نیازهای درمانی مهم‌ترین چالش سالمندان در خراسان رضوی

معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی نیازهای درمانی درمانی را مهم‌ترین چالش سالمندان در این استان دانست.

مسعود فیروزی در بازدید از مرکز توانبخشی سالمندان کاشمر، با بیان این مطلب اظهار کرد: در سطح استان 30 مرکز سالمندان شبانه‌روزی و دو مرکز روزانه داریم، که اکنون در مراکز شبانه‌روزی 2500 نفر و در دو مرکز روزانه توان‌بخشی 100 نفر از سالمندان هستند.

وی با اشاره به این‌که سیاست ما رفتن به سمت مراکز روزانه است، گفت: بسیاری از کسانی که وقت کمتری را در خانه هستند اگر بتوانند سالمند خود را در مراکز روزانه نگهداری کنند و مجدد آن‌ها را به کانون خانواده برگردانند قطعاً ناچار به گذاشتن در مراکز شبانه‌روزی سالمندان نمی‌شوند.

مسعودی با اعلام این‌که اکنون 9 درصد جامعه استان خراسان سالمندان هستند، افزود: به‌رغم این‌که از جمعیت هفت میلیونی خراسان رضوی حدود 650 هزار نفر سالمند هستند اما تنها دو هزار نفر در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند.

وی با بیان این‌که این نشان می‌دهد تقریباً هنوز سالمندان در دل خانواده‌ها زندگی می‌کنند، اظهار کرد: به‌رغم این‌که در برخی موارد برای افراد مجهول‌الهویه و کسانی که شرایط نگهداری سختی دارند وجود مراکز شبانه‌روزی لازم است اما نگاه ما به افزایش این مراکز انقباضی است.

معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به این‌که سعی می‌کنیم به راحتی تعداد مراکز شبانه‌روزی سالمندان را افزایش ندهیم، گفت: به جای افزایش این مراکز تلاش می‌کنیم طرح‌های ویزیت در منزل، مراقبت در خانواده و کمک‌های مادی داشته باشیم تا سالمند در خانواده نگهداری و توان‌بخشی شود.

وی با اعلام این‌که در تلاش هستیم با افزایش اعتبارات تعداد مراکز روزانه را افزایش دهیم، گفت: سالمندان به جای این‌که در خانه حالت خمودگی و افسردگی پیدا کنند و یا ناراحتی‌های روحی و روانی دست‌وپنجه نرم کنند با حضور در مراکز روزانه و قرار گرفتن در کنار هم سن و سالان خود به کارهای مختلف ورزشی، رفتن به اردو و … می‌پردازند.

فیروزی با بیان این‌که در سال گذشته مجوزی برای افزایش مراکز شبانه‌روزی سالمندان صادر نشده است، عنوان کرد: در ایران استان سیستان و بلوچستان با نرخ سالمندی 4 درصدی جوان‌ترین استان و استان گیلان با نرخ سالمندی 11 درصدی پیرترین استان کشور محسوب می‌شود.

معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی مهم‌ترین چالش سالمندان در خراسان رضوی را نیازهای درمانی دانست و گفت: به‌رغم این‌که رسیدن به سن سالمندی نیازهای درمانی ویژه‌ای را می‌طلبد اما سازمان‌های بیمه‌گر غالباً از پرداخت هزینه‌های درمانی طفره رفته و بسیاری از خدمات را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهند.

فیروزی اظهار کرد: با رسیدن به سن 60 سالگی نیاز به توان‌بخشی، بیمه‌های توان‌بخشی و وسایل کمکی مثل عینک، سمعک، عصا و … بیشتر می‌شود که بیمه هزینه‌های بسیاری از آن‌ها را متقبل نشده و این به یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تبدیل شده است.

وی وضعیت درآمدی و اقتصادی را از دیگر چالش‌های سالمندان دانست و افزود: به‌رغم این‌که خانواده‌ها گسترده‌تر می‌شود اما حقوق بازنشستگی بسیار اندک است و برخی حتی درآمدی ندارند.

وی با بیان این‌که در خراسان رضوی بیش از نیم میلیون نفر معادل 550 هزار نفر سالمند زندگی می‌کنند، سالمندی را مرحله‌ای از زندگی دانست که از 60 سال به بالا با آن مواجه می‌شویم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *