شرایط بانکی سد راه صادرات ایران و پاکستان

به منظور بررسی راهکارهای گسترش روابط تجاری و اقتصادی اصناف خراسان رضوی با پاکستان،نشستی با هیأت تجاری پاکستان و حضور هیأت رئیسه اتاق اصناف مشهد در محل سالن اجلاس اتاق اصناف مشهد بر‌گزار شد.

این نشست اقتصادی با حضور مهندس سیدمحسن خاوری هاشمی نائب رئیس اتاق اصناف مشهد، والی محمد رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان،یاورعباس سر‌‌کنسول پاکستان در مشهد، کارمندانی از سرکنسولگری پاکستان در مشهد، پاکستانی‌های مقیم مشهد، روسای اتحادیه‌ها و اصناف خراسان رضوی، روسای از اتحادیه‌های صنفی پاکستان و اصحاب رسانه و جراید برگزار شد.

 

تشکل خصوصی در مشهد

در ابتدای مراسم سید محسن خاوری گفت:اتاق اصناف مشهد به‌عنوان بزر‌‌گترین تشکل خصوصی که با 103 اتحادیه تولیدی و بیش از 120 هزار واحد صنفی درمشهد و حدود 220 هزار واحد دراستان خراسان رضوی به‌عنوان یکی از اهرم‌های فعال چرخه اقتصادی باظرفیت تولید در استان در حوزه‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنایع پروفیل و آهن، صنایع غذائی میوه و تربار، آجیل و خشکبار، زعفران، صنایع چوب و مبلمان، زیارتی، اقامتی وتفریحی گامی موثر در اقتصاد کشور داشته است وکوتاه‌کردن چرخه اقتصادی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بین ایران و کشورهای هدف می‌باشد و با این کار قیمت تمام شده کالا در دو طرف برای مصرف کنندگان به حداقل برسد.بافرستادن هیأت‌های تجاری به کشورهای هدف از جمله افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و نوشتن تفاهم نامه توانستیم قدم‌های خوبی را در جهت اعتبارهای تجاری برداریم.

 

مشکلات صادرات به پاکستان

او اشاره‌ای به مشکلات کرد وگفت: در همکاری با پاکستان مشکلات و سختی‌های سد راه ما است ازجمله گمرکات بین دوکشورکه هنوز به شکل سنتی فعالیت دارند و امکانات در دوطرف مرز‌ها پایین است که گاهی ساعت‌ها برای ورود و خروج یک کالا زمان صرف می‌گردد. عدم هماهنگی در اجرا و سیاست‌‌گذاری مثل قرنطینه ،ممنوعیت بعضی از اقلام کالائی و عدم پیروی از سیاست تعرفه‌ای که به مزیت‌های طرفین ارتباط دارد و با سیستم تعرفه به تعادل برسد.وجود بعضی از ناامنی‌ها برای صادرات ایران به پاکستان خیلی از ایرانی‌ها تمایل به ارسال کالا بعد از کویته را ندارند.اعمال بعضی از سیاست‌های کوتاه مدت و سطحی نگر مثل دادوستدهای مرزی که در سطح کلان انجام می‌شودو تجار را به چالش می‌کشد.

 

صادرات پاکستان به ایران

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان گفت: دولت پاکستان از فرصت‌های اقتصادی بین دو کشور استقبال می‌کند و تمایل زیادی به توسعه صادرات به ایران را دارد. همکاری بین دو کشور عمدتا در حوزه صادرات گاز و نفت از ایران و گوشت و برنج از پاکستان است.او نیز بیان کرد 85 درصد صادرات ما به ایران شمال برنج و میوه است، گفت: نیاز سالانه ایران3 میلیون تن برنج است ولی میزان تولیدآن 2 میلیون تن است ، این کشور سالانه یک میلیون تن برنج وارد می‌کند.پاکستان 40% این بازار در ایران در دست دارد وبه‌صورت غیرمستقیم نیز20% در این بازار حضور دارد.

والی محمد در ادامه گفت: پاکستان تمایل زیادی به توسعه صادرات سنگ های قیمتی و جواهرات به ایران را دارد که این صادرات در کنار دیگر اقلام صادراتی ما به ایران انجام می‌شود.در سال‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر صادرات ما به ایران شامل صنایع موادغذائی، میوه تازه، نارنگی، انبه، تجهیزات ورزشی، نساجی و… است.از طرفی محصولات صادراتی ایران به پاکستان شامل آهن، خرما و موادشیمیائی و …. است.

وی نیز تصریح کرد:حجم تجارت بین دو کشور می‌تواند تا 30 میلیون دلار افزایش پیدا کند. واردات ایران به کشور پاکستان 186 میلیون دلار است در حالی‌که صادرات کشور ما تنها 40 میلیون دلار است. واردات ما از ایران 58 میلیون دلار فقط در بخش نفت وگاز است. صادرات نارنگی به ایران از سال 2006 و انبه از سال 2008 آغاز شد ودر سه سال گذشته افزایش خوبی داشته است. کشور پاکستان در این محصول سهم 80% از بازار ایران را در اختیار دارد.

او در رابطه با افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان بیان کرد:سه ماه قبل ما با بانک مرکزی پاکستان ملاقاتی داشتیم و در سفر قبل تضمین دادند که مشکلات بانکی را برطرف کنند.اگر این مسائل بانکی حل نشود، افزایش صادرات ارزشی ندارد. وی ادامه داد: هدف ما امضای توافقنامه با اتاق مشهد است که نسخه قرارداد آن برای کنسولگری پاکستان در این شهر ارسال شده است. انگیزه ما از انعقاد این قرارداد افزایش صادرات و واردات بین دو کشور بوده است.

در ادامه امیرعباس سرکنسول پاکستان در مشهدگفت: حجم تبادلات دو اتاق افزایش پیدا کرده است و موقعیت‌های اقتصادی بیشتری بین دو کشور به وجود آمده است. از دولت‌ها می‌خواهیم که محدودیت‌های بانکی بین دوکشور را بردارند و شرایط برای تبادلات بیشتر بین ما فراهم گردد.

در انتهای این نشست تفاهم نامه ای بین اتاق های دو کشور امضا شد.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *