نگاه ما به شیعه و سنی تفاوت ندارد

نامگذاری فاصله 12 تا 17 ربیع الاول به نام «هفته وحدت»  که به ابتکار امام راحل(ره) صورت گرفت، یادآور اصل تبری جویی از نفاق و چنددستگی در میان فرق اسلامی است. قبل از مردم این مسئولین هستند که باید دیدگاه و اصول خود را بر مدار وحدت تنظیم کنند. در همین راستا خبرنگار «صبح امروز» با دو نماینده استان در مجلس و دو تن از فرمانداران خراسان رضوی به گف‌وگو نشست.

 

 

فرماندار مشهد:

نگاه ما به شیعه و سنی تفاوت ندارد

فرماندار مشهد مقدس در این خصوص به خبرنگار صبح­امروز گفت: اهل سنت مانند دیگران در متن جامعه حضور پررنگ و مناسبی دارند و دیدگاه ما به اهل سنت هیچ تفاوتی با شیعیان ندارد. این که گفته می­شود اهل سنت در حاشیه شهر هستند امر کاملا غلطی است. ما در تمام مناطق شهر اهل سنت را داریم و حاشیه شهر هم سنی دارد و هم شیعه. هیچ ربطی به دین و مذهب خاصی ندارد. ایجاد حاشیه شهر و مشکلات آن به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی و عدم وجود امکانات بخاطر ساخت بافت­­های خارج از برنامه شهری است.

محمد رحیم نوروزیان با بیان این­که هرسال با هماهنگی دستگاه­های مربوطه برنامه­های خوبی برای هفته وحدت اجرا می­شود، افزود: امسال نیز مانند هرسال یک همایش بزرگ با حضور علمای شیعه و اهل سنت برگزار شد، همچنین جلسات مشترک زیادی نیز در سطح استان به خصوص در شهرستان­هایی مثل تربت­جام و تایباد که عمده برنامه­ها در آنها تدارک دیده شده نیز برگزار می­گردد.

نوروزیان تصریح کرد: خارج از هفته وحدت نیز ارتباط زیادی بین اهل سنت و شیعیان برقرار است، درهمین دهه آخر صفر کاروان­هایی از اهل سنت در حرم مطهر حضور پیدا کردند و ما نیز در برنامه تدارک دیده شده روستای شورک ملکی از بخش رضویه که عموما اهل سنت هستند، شرکت می­کنیم که این برنامه­های مشترک ادامه پیدا کند تا این هم­کاری، همفکری و هماهنگی بین اهل سنت و شیعیان در استان خراسان رضوی مثل تمام کشور پایدار بماند.

وی در پایان گفت: این امنیت که اکنون در تمام کشورمان به رغم تمام دسیسه­های دشمنان برای تفرقه افکنی شاهد هستیم مدیون همین هم­کاری و هماهنگی بین اهل سنت و تشیع است که اوج آن در قالب برنامه­های هفته وحدت نمود پیدا می­کند.

 

 

فرماندار تربت حیدریه:

اهل سنت جان ما هستند

فرماندار تربت حیدریه درباره هفته وحدت گفت: من معتقدم به کلام مرجع عالی قدر تشیع، آیت‌الله سیستانی هستم که وقتی به ایشان گفتند «اهل سنت برادران ما هستند» ایشان فرمودند که خیر، «اهل سنت جان ما هستندو»

احمد علی موهبتی افزود: اگر قرار است وحدتی باشد این جمله باید نگاه ما به اهل سنت باشد. خداوند وقتی بشر را خلق کرد، آن را خلیفه خود نامید. خلیفه بودن با دین و مذهبی خاصی نیست بلکه به عمل است. در وحدت باید در اعتقادات خود راسخ باشیم ولی به اعتقادات دیگران نیز کاملا احترام بگذاریم.

وی تاکید کرد: وحدت فقط در حوزه دینی نیست، بلکه باید در خانواده ، شهر، کشور و حتی جوامع جهانی برای تقویت آن تلاش کرد. .اگر بر مدار خوبی و از بین بردن بدی حرکت کنیم به وحدت رسیده­ایم.

موهبتی در خصوص به کارگیری اهل سنت در دستگاه­ها اظهار کرد: من در سمت‌های قبلی که داشتم  معاون و بخش­دار اهل تسنن داشته­ام. در حوزه فرمانداری نیز در کارمندان وزارت کشور اگر توانایی لازم و وفاداری به نظام کسی ثابت شده باشد هیچ تفاوتی از بابت دین و مذهبش قائل نخواهم شد. همین که تبعه جمهوری اسلامی باشد کافی است و انسان کارآزموده از مسیحی، یهودی یا هر دینی که باشد بکارگیری خواهد شد. چه برسد به برادران اهل سنت که جان ما هستند.

 

 

نماینده مشهد و کلات در مجلس:

عده­ای روی تفاوت­ها سرمایه­گذاری کرده­اند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص هفته وحدت گفت: عمده اهل سنت جزو محبین اهل بیت هستند و فقط ولایت بر آنها قائل نیستند. شما در عزاداری محرم اهل تسنن بسیاری شرکت می­کنند یا در شهادت امام رضا (ع) کاروان پیاده اهل سنت را داریم و در حرم مطهر ترکمن­های اهل تسنن زیادی را در حال زیارت مشاهده می­کنید. بنابراین ما واقعا مشکلی نداریم.

سید امیرحسین قاضی­زاده هاشمی افزود: ما از اول مشکلی نداشتیم. اما یک عده روی این تفاوت­ها سرمایه­گذاری می­کنند تا به مقاصد خود برسند. به عنوان مثال در هند و میانمار، مشکل بین بودایی و مسلمان است، در آفریقای مرکزی مشکل بین مسیحی و مسلمان است.اگر در دین و مذهب یکی باشند بین نژادها مشکل ایجاد می­کنند مثل اعراب و کردهای عراق که هر دو اهل تسنن هستند، یا کردها و ترک­های ترکیه که هر دو اهل سنت هستند.پس این کار دشمنان اسلام است که با مرزبندی­های قومی و مذهبی نگذارند جوامع اسلامی متحد شوند و رشد کنند و یک تمدن اسلامی ایجاد کنند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: پایه نظام ما به رسمیت شناختن همه مذاهب است و حتی مقام معظم رهبری چندبار به این موضوع اشاره کرده­اند که ما طبقه­بندی قومی و مذهبی و جنسی نداریم.نباید یکی از این­ها ملاک انتخاب یک مسئول باشد. اما من معتقدم ما بهتر از دیگر کشورها در این تساوی حقوق عمل کرده­ایم.

وی افزود: انگلیس با وجود اینکه یک سوم مردمش مسلمان هستند تنها نماینده مسلمان خود را از پارلمان اخراج کرد! یا در کنگره و سنای آمریکا ببینید چند نفر مسلمان حضور دارد؟ نه تنها مسلمان،با این حجم حضور چینی­ها در این کشور با این همه ادعای تساوی حقوق اقشار مختلف چند نماینده چینی دارند ؟پس ما در این قسمت بهتر هم توانسته­ایم عمل کنیم.

 

 

نماینده تربت‌حیدریه و زاوه در مجلس:

حقوق شهروندی برای همه یکسان باشد

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بر بحث هفته وحدت گفت: در حوزه انتخابی من در دو حوزه شهرستان­های تربیت­حیدریه و زاوه چند روستای اهل تسنن داریم که با تعامل کامل و حقوق شهروندی مساوی در کنار شیعیان زندگی می­کنند و ما در همین هفته نیز با جمعی از مسئولین دید و بازدیدی از این عزیزان داشتیم.

سعید باستانی وحدت را ملاک اصلی پیشرفت دانست و افزود: این هفته فقط یک کلید واژه است. چرا که ما در تمام سال و در تمام ابعاد باید وحدت را بروز دهیم. ما نه تنها بین شیعه و سنی بلکه در تمام جامعه باید وحدت و یک­پارچگی داشته باشیم تا در سایه آن به اهداف بزرگ ملی خود برسیم.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *