انجام برنامه غربالگری در شناسایی سرطان های شایع زنان ضروری است

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت ثامن مشهد بهترین راهکار در شناسایی زودهنگام سرطان‌های شایع در زنان را انجام برنامه‌های غربالگری عنوان کرد.

دکتر مرضیه امامی در همایش سلامت بانوان که با حضور مشاورین امور بانوان سازمان‌ها و اداره‌های مشهد در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، زنان را مهم‌ترین رکن بنیان خانواده دانست و افزود: سرطان های دهانه رحم و پستان شایع ترین سرطان‌ها در زنان به شمار می رود که می‌توان با انجام خود آزمایی و تست پاپ اسمیر نسبت به شناسایی زودهنگام این بیماری ها اقدام کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر غربالگری سه سرطان شایع پستان،دهانه رحم و روده بزرگ در مراکز خدمات جامع سلامت سراسر کشور انجام می شود که افراد با مراجعه به این مراکز می توانند از  خدمات غربالگری بهره مند شوند.

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت ثامن مشهد در ادامه با اشاره به اینکه پوکی استخوان (استئوپروز) یکی دیگر از بیماری های شایع به شمار می رود که سلامت زنان را تهدید می کند اظهار داشت: از هر دو زن بالای ۶۵ سال یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که این نسبت در مردان با همین سن یک به پنج است.

امامی افزود: هر چند تراکم استخوان تا حدي به وراثت بستگی دارد اما مطالعات نشان میدهند که با انجام فعالیت فیزیکی منظم، تغذیه سالم وحاوي کلسيم و ويتامين د، استفاده کافي از نور خورشيد وپيشگيري از عادات منفي شيوه زندگی، می توان از بروز بيماري پوکي استخوان پيشگيري کرد و يا بروز آن را به تاخير انداخت.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش به برنامه های سلامت باروری و سیاست های کلی جمعیتی اشاره کرد و گفت: براساس ابلاغ سیاستهای جمعیتی در سال ۹۳ و همچنین سیاست‌های کلی خانواده در شهریور ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری تغییر اساسی در سیاست‌های سلامت باروری ایجاد شده است.

سید کاظم فرهمند افزود: در حال حاضر فعالیتهای سلامت باروری با تمرکز بیشتر در جهت فرزند آوری در واجدین شرایط و فرزند پروری اجرا می شود.

وی  با اشاره به برخی از سیاست های تشویقی در سایر کشورها در زمینه فرزندآوری گفت : موضوع جمعیت یک مسئله استراتژیک است. اگر برنامه های سلامت باروری به درستی اجرا شود ما شاهد کاهش میزان مرگ و میر مادران، نوزادان ، کودکان و ارتقاء سایر شاخصهای سلامت خانواده هستیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *