از تهدید آب تا کمبود اعتبارات

تعدادی از مدیران و روسای سازمان‌های استان در دیدار با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به بیان دغدغه‌ها و مسایل حاد استان پرداختند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، پنج شنبه شب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی گفت: امسال برای نخستین مرتبه سهم اعتبارات عمرانی استان‌ها نسبت به دوران‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.همچنین مجموع اعتبارات جاری و عمرانی استان ما 42 درصد رشد داشته که عمدتا این افزایش در بخش اعتبارات استانی بوده است.تخصیص اعتبارات هزینه‌ای ما در 7 ماهه امسال 50 درصد بوده و در تخصیص اعتبارات عمرانی نیز وضعیت بهتری داشته‌ایم به طوری که میانگین تخصیص اعتبارت عمرانی استان 38 درصد بوده است.

رضا جمشیدی افزود: در تخصیص‌هایی که به استان ما ارایه شده 24 میلیارد از 54 میلیارد تومان کمک‌های فنی و اعتباری برای پرداخت یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز 50 جلسه در سال 95 برگزار کرده‌ایم.بسته‌های پنجگانه رونق تولید و اشتغال در استان ابلاغ شده و مجموعا 192 پروتکل در جلسات اقتصاد مقاومتی مصوب شده است.در حوزه صنعت پروژه‌های خوبی در استان در حال انجام است.یکی از تکالیف ما در سال گذشته واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش غیردولتی بود که بر این اساس باید در استان بیش از 500 پروژه واگذار می‌شد که ما توانسته‌ایم بیش از 300 پروژه را واگذار کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه سهم استان برای سال 96، 145 پروژه برای واگذاری است، گفت: ما 246 پروژه را تاکنون واگذار کرده‌ایم.علی رغم اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در استان افزایش داشته ولی با اقدامات صورت گرفته سال 95 حدود 120 هزار نفر به شاغلان استان ما اضافه شد که 17 درصد از تحقق اشتغال کشور را شامل می‌شود.امسال نیز تاکنون 150 هزار نفر به تعداد شاغلان استان اضافه شده است.

وی تصریح کرد: نرخ تورم استان معمولا از کشور پایین تر بوده ولی در نقاط روستایی تا حد محدودی نرخ تورم کمی‌از کشور بالاتر است.

 

1000 میلیون یورو ماشین آلات به استان وارد شده است

در ادامه این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اضافه کرد: در حوزه صنعت و معدن استان روند تغییرات ارزش افزوده از سال 83 تاکنون و تا انتهای برنامه ششم باید به رقم 8600 میلیارد تومان برسد.برای دست یابی به این امر به کمک‌هایی احتیاج داریم.آنچه که در محیط کسب و کار استان وجود دارد در 6 ماهه نخست سال 95 رتبه 12 را برای استان رقم زد و امسال نیز استان ما توانست به سه استان برتر کشور برسد.

راضیه علیرضایی با اشاره به اینکه این تغییر رتبه به تامین مالی بازمی‌گردد، گفت: چند شاخص دیگر نیز در این حوزه اهمیت دارد.در حوزه صدور و سرمایه گذاری در پروانه‌های بهره برداری نیز رتبه اول کشور را در اختیار داریم.44درصد پروانه‌های بهره برداری ما ایجادی است.همچنین طی این چند سال حدود 1000 میلیون یورو ماشین آلات به استان وارد شده است.

علیرضایی تاکید کرد: در رشد تولید و آمار آن افزایش‌هایی را داشته‌ایم.همچنین در 6 ماهه نخست امسال در مصرف گاز صنعتی سهم ما به 21 درصد رسیده و در برق نیز 24.4 درصد رشد مصرف داشته‌ایم.برای نخستین مرتبه در سال 96 ما تا 12.5 میلیون تن گندله در استان تولید خواهیم داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه رونق تولید اظهار کرد: سهم ما در کشور 4.8 درصد برای 572 واحد تعیین شده بود که این رقم به 1874 واحد رسیده و از نظر مبلغ به پرداخت 1237 میلیارد تومان تسهیلات رسیده‌ایم.38 درصد از تسهیلات پرداخت شده ما به افزایش اشتغال رسیده است.57 درصد تسهیلات ما نیز صرف تثبیت اشتغال شده و در سال 95، 29 درصد بنگاه‌ها به افزایش تولید رسیده‌اند؛ 57 درصد به تثبیت تولید دست یافته‌اند و 14 درصد واحدها نیز نتوانسته‌اند به افزایش تولید برسند.

وی عنوان کرد: برای سال 96 ما دو برنامه نوسازی و سرمایه در گردش داریم.از مجموع آنچه به استان از محل کمک‌های فنی اعتباری اختصاص یافته، 48 درصد مربوط به بخش صنعت بوده است.ما در مجموع به 167 میلیارد تومان کمک‌های فنی اعتباری برای تثبیت بخش صنعت نیازمندیم.

 

استان برای خرید گندم، انتقال آب با لوله و ترمیم قنوات نیازمند اعتبارات لازم است

پس از وی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، ادامه داد: در گذشته مهاجرت از روستا به شهر در استان ما بیش از دو برابر میانگین کشور بوده است.با این حال در شهرستان‌هایی که الگوی کشت با بخش کشاورزی مطابقت داشته، کمترین میزان مهاجرت و بیکاری وجود داشته است.سهم اشتغال ما از بخش 23.4 و سهم ارزش افزوده ما 15.7 درصد است.بیش از 5300 تن از محصولات ما فرآوری می‌شود و صادرات ما نیز 350 میلیون دلار در سال است.

مجتبی مزروعی افزود: مهم ترین فعالیت‌های دولت در این دوره فعالیت‌های آب و خاک بوده است.در سال‌های 92 و 93، 14 هزار و 600 هکتار آبیاری تحت فشار انجام داده‌ایم.در سال 96 این میزان به 35 هزار هکتار آبیاری تحت فشار رسیده است.همچنین با دستگاه‌های مختلف هماهنگی خوبی برای کاهش مصرف آب داشته‌ایم.در سال 95، 346 میلیون متر مکعب کاهش مصرف از چاه‌های عمیق را داشته‌ایم که برنامه ریزی کرده‌ایم امسال نیز همین میزان کاهش مصرف داشته باشیم.

مزروعی با بیان اینکه عمده توجه ما توسعه مکانیزاسیون برای کاهش مصرف آب بوده است، گفت: امسال 87 میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون به استان اختصاص داشته و بیش از 3300 دستگاه کمباین و تراکتور به استان وارد شده است و سطح مکانیزاسیون از 30 درصد مزارع به بالای 50 درصد مزارع رسیده است.علی رغم کاهش سطح زیرکشت تولید در واحد سطح در استان بسیار خوب بوده است.همچنین ما به 293 هکتار سطح تولید گلخانه‌ای در سال جاری رسیده‌ایم.امسال یارانه‌ای نیز برای 100 هکتار دیگر تولید گلخانه‌ای در استان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: اشتغال این بخش از بیش از 8000 نفر به بیش از 13 هزار نفر رسیده است.7.8 درصد منابع استانی در اختیار ما قرار می‌گیرد و از این جهت کمبود منابع برای توسعه صنایع و گلخانه‌ها داریم.درخواست ما این است که برای خرید گندم، انتقال آب با لوله و ترمیم قنوات اعتبارات لازم به استان تخصیص یابد.سال گذشته به دلیل بروز سرما بخشی از اشتغال بخش را از دست دادیم و درخواست داریم در این خصوص نیز اعتباراتی به استان تخصیص یابد.

 

تهدید آب در استان!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، اضافه کرد: شرایط استان در حوزه آب مهم بوده و امنیت شرق کشور به مساله آب وابسته است.عامل محدودکننده توسعه استان نیز همین مساله آب است.34 محدوده از 37 محدوده مطالعاتی استان با کمبود مواجه است و 15 محدوده نیز شرایط بحرانی دارد.74 درصد اقلیم استان خشک و 23 درصد آن نیمه خشک است.

مهدی جعفری با اشاره به تهدیدات غالب در حوزه آب استان افزود: با ایجاد سد سلما در افغانستان، سد دوستی کاهش حجم چشمگیری داشته و حجم آن به 300 میلیون متر مکعب رسیده است.گسترش خشکسالی باعث شده رونق اقتصادی در شرق کشور کمتر شود و در شهر مشهد نیز خطر جیره بندی وجود دارد.ما خواستار این هستیم که موضوع انتقال آب در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مطالعات اولیه طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد آغاز شده که قرار است در ساحل بندر کنارک و چابهار نقطه‌ای تعیین بشود و آب در سه مرحله به استان برسد.پیش بینی این است در فاز اول 70 میلیون متر مکعب برای هر کدام از استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و 110 میلیون متر مکعب برای خراسان رضوی آب منتقل شود.تامین آب مشهد از هزار مسجد نیز مطرح است که تقاضای ردیف اجرایی برای آن داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین خواستار ردیف اعتباری مستقل برای مطالعات این پروژه هستیم.انتقال آب سد دوستی در هر لیتر برای ما 3400 تومان تمام می‌شود که برای مشهد به قیمت 400 تومان به مردم می‌رسد.

 

کمبود اعتبار و راه طولانی فاینانس

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی، اضافه کرد: 4 اولویت در بخش عمرانی در این دولت برای استان تنظیم شده که نخستین آن تهیه برنامه‌های بلندمدت برای افق 1420 بوده است.متاسفانه ما در تنظیم برنامه‌های خود دچار نقصان بوده‌ایم.دومین اولویت در حوزه آب بوده و سومین بخش نیز مساله گاز است.با برآوردهای ما نیاز استان در آینده 18 میلیارد متر مکعب است.در حوزه برق در شرایط فعلی 3448 مگاوات میزان مصرف استان است.

محمد مقدوری با اشاره به اولویت دیگر استان گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان اولویت بعدی ماست.تا شهریور سال 96، 7978 پروژه با سرمایه 10 هزار 569 میلیارد تومان افتتاح شده است.در حوزه مسکن مهر از 120 هزار واحد ترسیم شده تاکنون 92 هزار واحد راه‌اندازی شده که 60 هزار واحد در دولت یازدهم بوده است.اخیرا شیب پیشرفت پروژه‌ها به دلیل اینکه پروژه‌های مسکن مهر مشکلاتی داشته و آن مسایل حل شده، کمتر شده است.

وی تاکید کرد: از 1800 پروژه نیمه تمامی‌که هدفگذاری برای اتمام آن شده بود، 800 پروژه را به اتمام رسانده‌ایم و در سال 95 نیز 420 پروژه به اتمام رسیده است.

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: اولویت سوم ما پیگیری پروژه‌های کلان بود که 56 پروژه در این حوزه شناسایی شده بود و 18 پروژه از این تعداد به اتمام رسیده است.هنوز 38 پروژه وجود دارد که جزو پروژه‌های ویژه است که انتقال آب دریای عمان، راه‌اندازی قطار مشهد- بیرجند- زاهدان، برقی کردن قطار مشهد-تهران و…از جمله این پروژه‌هاست.

وی با اشاره به اولویت‌های دیگر استان عنوان کرد: در کلیه اهداف به غیر از انتقال آب دریای عمان و هزار مسجد، حرکت رو به جلو داشته‌ایم.اولویت بعدی جذب بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های عمرانی و مشارکت در این حوزه بوده است.در بخش فاضلاب، گاز، راه و…این مشارکت‌ها وجود داشته است.به عنوان نمونه در طرح‌هایی چون آزادراه مشهد، چناران و گلبهار، باند دوم جاده خواف، تصفیه خانه شهر مشهد و…این مشارکت‌ها وجود داشته است.

مقدوری ادامه داد: در 4 سال اخیر خوشبختانه 2000 میلیارد تومان اعتبار توسط دولت به شهرداری‌های استان مصوب شده که 1700 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.تاکنون 66 شهردار استان معرفی شده‌اند و 43 تن از این تعداد حکم گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پایین بودن اعتبارات استان در مجموع، کمبود تخصیص و نقدینگی و طولانی بودن مسیرهای استفاده از فاینانس‌ها عمده ترین مسایل ماست.بزرگترین معضل شرق کشور مساله آبی است و درخواست ما تایید مطالبات ما در سال 97 است.در همین راستا مساله تامین آب از منابع هزارمسجد نیز نیازمند ردیف مطالعاتی است.تخصیص دیگری برای راه آهن مشهد و زاهدان نیز نیازمندیم تا مسایل مطالعاتی آن تکمیل شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *