راه‌اندازی سامانه جامع انبارها از ابتدای آذر ماه

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: سامانه جامع انبارها از ابتدای آذر ماه اجرایی می‌شود. کسانی که در سامانه جامع انبارها ثبت‌نام نکرده باشند، نمی‌توانند باری دریافت و یا ارسال کنند.

محمود بنانژاد امروز در نشست خبری اتاق اصناف با بیان اینکه در ایام پایانی صفر پذیرای حضور 300 هزار زائر از تمامی‌نقاط کشور هستیم، اظهار کرد: این طرح از 13 آبان تا 29 آبان ماه که پایان صفر است، به مدت 17 روز ادامه دارد.

وی عنوان کرد: حوزه زیارت با مواد غذایی و سلامت زائرین، مجاورین و به طور کلی با سلامت مردم مرتبط است. اتحادیه‌های مربوط با این بحث، بازرسان و کارشناسان خود را با گشت‌های بازرسی همراه خواهند کرد و بازرسی و نظارت به عنوان محور این طرح انجام خواهد شد.

بنانژاد خاطرنشان کرد: اتحادیه‌های هتلداران، هتل آپارتمان و میهمان‌پذیران از اتحادیه‌های مهم و اصلی در حوزه اقامت هستند. تاکید می‌کنم اگر زائرین می‌خواهند اقامتی داشته باشند، در اقامتگاه‌های رسمی‌این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: ما به اندازه کافی محل‌هایی برای اقامت زائران در نظر گرفته‌ایم اما بهتر است زائارن در منازلی که به عنوان خانه مسافر معروف هستند، اقامت نداشته باشند و سعی کنند از حضور در این اماکن پرهیز کنند. مسائل و مشکلات بسیاری در این مورد داشته ایم و برای همین منظور 8 گشت بازرسی تشکیل داده ایم.

وی تصریح کرد: اصناف ما در حوزه‌های مختلفی فعال هستند. بسیاری از موکب‌هایی که در دهه پایانی صفر در ورودی شهرها داریم، اکثرا توسط واحدهای صنفی ایجاد شده است.

رئیس اتاق اصناف مشهد با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه جامع انبارها به طور مکرر برای اصناف مختلف اطلاع رسانی شده، عنوان کرد:  این سامانه مخصوص همه دستگاه‌های اجرایی، واحدهای صنعتی و تولیدی و حوزه  بازار است که برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و نظارت دقیق در نظر گرفته شده است.

بنانژاد افزود: انبار کردن به معنای آن است که هر جایی که کالایی را به آن وارد و یا خارج می‌شود، انبار محسوب می‌شود. اگر در عرض 6 ماه از حساب کاربری این سامانه استفاده نشود، یعنی از یوزر و پسورد استفاده نشود، این حساب کاربری به طور خودکار از سامانه حذف خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: سامانه جامع انبارها از ابتدای آذر ماه اجرایی می‌شود. کسانی که در سامانه جامع انبارها ثبت‌نام نکرده باشند، نمی‌توانند باری دریافت و یا ارسال کنند. حدود 25 هزار انبار در این سامانه ثبت نام شده که 18 هزار مورد آن مربوط به اتاق اصناف در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه اصناف در خصوص مبارزه با کالای قاچاق پیگیری‌هایی انجام داده است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه شاید به عنوان دستگاه کاشف شناختنه نشویم اما در بعضی از موارد توسط بازرسی اصناف این کالاها مشخص می‌شود و با هماهنگی دستگاه‌های کاشف برای جلب و یا توقیف و ایجاد پرونده اقدام می‌شود.

رئیس اتاق اصناف مشهد با تاکید بر اینکه محصولات داخلی و وارداتی باید دارای استاندارد اجباری باشند. یعنی اگر کالایی دارای استاندارد اجباری باشد، تولید کننده موظف است همه نوع خدمات را تا مرحله تعویض را ارائه دهد، عنوان کرد: این اقلام شامل لوازم خانگی، زعفران، کپسول آتش‌نشانی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی است که مشمول استاندارد اجباری هستند.

وی  اضافه کرد: خریداران باید دقت کنند که کالا دارای استاندارد اجباری باشد و نام تولیدکننده، تاریخ تولید و انقضا روی آن بسته درج شده باشد و از گرفتن و خریدن بسته‌های بدون نام و نشانی و به صورت فله هستند، خودداری کنند. اگر مشتری کالایی با تعداد بالا و وزن بالا خرید می‌کند، حتما فاکتور رسمی‌از فروشنده دریافت کنند.

بنانژاد با اشاره به نظارت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصریح کرد: برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ پروانه‌هایی را صادر کردیم و اتحادیه‌هایی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای تشکیل شد. برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک پروانه کسب از تهران صادر می‌شود که آن فروشگاه می‌تواند شعبی را در شهرستان‌ها با هماهنگی اتاق آن شهر و مرکز استان ایجاد کند.

رئیس اتاق اصناف مشهد اضافه کرد: نظارت بر این  فروشگاه‌ها بر عهده بازرسی‌ نظارت اصناف است که از لحاظ سلامتی کالا، تاریخ، قیمت‌ها و… بررسی می‌شود چون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پروانه خود را از اتحادیه کشوری و تهران دریافت کرده‌اند، خود را ملزم به نظارت در مشهد نمی‌دانند اما در قانون نظام صنفی این امر مشخص شده است. ما هم به این مساله به جهت هدایت و راهنمایی خریدار و هم جلوگیری از تخلفات احتمالی در حوزه فروش‌های فوق العاده و هم نظارت بر کیفیت کالاها ورود پیدا کرده ایم.

وی با اشاره به نابودی تعدادی از پرتقال‌های رنگی بر اثر سرما در سال گذشته اظهار کرد: امسال عده‌ای از کشاورزان در برداشت پرتقال‌های خود زودتر اقدام کردند و عده ای از کشاورزان نیز به سمت رنگ‌های صنعتی و غیر مجاز روی آوردند و پرتقال‌ها را به رنگ مطلوب و مدنظر مشتری رساندند که به صورت کشوری این موضوع اعلام شد. از زمان اطلاع رسانی پیگیری‌های انجام شده که خرید و فروش این نوع از پرتقال‌ها ممنوع شده و حدود 10 تن از آن جمع‌آوری شده است.

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به آمار نظارت و بازرسی‌ها در 7 ماهه اول سال 96 عنوان کرد: تعداد کل بررسی‌های انجام شده حدود 143 هزار و 178 مورد، تعداد پرونده‌ها 13 هزار و 378 مورد و تعداد پرونده‌های متشکله 13 هزار و 381 مورد بوده است.

وی ادامه داد: تعداد پروانه‌های ارسالی به تعزیرات تاکنون 11 هزار و 657 مورد بوده و ارزش ریالی پرونده‌های متشکله 78 میلیارد و 342 میلیون و 700 هزار ریال بوده است.  تعداد شکایات حضوری 1533 مورد بوده و این نوع شکایات نیاز به بررسی کارشناسان اتحادیه دارد که زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

بنانژاد خاطرنشان کرد: تعداد گزارشات مردمی‌و ستاد خبری که از طریق سامانه 124 و شماره تلفن مستقیم اتاق 317301024 به دست ما رسیده و یا از طریق شماره پیامک 3000134124 به ما اطلاع رسانی شده حدود 6555 مورد است.

رئیس اتاق اصناف مشهد بیان کرد: حدود 10 درصد بازرسی‌های ما منجر به تخلفات و تشکیل پرونده صدور برگه تخلف شده است که عمدتا به دلیل عدم درج قیمت و عدم صدور صورت حساب بوده است که به ترتیب 5161 و 2161 مورد از این تخلفات ثبت شده است.

وی تصریح کرد: باید در ارایه کالا به مردم حتما برچسب قیمت روی کالا درج شده باشد و آن‌هایی که فعالیت‌های خدماتی انجام می‌دهند نیز باید لیست قیمت‌ها و تعرفه خدمات خود را نصب کنند.

بنانژاد ادامه داد: در این دو مورد نیز حدود 7500 تا 8000 مورد تخلف ثبت شده که 50 درصد تخلف‌های ما را تشکیل می‌دهد. اگر واحدهای صنفی این موارد را رعایت کنند ما می‌توانیم بازرسی خود را به صورت کیفی معطوف کنیم و می‌توان جلوی گران فروشی و تقلب را گرفت.

رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به تمهیدات جدیدی که برای ارایه خدمات در اماکن تجاری و منازل مسکونی چیده شده، عنوان کرد: کسانی که برای انجام برخی تعمیرات به منازل و یا اماکن تجاری مراجعه می‌کنند، باید دارای کارت شناسایی و کاور مخصوص که پشت آن عنوان اتحادیه مربوطه درج شده، باشند. در واقع از این جهت صلاحیت فردی وی از سوی اداره اماکن و صلاحیت فنی وی از سوی اتحادیه مربوطه تایید شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: فراخوان دریافت این مدارک آغاز شده که افراد متقاضی باید برای دریافت کارت شناسایی فرمی ‌را پر کنند که این اطلاعات به اداره اماکن ارسال می‌شود و پس از 10 الی 15 روز این کارت صادر خواهد شد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *