چه کسی مسبب قیمت‌های میلیونی است؟

کافی است در خانه را باز کنید و اراده کنید که به آرایشگاه بروید، حتما داخل کوچه شما یا حداقل چند کوچه آن‌طرف‌تر یک یا دو سالن آرایش و زیبایی زنانه وجود دارد. اما قیمت ارائه خدمات از این کوچه به آن کوچه، زمین تا آسمان فرق می‌کند. البته این موضوع ارتباط زیادی با اسم و رسم و البته مکان آرایشگاه مورد نظر شما دارد.

اگر از دختران جوانی که به تازگی مراسم عروسی یا عقد خود را پشت سرگذاشته‌اند، سوالی درباره قیمت‌های آرایش سر و صورت بپرسید، حتما با قیمت‌های نجومی و شاید هم معمولی آشنا ‌شوید. آرایش مو، صورت، سشوار، رنگ و مو و سایر خدمات زیبایی با برندهای مختلف و گاهی با قیمت‌های معمولی و گاهی با قیمت‌های تخیلی انجام می‌شود.

 

زنان عرب در آرایشگاه‌های مشهد

با کمی جست‌وجو متوجه شدیم قیمت خدمات آرایش و بهداشتی در مشهد، با ارقام نجومی امری بدیهی در نظر خانم‌ها است اما در مقایسه با شهرهای دیگر، بالا بودن نرخ خدمات کمی غیرعادی به نظر می‌رسد. برخی معتقدند حضور زنان عرب در مشهد و البته علاقه زیاد آنان به سبک‌های آرایش ایرانی، محبوبیت انجام خدمات زیبایی میان آنان ایجاد کرده. زنان عرب با مراجعه به سالن‌های زیبایی در مشهد، حاضرند پول خوبی در ازای دریافت خدمات ساده آرایشی پرداخت کنند و این موضوع قابل تامل است. شاید وجود همین موضوع باعث افزایش قیمت خدمات آرایشی و بهداشتی باشد!

به سراغ یکی از آرایشگران قدیمی در مشهد رفتیم تا درباره وضعیت سالن‌های آرایشی و قوانین آن کمی بیشتر بدانیم.

این آرایشگر قدیمی به خبرنگار روزنامه صبح امروز گفت: به موجب قانون و براساس پروانه فعالیت صادر شده تنها آرایش و پیرایش فعالیت مجاز تلقی می شود و انجام هر عملی غیر از این موارد تخلف است. تعداد زیادی از بانوان آرایشگر از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و افراد زیادی از آنان سرپرست خانوار هستند و در محلهای استیجاری فعالیت می کنند، اما شرایطی که به اخذ مجوزهای لازم از ادارات مختلف تعریف شده تطابقی با وضعیت فعالیت آنان ندارد به عنوان مثال در گذشته با داشتن تجاری موقت محل پروانه فعالیت صادر می شد، اما از مدتی قبل این شرط تغییر کرده و داشتن تجاری دائم محل الزامی است. این در حالی است که چون این افراد در محلهای استیجاری فعالیت دارند، نمی توانند مالک را مجبور به اخذ تجاری دائم نمایند و از سوی دیگر یافتن محل مناسبی که دارای پروانه تجاری دائم باشد، مستلزم پرداخت اجاره بهای بسیاری است و بیشتر آرایشگاه های فعال در مشهد به لحاظ رتبه بندی دارای درجه 3 می باشند که درآمد بالایی ندارند و همین امر موجب طولانی شدن پروسه صدور پروانه می شود.

 

گران‌فروشی بیشترین تخلف

وی افزود: بازرسی به صورت مداوم از سوی اتحادیه آرایشگران انجام می‌شود و در این بازرسی‌ها موارد مختلفی مورد نظارت و بررسی قرار می گیرد که شامل رعایت موارد بهداشتی، ضوابط آیین نامه ای صنف و فعالیت براساس نرخنامه اعلامی منطبق با درجه هر واحد صنفی از آن جمله است. با توجه به تخلفی که در هر واحد صنفی مشاهده می شود، شیوه برخورد متفاوت است. تخلفات بهداشتی ضمن اخطار به متصدی به اداره بهداشت نیز گزارش می شود، گرانفروشی ضمن تشکیل پرونده در اتحادیه نیز به مراجع رسمی یا تعزیرات ارجاع داده می شود.

 

نرخ‌ها به روز نیست

وی تصریح کرد: آخرین نرخنامه مصوب مربوط به سال 88 می باشد، اما به دلیل نوسانات اقتصادی بازار قیمت لوازم و مواد مورد استفاده نیز افزایش قابل توجهی دارد و همین امر موجب شده تا اختلاف فاحشی بین دستمزدهای اخذ شده با نرخنامه مشاهده شود که در بیشتر موارد عملاً تخلفی صورت نمی گیرد، اما همین چندگانگی قیمت‌ها موجب می شود تا تعداد معدودی نیز از این موقعیت سؤ استفاده و مرتکب تخلف شوند. با توجه به بزرگ بودن این شهر و تعداد بیش از 2 هزار عضو باید واحدهای نظارتی به تعداد لازم در اختیار اتحادیه باشد تا بتواند با بازرسی دوره‌ای کوتاه مدت شرایط قابل قبولی را مهیا کند.

وی افزود: اما به جرأت می توان ادعا کرد، با شرایط و امکانات موجود آرایشگاه های زنانه شهر مشهد وضعیت بسیار مطلوب تری از آرایشگاه های زنانه بسیاری از شهرها دارد.

 

از تتو تا کنده شدن پوست سر!

پرداخت 12 میلیون ریال برای آرایش عروس و اجاره 10 میلیون ریال لباس عروس برای یک شب صرفاً جالب بود، اما اخباری از قبیل اینکه شنیده می شود عده ای ارقام میلیونی برای انجام تتو دریافت می کنند، قابل تأمل است، زنی پوست سرخود را در پی انجام یک عمل غیرمجاز آرایشی از دست داده و یا اینکه فرد دیگری به علت انجام عمل تتو با مشکل افتادگی پلک مواجه شده و قادر به باز کردن چشم خود نیست.

به هر حال در اینکه آرایشگاه های زنانه باید به صورت جدی در مشهد ساماندهی شوند، شکی نیست، اما خود شهروندان نیز می توانند با رعایت اصول اولیه از قبیل مراجعه به واحدهای مجاز، پرهیز از اقدام به انجام اعمال مخاطره آمیز، بستر فعالیت واحدهای غیرمجاز را از بین ببرند.

 

از 30 تومان تا یک میلیون

آرایشگاه های شیک و لوکس شهر همچنان در حال گران فروشی هستند اما بیشتر شکایت ها مربوط به قیمت رنگ کردن مو در برخی آرایشگاه ها که بیش از یک میلیون تومان است.

همچنین لازم به ذکر است برخی فعالیت‌ها همچون سولاریوم و تتو، پاکسازی صورت، خارج از رسته فعالیت آرایشگاه‌های زنانه و فعالیت پزشکی است و انجام اینگونه اقدامات غیرقانونی است و همچنین انجام سولاریوم نیز در این مراکز ممنوع است.

 

 

گزارشی از نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *