ترانزیت در کشور به متولی خاص نیاز دارد

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ترانزیت در کشور به یک متولی و سازمان خاص نیاز دارد.

محمود امتی روز یکشنبه افزود: ایران از یک موقعیت ممتاز ترانزیتی برخوردار است و بازار چند صد میلیونی در اطراف ماست که کوتاه ترین و امن ترین مسیر ارتباط آنها با دنیا، ایران است.

وی اظهار کرد: اداره این مسیر که از هزاران سال پیش وجود داشته به یک متولی و سازمان خاص نیاز دارد و شرکتهای حمل و نقل نمی‌توانند هر روز با یک سازمان مواجه شوند.

وی گفت: علاوه بر سازمان و متولی خاص، باید نظام جامع برای ترانزیت تعریف شود که در آن تکلیف دولت، بخش خصوصی، سرمایه گذاری و زیرساختها مشخص شده و چشم انداز داشته باشد.

امتی افزود: سازمان حمل و نقل و پایانه‌های مسافربری، گمرک، تعزیرات حکومتی، اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز و چندین سازمان، ارگان و نهاد دیگر در ترانزیت کالا در ایران نقش آفرینی می‌کنند و چند قانون از جمله قانون تجارت، کنوانسیونهای بین المللی، قانون امور گمرکی و قانون عبور کالای خارجی در موضوع ترانزیت اعمال می‌شود.

نایب رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی اظهار کرد: تدوین نظام جامع ترانزیت کشور با کمک و همفکری بخش خصوصی از اقدامات ضروری است.

وی گفت: مشکل و معضل دیگر شرکت‌های حمل و نقل، کمبود و نقص ناوگان حمل و نقل است و اگر لجستیک قوی در این زمینه نداشته باشیم و شرکت‌های حمل و نقل کامیون کافی نداشته باشند نمی‌توانیم ادعا کنیم که در زمینه حمل و نقل قوی هستیم.

وی افزود: در این زمینه وضع ما مساعد نیست و به عنوان مثال در سال 1385 حدود 10 درصد فعالیت کریری کشور را ناوگان خارجی انجام می‌داد که این رقم اکنون به 45 تا 50 درصد رسیده و اگر این روند ادامه یابد بخش عظیمی از درآمد ترانزیتی کشور به کشورهای همسایه واگذار می‌شود.
شرکتهای کریری، شرکت‌های حمل و نقلی بین المللی هستند که یا خود وسیله نقلیه دارند یا وسایل نقلیه مالکان دیگر را طی قراردادی اجاره می‌کنند و تحت مسئولیت و نام خودشان بارگیری کرده و عملیات حمل را انجام می‌دهند.

امتی ادامه داد: از 2 هزار تا پنج هزار دلار که بابت یک سفر ترانزیتی دریافت می‌کنیم 60 تا 70 درصد کرایه حمل است که اگر آن را به ناوگان خارجی و شرکت‌های کریری کشورهای همسایه واگذار کنیم خود را از این درآمد ترانزیتی محروم کرده‌ایم.  در صورت ادامه این روند جایگاه ترانزیتی خود را از دست خواهیم داد.

وی در زمینه قاچاق کالا از طریق ترانزیت نیز افزود: 90 تا 95 درصد شرکتهای ترانزیتی ایران از قاچاق تبرئه شده و قاچاق در ترانزیت نداشته اند و قاچاق‌های انجام شده نیز اغلب از اسکله‌های غیر قانونی، حوزه واردات و ورودی‌های غیر رسمی بوده است.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *