون فروشگاه‌های بزرگ، دانشگاه‌ها، مدارس و مرکز تفریحی و خدماتی اینترنت رایگان برای استفاده عموم وجود دارد. همچنین صنایع عمده لیتوانی در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات، تولیدات مبلمان، تعمیر و نصب ماشین آلات و تجهیزات، تولید مواد اولیه، تولید تجهیزات الکترونیکی، تولید محصولات اولیه داروسازی و ترکیبات دارویی است.

درحال حاضر حجم تبادلات دو کشور در حد 6میلیون دلار در سال است. با توجه به این که «محسن کریمی طبسی» در هفته گذشته به کنسول افتخاری لیتوانی در ایران انتخاب شده است، جای امیدواری است که روابط گسترش پیدا کند.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *