مذاکره برای 77میلیارد دلار فاینانس خارجی

استاندار خراسان رضوی گفت: پس از برجام،۷۷ میلیارد دلار قرارداد فاینانس خارجی برای کشور مورد مذاکره قرار گرفته است که 43.5 میلیارد دلار آن نهایی و 33.5 میلیارد دلار آن بزودی قطعی می‌شود.

علی‌رضا رشیدیان روز پنج شنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن روز ملی صادرات (29 مهرماه) افزود: برنامه ریزی برای برگزاری باشکوه مراسم استانی و اهمیت آن برای توسعه اقتصادی استان و کشور ضروری است.

استاندار خراسان رضوی به تصویب سند برنامه ششم استان در شورای برنامه ریزی اشاره و تصریح کرد: بر این اساس، رشد 8.7 درصدی اقتصاد، کاهش بیکاری تا 7 درصد و رشد صادرات تا 3.34 میلیارد دلار با مشارکت بخش خصوصی جهت تحقق اهداف مذکور تا پایان هدف گذاری شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که فعالیت‌های قابل قبول برای استفاده از منابع مالی و خطوط اعتباری خارجی (فاینانس) اجرای پروژه‌های زیر بنایی، تولیدی و طرح‌های توسعه‌ای از طریق فروشندگان و پیمانکاران خارجی و خرید فن آوری، ماشین آلات و تجهیزات سرمایه‌ای و خدمات فنی مهندسی از خارج کشور است، با اولویت بخش خصوصی برای استفاده از این خطوط اعتباری، تشکل‌های بخش خصوصی نسبت به بررسی و ارائه طرح‌های بزرگ برای استفاده از فاینانس اقدام لازم داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی، پیگیری سرمایه گذاری و اشتغال در سفرهای شهرستانی با توجه به ضرورت توسعه متوازن. ایجاد واحد تولید کنسانتره مس در شهرستان بردسکن و باز شدن پنجره جدید سرمایه گذاری و توسعه در استان را خاطر نشان کرد.

رشیدیان گفت: براساس آخرین گزارش منتشره مرکز آمار ایران تا تابستان 1396، نرخ مشارکت استان نسبت به تابستان سال گذشته رشد 2.7 درصدی را داشته و به لحاظ رتبه مشارکت اقتصادی در کشور، خراسان رضوی رتبه 5 کشور و از لحاظ رتبه نرخ اشتغال در کشور نسبت به تابستان 1395 با 9 رتبه بهبود به رتبه 10 کشوری در نرخ اشتغال رسیده ایم که این مهم با پیگیری و همت مستمر و همکاری بخش خصوصی منجر به کاهش نرخ بیکاری استان از 12.5 درصد در تابستان 1395 به 10.1 درصد در تابستان 1396 و 2.4درصد کاهش شده است.

وی افزود: همچنین نرخ بیکاری تابستان سالجاری نسبت به بهار امسال 4.2 درصد کاهش را نشان می‌دهد. آمار شاغلین استان نیز به مرز 2 میلیون و یگصد و پنجاه هزار نفر رسیده که نسبت به تابستان سال 1395 حدود 192 هزار نفر شغل جدید در استان ایجاد شده است.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به نرخ مشارکت اقتصادی بالای استان برنامه ریزی لازم برای ایجاد 160 هزار شغل جدید در سال 96 با تعیین وظایف مشخص دستگاهها انجام شده است. که انتظار می‌رود بخش خصوصی و دستگاههای اجرایی متولی حوزه اقتصاد با جدیت بیشتری این مهم را پیگیری نمایند.

رشیدیان گفت: از میزان 1335 میلیارد ریال اعتبارات تخصیص یافته در خصوص ارتقاء شاخص‌های تولید اقتصادی استان 50 درصد آن به میزان 667 میلیارد ریال برای کمک‌های فنی – اعتباری اختصاص که 240 میلیارد ریال آن در قالب سود تسهیلات به دستگاه‌های اجرایی ذی مدخل تخصیص یافته است.( کشاورزی 27 درصد ، صنعت ومعدن 48درصد و خدمات 25 درصد ) به همین منظور کمیته‌ای جهت بررسی پروژه‌های اقتصادی با محوریت اشتغال زایی فارغ التحصیلان ، دانش بنیان بودن ، توسعه صادرات و…. تشکیل و در حال پیگیری موضوع می‌باشد.

وی برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی‌ایران با محوریت خراسان رضوی در آلماتی پایتخت اقتصادی کشور قزاقستان با حضور 36 شرکت ایرانی در تمامی‌گروههای کالایی از 12 تا 16 مهرماه سالجاری به مدت 4 روز را موفق ارزیابی کرد و گفت: گروههای کالایی حاضر در نمایشگاه شامل ماشین آلات و مصالح ساختمانی، انرژی، عمران و راهسازی و خدمات شهری، خودرو و صنایع وابسته حمل و نقل و ترافیک و معدن، محصولات و صنایع غذایی، تجهیزات و خدمات پزشکی و دارویی، تجهیزات دامپروری و کشاورزی، لوازم خانگی، مصنوعات پلاستیکی و چوبی، محصولات آرایشی و بهداشتی، موکت و کف پوش بود.

استاندار خراسان رضوی افزود: ما خواستار حضور جدی‌تر نمایندگان بخش خصوصی در سفرهای خارجی هستیم. به زودی نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی‌ایران با محوریت خراسان رضوی در کازان؛ مرکز جمهوری تاتارستان کشور روسیه برگزار می‌شود که اولین نمایشگاه کشور در تاتارستان است.

رشیدیان تاکید کرد: انتظار می‌رود با محوریت تشکلهای بخش خصوصی استان شاهد حضور واحدهای برتر و توانمند تولیدی استان در حوزه صنایع غذایی در نمایشگاه مذکور باشیم.

وی گفت: در اجرای طرح رونق تولید و سیاست‌های دولت تدبیر و امید، میزان تولید استان در بخش‌های صنعتی روندی در حال افزایش داشته بگونه‌ای که در 6 ماهه اول سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل: الیاف مصنوعی به میزان 7.52 هزار تن (10 درصد )، انواع دارو به میزان 1064 میلیون عدد (هفت درصد)، کاغذ به میزان 37701 هزار تن (63 درصد)، خودرو به میزان 88015 دستگاه (45 درصد)، کاشی و سرامیک به میزان 9.34 میلیون متر مربع (56 درصد)، رب گوجه فرنگی به میزان 45000 تن (80 درصد)، مقاطع فولادی به میزان 415039 تن (57 درصد)، فولاد خام به میزان 523047 تن (48 درصد) و لوله و پروفیل به میزان 41936 تن ( 14 درصد ) رشد تولید داشته اند.

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در سال جاری 15 طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش 477.8 میلیون دلار جهت اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی ارسال گردیده که از این تعداد مجوز 11 طرح به ارزش 34 میلیون و 250 هزار دلار ابلاغ و ما بقی در دست بررسی می‌باشد.

رشیدیان تصریح کرد: همچنین طی مدت مذکور عملیات اجرایی برای تحقق تعداد 6 طرح سرمایه گذاری خارجی آغاز و سه طرح نیز به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: نرخ تورم در استان از 37.5 درصد در ابتدای دولت تدبیر و امید به 7.3 درصد در پایان شهریورماه 96 کاهش یافته رسید که از متوسط کشوری نیز 0.5 درصد کمتر است.

استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات استان تراز بازرگانی خارجی گمرکات استان طی 6 ماهه اول سال جاری مثبت و معادل 680 میلیون دلار می‌باشد.

رشیدیان ادامه داد: میزان صادرات استان طی 6 ماهه اول سال 96 معادل 1.036 میلیون تن به ارزش 844 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 10 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: میزان واردات استان طی 6 ماهه اول سال 96 معادل 134 هزار تن به ارزش 164 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 29 درصد و از لحاظ ارزش 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

استاندار خراسان رضوی گفت: با تمام این تفاسیر ضرورت توسعه بازارهای جدید صادراتی و ایجاد ثبات در کیفیت صادراتی از ضرورت‌های توسعه صادرات می‌باشد که با عنایت به در پیش بودن 29 مهرماه روز ملی صادرات خبرهای خوبی از حضور برندهای معتبر استان در جمع صادرکنندگان نمونه ملی و کشوری می‌رسد.

رشیدیان افزود: طی 6 ماهه اول سالجاری تعداد 809 فقره جواز تاسیس با سرمایه گذاری 25425 میلیارد ریال و اشتغال 19713 نفر صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد 18.4 درصد و از نظر اشتغال 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی اظهارکرد: همچنین طی 6 ماهه اول سالجاری تعداد 124 فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری 16413 میلیارد ریال و اشتغال 2703 نفر صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ سرمایه گذاری 476 و از نظر اشتغال 33 درصد رشد را نشان می‌دهد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: توسعه سرمایه گذاری در صنعت در جهت تولید با تکنولوژی روز دنیا و صنایع پیشرفته نیاز مبرم استان است زیرا رویکرد مصرف مردم و همچنین تجارت بین الملل به سمت مدرن سازی و سلیقه‌ها در حال تغییر و تحول به سمت صنایع‌های تک است که در برنامه‌های عملیاتی دستگاه‌های مرتبط می‌بایست لحاظ شود.

رشیدیان لزوم شناسایی سرمایه گذاران توانمند و به روز بودن فرصت‌های سرمایه گذاری برای ارائه به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با مشارکت بخش خصوصی استان را مورد تاکید قرار داد.

وی تصریح کرد: با عنایت به اهمیت بهره وری به ویژه در حوزه مصرف آب از کل مجموع گلخانه‌های استان که 285 هکتار بوده طی 6 ماهه اول سالجاری 46 هکتار گلخانه در سطح استان احداث و نسبت به مدت مشابه سال قبل 84 درصد رشد داشته است همچنین سیستمهای نوین آبیاری در سطح استان که مجموعاً 130 هزار هکتار بوده است در 6 ماهه اول سال 96 به میزان 2700 هکتار از مزارع استان را زیر پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد افزایش یافته است.

استاندار خراسان رضوی گفت: با این وجود و اهمیت بحران آب می‌بایست نهایت توان استان برای توسعه کشت گلخانه‌ای با محوریت اداره کل جهادکشاورزی و دستگاههای اجرایی مرتبط با رویکرد سرمایه گذاری با تکنولوژی بالا در این حوزه صورت پذیرد.

رشیدیان تصریح کرد: یک از نکات حائز اهمیت سرمایه گذاری در حوزه انرژی بویژه تولید برق توسط بخش خصوصی است که خوشبختانه بهره‌برداری از 7 واحد تولید برق پراکنده با ظرفیت 34 مگاوات صورت گرفته و سرمایه گذاری برای تولید 30 مگاوات انرژی برق و تامین حرارت واحدهای تولیدی تا آذر ماه سالجاری انجام خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *