اختصاص بودجه 10 میلیارد ریالی برای مبارزه با مواد مخدر

ابراهیم قربانزاده، چهارشنبه 23 آذرماه سال جاری در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با حضور سایر مسئولین و متولیان این امر، افزود: دستگیری قاچاقچیان مواد افیونی نسبت به مدت مشابه پارسال 16 درصد کاهش و جمع آوری معتادان متجاهر 18 درصد افزایش داشته اسست.

وی افزود: همچنین طی این مدت 21 هزار و 566 کیلوگرم انواع مواد مخدر و روانگردان با 12 درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال کشف شد. 38 درصد این کشفیات مربوط به نیروی انتظامی، 62 درصد مربوط به گمرک است و 75 درصد کل کشفیات نیز از نوع تریاک بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: 38 باند قاچاق مواد مخدر و روانگردان نیز در همین مدت منهدم شدند، 54 قبضه سلاح کشف، 464 دستگاه خودرو، 117 دستگاه موتورسیکلت و 545 دستگاه تلفن همراه توقیف شد و نیز 280 دستگاه انواع وسایل نقلیه جمع آوری و به پارکینگ مرکز استان منتقل گردید.

 

موثرترین راه مبارزه با مواد مخدر، اجتماعی کردن آن

استاندار خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت: مهمترین و تنها راه موثر برای مبارزه با مواد مخدر، اجتماعی شدن مبارزه با آن از طریق جلب همکاری تشکل‌های مردم نهاد است.

علیرضا رشیدیان افزود: به طور قطع افزایش سطح زیر کشت و تولید مواد مخدر طبیعی در افغانستان، هشداری برای ما در حوزه افزایش ورود مواد مخدر و افزایش اعتیاد خواهد بود. اگر دولت افغانستان می توانست مانع از رشد بیش از 63 درصدی سطح زیر کشت خشخاش و 78 درصدی تولید مواد مخدر طبیعی در کشورش شود، کار متولیان مبارزه با مواد مخدر در ایران نیز آسان تر بود. همچنین تامین امنیت در ایران تا زمانی که امنیت پایدار در کشور افغانستان ایجاد نشود، به طور کامل صورت نمی گیرد و نمی توان امنیت 100 درصدی مرزهای ایران را تضمین کرد در شرایطی که در آن سوی مرز شرایط در زمینه مواد مخدر طبیعی و غیرطبیعی بد است.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بر انجام فعالیت های فوق العاده در زمینه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرده اند و این اقدامات فوق العاده فقط در توان دستگاه های اجرایی نیست بلکه باید مبارزه با مواد مخدر، اجتماعی شده و مشارکت همه مردم با دستگاه های متولی جلب شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: برگزاری همایش منطقه ای ‘صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر' که با حضور وزیر کشور و رئیس دفتر امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مسئولان متولی مبارزه با مواد مخدر پنج استان و خراسان رضوی در مشهد برگزار می شود، فرصت مغتنمی برای بسترسازی تحقق منویات رهبر معظم انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: از 945 تشکل مردم نهاد فعال در خراسان رضوی، 293 سمن در حوزه مسائل پیشگیری و درمان اعتیاد و فعالیت های اجتماعی این حوزه فعالیت دارند که می توانند ظرفیت بالقوه ای برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر باشند. از سوی دیگر خانه تشکل‌های غیرمردمی در استان افتتاح شده و این خانه سرپلی برای برقراری تعاملات بین دستگاه ها و نهادهای دولتی با تشکلهای مردم نهاد به منظور هم افزایی اقدامات در خصوص مبارزه با مواد مخدر است.

استاندار خراسان رضوی گفت: وزارت کشور توجه ویژه ای در بهره گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد برای مبارزه با مواد مخدر داشته است به طوری که پارسال 85 فعالیت در این زمینه برای تشکل‌های مردم نهاد، تعریف کرده که 40 میلیارد ریال اعتبار برای این بخش تخصیص یافت. امسال نیز در سطح ملی سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای فعالیت‌های مشترک بین دولت و تشکل‌های مردم نهاد اختصاص پیدا کرده که پیش پرداخت آن به استان آغاز شده و تاکنون 10 میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات در بخش مبارزه با مواد مخدر، اشتغال بهبودیافتگان و جلوگیری از بازگشت آنان به اعتیاد بود که با کمک تشکلهای مردم نهاد در استان برای یکهزار و 100 معتاد اشتغال ایجاد شده است.

استاندار خراسان رضوی همچنین در مورد پلمب خانه های واقع در حاشیه شهر که به توزیع مواد مخدر اختصاص داشته، گفت: باید یا این خانه ها که ارزش اقتصادی چندانی ندارد تخریب و یا بهسازی شود تا دیگر به محلی برای ورود مجدد توزیع کنندگان مواد مخدر تبدیل نشود.

 

افزایش 8 درصدی کشف مواد مخدر

فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تا امروز کیلوگرم مواد مخدر توسط نیروهای انتظامی استان کشف و 140 هزار و 54 نفر دستگیر شده اند. میزان کشف مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش داشت. در این مدت 249 هزار و 922 عدد قرص روانگردان در استان کشف و یک لابراتور تولید این قرص‌ها در خراسان رضوی منهدم شد.

وی ادامه داد: در چارچوب اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی نیز 384 منزل بازرسی و طی آن 2 هزار و 807 نفر دستگیر و 2 هزار کیلوگرم مواد مخدر کشف شده است. در این مدت 451 خانه در حاشیه شهر مشهد به دلیل فروش و توزیع مواد مخدر پلمب و 42 خانه تخریب گردید. 6 هزار و 374 نفر معتاد متجاهر دستگیر شده و در اختیار مراکز ماده 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته اند.

 

انجام 137 عملیات در رابطه با مواد مخدر

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون 2 تن و 759 کیلوگرم مواد مخدر در مرزهای استان کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 85 درصد بیشتر شده است.

سردار ماشاالله جان نثار افزود: در این مدت 137 مورد عملیات در پاسگاه‌ها انجام شد. 67 درصد کل کشفیات مواد مخدر در همین رشته عملیات صورت گرفته و بقیه آن در ایست و بازرسی 17 شهریور شهرستان تایباد انجام شد. از ابتدای امسال تاکنون 137 قاچاقچی در مرزهای استان دستگیر، 70 خودرو توقیف و 276 لیتر مواد پیش ساز مایع کشف شد.

 

 

سرویس اجتماعی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *