بازدید سالانه بیش از 100 هزار گردشگر از اخلمد

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چناران گفت: سالانه بیش از 100 هزار گردشگر از اخلمد بازدید و برای استقرار از منازل شخصی استفاده می کنند که ما هیج نظارت و اطلاعاتی از آنها نداریم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی، محمد طاهریان مقدم در یان باره گفت: علاوه بر بازدیدهایی که سالانه مردم کشورمان از روستای زیبای اخلمد دارند سالانه بیش از 100 هزار گردشگر خارجی نیز از این محل بازدید می‌کنند.

او از طرح سازماندهی مجموعه اخلمد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با وجود این متاسفانه ما هیج نظارت بر منازل شخصی که مورد استفاده این گردشگران قرار می‌گیرد نداریم و به دنبال ساماندهی طرحی به عنوان خانه مسافر در اخلمد هستیم تا با صدور مجوزات بتوانیم نسبت به شناسنامه‌دار کردن اقامتگاه‌ها اقدام کنیم.

طاهریان مقدم با بیان اینکه توسعه گردشگری و جلب سرمایه‌گذار از اولویت میراث فرهنگی است، افزود: در حوزه گردشگری به سرمایه‌گذران تا مبلغ 250 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود و دولت نیز 5 درصد یارانه را به سرمایه‌گذار پرداخت می‌کند.

او از جان‌گرفتن هنرهای معرق‌کاری، نمددوزی، ترمه‌دوزی و سفال و سرامیک در شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون با بهره‌گیری از وام‌های پرداخت شده به متقاضیان این هنرها در شهرستان رونق و مورد استقبال قرار گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چناران از تخلیه زباله و نخاله در پل چشمه‌گیلاس و تپه تاریخی چناران خبر داد و گفت: این تپه تاریخی با قدمت هزاره پنجم تا سوم پیش از میلاد در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده اما به دلیل بی‌توجهی و ساخت‌وساز غیر مجاز در حال نابودی است که با همکاری یگان میراث فرهنگی ازتخلیه نخاله ها به این محوطه جلوگیری به عمل آورده ایم.

او افزود: یکی از مشکلات در تپه تاریخی چناران وجود ساخت‌وسازهای غیر مجاز و ریختن شبانه نخاله ساختمانی در این محوطه تاریخی است که علاوه بر از بین بردن این اثر تاریخی سبب جمع شدن حیوانات نیز شده است.

طاهریان مقدم در پایان بر حفاظت و حراست از منابع تاریخی و گردشگری شهرستان تاکید کرد و گفت: انتظار داریم مردم در این خصوص ما را یاری‌کنند و مراتب مشکوک چه در زمینه ساخت‌وساز و یا تخلیه زباله را به این اداره اطلاع دهند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *