استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای رونق تولید و اشتغال

استاندار خراسان رضوی بر لزوم پیگیری برای ارتقای تولید در بخش‌های مختلف و استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها به عنوان گسترده ترین شبکه اقتصادی کشور در راستای رونق تولید و اشتغال، تاکید کرد.

علی‌رضا رشیدیان روز دوشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در فریمان یکی از ضعف‌ها در این حوزه را عدم شبکه سازی در بخش‌های مختلف تعاونی اعم از خدمات، کشاورزی، مسکن، مصرف و تجارت عنوان کرد و افزود: با شبکه سازی، شاهد بهره وری بیشتر، توسعه اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده خواهیم بود.

وی تاکید کرد: با تمهیدات اتخاذ شده و برنامه ریزی‌های صورت گرفته دراستان، شاهد افزایش کارایی تعاونی‌های مرز نشینان بوده‌ایم به گونه‌ای که این تعاونی‌ها، از وارد کننده صِرف به صادر کننده تبدیل شده‌اند.

رشیدیان با اشاره به هدف گذاری برای ایجاد اشتغال مشخص در استان، تصریح کرد: بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای سهمیه هر شهرستان مشخص شده و تقسیم کار صورت گرفته است.

وی دستیابی به این هدف را مستلزم همکاری و تلاش دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی دانست و افزود: به همین منظور باید از تمامی‌ظرفیت‌ها استفاده کرد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در جهت ارتقای تولید، صادرات و اشتغال، در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت و گردشگری؛ تکالیف دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی مشخص شده و هر کدام از وظیفه و نقش خود مطلع هستند.

رشیدیان خاطر نشان کرد: در پایان سال، عملکرد فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی استان، بر اساس تقسیم کار صورت گرفته؛ مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

استاندار خراسان رضوی رویکرد سفرهای شهرستانی را توجه به مزیت‌های اقتصادی مناطق و شهرستان‌ها عنوان و خاطر نشان کرد: این استان در حوزه‌های مختلف خدماتی، کشاورزی، گردشگری، صنعتی، معدنی و…دارای ظرفیت‌های فراوانی است.

وی با تاکید استفاده از این قابلیت‌ها در راستای توسعه پایدار مناطق مختلف استان، اصلی ترین شاه کلید حل مشکلات و معضلات را تقویت هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دانست.

وی گفت: دستگاه‌های اقتصادی می‌بایست فرصت‌های سرمایه گذاری را احصا، ادارات خدماتی باید زیر ساخت‌های لازم را فراهم و بانک‌ها با ارائه تسهیلات مناسب زمینه را برای حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کنند.

استاندار خراسان رضوی، کاهش نرخ بیکاری استان در سه ماهه اخیر از 14.3 به 10.1 درصد، کم شدن حدود دو درصدی آمار جویندگان کار در تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته و ایجاد 180 هزار فرصت شغلی جدید در استان را نشانگر این مهم دانست که می‌توان از ظرفیت‌های موجود برای رونق اشتغال به نحو مطلوبی استفاده کرد.

رشیدیان ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و تشکیل ستاد فرماندهی آن از سوی دولت را گام موثری برای مردمی‌کردن اقتصاد، جلوگیری از تنش‌ها در این حوزه و مقاوم کردن بنیه اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: اگر این سیاست‌ها به درستی اجرایی شود، هیچ عامل خارجی و داخلیی نمی‌تواند آرامش کشور را خدشه دار و روند شتابنده توسعه را کند.

وی نهادینه کردن فرهنگ کار، بهبود فضای کسب و کار و التزام و گسترش فرهنگ استفاده از کاهالای تولید داخل را در این راستا بسیار مهم ارزیابی کرد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: می‌بایست به گونه‌ای برنامه ریزی شود که در سراسر تا استان در همه موارد از پذیرایی در ادارات گرفته تا سایر موارد از کالاها و تولیدات داخلی استفاده شود.

رشیدیان به اجرای طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی در هشت استان کشور، طی مراسمی‌در مشهد اشاره و تصریح کرد: اجرای این طرح بویژه با بهره گیری از ظرفیت‌های علمی‌و فناوری در تکمیل زنجیره تولید و اشتغال استان بسیار موثر است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اجرای نخستین طرح توسعه سرمایه گذاری در پروژه‌های صنعتی استان در بجستان گفت: امسال با همکاری بانک سینا، بنیاد مستضعفان، معاونت مناطق محروم و روستایی معاونت ریاست جمهوری، 500 میلیارد ریال برای توسعه روستاهای استان اختصاص یافت که از این میزان 380 میلیارد ریال در قالب طرح و پروژه در روستاها اجرا شده است.

رشیدیان اظهار کرد: هدفگذاری طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی 20 هزار فرصت شغلی در استان است و امسال با همکاری ارگان‌های بخش خصوصی و دولتی، نتایج خوبی در اشتغال به دست آمد.

وی گفت: جمعیت جویندگان کار، به ویژه قشر تحصیل کرده در استان را قابل توجه دانست و تاکید کرد: باید از طریق طرح‌هایی مانند الگوی توسعه مشاغل خانگی، ایجاد اشتغال کرد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر نقش محوری روستاها در حوزه اشتغال، توجه به این بخش و توسعه همه جانبه روستاها را یک ضرورت دانست.

استاندار خراسان رضوی با مثبت اعلام کردن روند رشد جمعیت روستایی در استان، گفت: علی رغم وجود خشکسالی، جمعیت روستایی 6 دهم درصد افزایش یافته است.

گفتنی است در ادامه سفر استاندار خراسان رضوی به فریمان، مشعل پیش شروع تولید کارخانه فلوت شیشه در فریمان، روشن شد.

رشیدیان در حاشیه بازدید از کارخانه تولید فلوت شیشه در شهرک صمعتی این شهرستان با اشاره به محدودیت‌هایی که در گذشته برای ایران از سوی کشورهایی که صاحب تکنولوژی شیشه فلوت بودند، اعمال می‌شد، گفت: با همت متخصصان و مهندسان داخلی، امروز در این حوزه به مرز خود کفایی رسیده‌ایم.

وی افزود: مدیران کارخانه فلوت شیشه فریمان توانسته‌اند در طراحی، ساخت و اجرا به ظرفیتی برسند که با کمترین وابستگی به کشورهای خارجی، طی مدت سه سال، امروز مجموعه را به سرانجام رسانده‌اند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به روشن شدن مشعل پیش شروع تولید، اظهار کرد: ظرف مدت 22 روز آینده که کوره برای تولید آماده می‌شود، شاهد افتتاح رسمی کارخانه خواهیم بود.

رشیدیان با تاکید بر حمایت دولت و دستگاههای اجرایی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، خاطر نشان کرد: وظیفه خود می‌دانیم در راستای حضور موثرتر بخش خصوصی در اقتصاد استان تلاش کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *