هنوز هم برخی از مادران هنگام زایمان می‌میرند

معاون درمان دانشگاه علوم ‌پزشکی مشهد گفت: بیش‌ترین عاملی که در سال جاری، باعث مرگ مادران در هنگام زایمان شده، مشکلات و معضلات اجتماعی مانند اعتیاد و ازدواج‌ موقت است.

شاپور بدیعی با بیان اینکه «آمار مرگ‌ومیر مادران در سال جاری در مشهد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است»، اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل آن پیگیری دقیق مادران پرخطر در بیمارستان‌ها و حساس‌سازی پرسنل و پزشکان در حوزه‌ی پیشگیری، بهداشت و درمان نسبت به اهمیت شاخص مرگ مادری است.

بدیعی تصریح کرد: تعداد مرگ مادران در سال جاری، تا کنون 10 مورد بوده که بیش‌ترین عامل آن مشکلات و معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد، ازدواج‌ موقت و… است. این عوامل منجر به دریافت‌نکردن خدمات مراقبتی و مراجعه‌‌نکردن به‌موقع جهت دریافت خدمات توسط این مادران بوده است.

 

گرایش بیش‌تر مادران به زایمان طبیعی است

وی با اشاره به اینکه «میزان زایمان طبیعی 54.5 درصد و سزارین 45.5 درصد است»، خاطرنشان کرد: این نشان‌دهنده‌ گرایش به زایمان طبیعی است که بیش‌تر به‌دلایل «توسعه و تجهیز بلوک‌های زایمان از روش سنتی به جدید»، «وجود واحدهای تک‌نفره» و «ارائه‌ی خدمات آموزشی به زنان باردار» است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد در تشریح خدمات آموزشی ارائه‌شده به زنان باردار، عنوان کرد: کلاس‌های آمادگی برای زایمان معمولاً از هفته‌ بیستم بارداری آغاز و تا هفته‌ سی‌وهفتم ادامه پیدا می‌کند. طول دوره‌ این کلاس‌ها در مجموع 12 ساعت است و یک‌ نفر همراه نیز می‌تواند با بیمار تا پایان دوره حضور داشته باشد و در پایان به مادر و همراه وی گواهی‌نامه‌ حضور در دوره‌ها داده می‌شود.

وی افزود: از ویژگی‌های شرکت در این دوره، اجازه‌ حضور همراه در هنگام زایمان مادر است که با توجه به آموزش‌های داده‌شده به مادر و همراه وی، حضور در این دوره‌ها می‌تواند از استرس مادر کم و فرآیند زایمان را آسان‌تر کند.همچنین ‌هیچ هزینه‌ای از مادر و همراه وی جهت شرکت در کلاس‌های آموزشی گرفته نمی‌شود؛ این درحالی است که زایمان طبیعی در همه‌ بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به‌صورت رایگان است.

 

ویژگی‌های مثبت زایمان طبیعی

بدیعی با اشاره به ویژگی‌های مثبت زایمان طبیعی، تصریح کرد: «کاهش احتمال عفونت»، «کاهش ریسک آمبولى»، «کاهش مصرف آنتى‌بیوتیک»، «بازگشت سریع‌تر به محیط خانواده و شروع زندگى عادى»، «مدت کم‌تر بستری» و «کاهش حجم خونی مادر در هنگام زایمان» از جمله ویژگی‌های مثبت زایمان طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پس از زایمان طبیعی، مادران با انجام ورزش‌های مناسب به‌مراتب سریع‌تر از زمانی که سزارین می‌شوند، می‌توانند تناسب اندام خود را به دست آورند. نکته‌ ارزشمند این است که انتخاب روش زایمان به توصیه‌ متخصص زنان و زایمان و بر اساس معیارهای علمی مورد قبول و زیرنظر پزشک درمانگر انتخاب می‌شود.

 

خواف و تایباد بالاترین میزان باروری را دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد بیان کرد: بر اساس اطلاعات موجود، در سال گذشته در میان شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، شهرستان‌های خواف و پس از آن تایباد بالاترین میزان باروری کلی را داشته‌اند.

وی ادامه داد: دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نرخ باروری کلی کشور در سال 1395 را حدود 2 درصد اعلام کرده که نسبت‌به سرشماری سال 1390 افزایش داشته است، اما با وجود این افزایش هنوز کم‌تر از حد جایگزینی 2.1 درصد است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، متوسط رشد سالانه جمعیت در استان خراسان رضوی، 1.43 درصد است که از میانگین کشوری یعنی 1.24 درصد، بالاتر است. با توجه به اطلاعات موجود، نرخ باروری کلی در استان خراسان رضوی در سال 1395، 2 درصد بوده که نسبت‌به سال 1390 افزایش داشته است.

 

مهم‌ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برای افزایش نرخ باروری

بدیعی ادامه داد: در راستای سیاست‌های کلی جمعیت و با توجه به طرح تحول سلامت، یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برنامه‌ جمعیت، افزایش سلامت باروری و فرزندآوری است. از مهم‌ترین اقداماتی که معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برای افزایش نرخ باروری کلی انجام داده است، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1. برگزاری همایش‌های کشوری، منطقه‌ای و استانی در راستای افزایش نرخ باروری کلی و سلامت باروری؛ 2.برگزاری همایش‌های دانشجویی، شهرستانی با موضوع ازدواج سالم و معیارهای همسرگزینی برای دانشجویان و جوانان؛ 3. برگزاری نمایشگاه‌های پویایی، بالندگی، جوانی جمعیت و بسیج‌های اطلاع‌رسانی درشهرستان‌های پیرامون دانشگاه، با هدف گسترش ازدواج سالم و افزایش آگاهی زن وشوهر در زمینه‌ سلامت باروری و فرزندآوری؛ 4. تشکيل کميته‌ جمعیت و سلامت؛ 5. پخش محتوای آموزشی مرتبط با پیشگیری از ناباروری و فرهنگ‌سازی در زمینه‌ فرزندآوری و افزایش نرخ باروری کلی و… .

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *