بررسی علت عدم توجه جامعه به هشدارهای بهداشتی:

خود خواهی؛ عامل فراگیرشدن کرونا

سیده ریحانه موسوی

در چنین شرایطی که تمام نهادهای کشور برای مقابله با ویروس کرونا بسیج شده‌اند، مردم نیز باید همکاری لازم را با آنها داشته باشند تا به امید خدا زحمات مسئولان و به‌ویژه کادر بیمارستان‌ها و پرستاران نتیجه بخش باشد. اما این روزها شاهد رفتارهای ضد و نقیض مردم و بی توجهی به هشدارهای ئزارت بهداشت مبنی بر پیشگیری از کرونا هستیم؛ جهت بررسی علت این رفتارها به سراغ یک تحلیل‌گر مدل‌های رفتاری انسان رفته تا علت را جویا شویم.

یک روان شناس اجتماعی و تحلیل‌گر مدل‌های رفتاری گفت: وقوع  یک اتفاق تحت عنوان یک مشکل‌ که سلامت عموم مردم جامعه را درگیر خود می‌کند بایستی رفتارها و برخوردهایی که در جامعه شکل می‌گیرد، همه باید تنظیم شده و متناسب با یکدیگر شکل بگیرند.

محمد رضا ایمانی در گفتگو با خبرنگار صبح امروز افزود: اگر هر کدام از این ابعادی که در نظر می‌گیریم دچار کمی، کاستی یا سستی  باشد  سایرارکان  نیز دچار مشکلاتی می شود.

ترس از کرونا

وی بیان کرد: همواره نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورهای جمعی از مردم وجود دارند که به هیچ قانون و هشداری پایبند نیستند و کارهای خود را براساس منطقی که خودشان دارند، جلو می‌برند، لذا کشور ما هم از این موضوع جدا نیست. اما این‌طور که تجربه نشان داده است، این موضوعات در کشور ما بیشتر از سایر کشورها وجود دارد.

وی تصریح کرد: واکنش افراد به کرونا مختلف است مثل ترس، ترس در تمام افراد متفاوت است و ما به هیچ عنوان  دستگاهی نداریم که اندازه بگیریم چه کسی چه میزانی می ترسد ممکن است آدم هایی از این پدیده درونشان  ترس زیادی شکل گرفته باشد که ما اصلاً باور نکنیم اما به هر حال این موضوع وجود دارد چون مسئله‌ای درونی است ؛  رفتارهای ما در قالب همین خصوصیات می گنجد وقتی ما رفتار چندگانه از خودمان بروز می دهیم و متناسب با هشدارهای بهداشتی درمانی کشور نیست بنابراین رفتارهای مردم هم متفاوت است ما ساعت کاری ادارات را کاهش دادیم برخی از بخش‌های جامعه تعطیل شد و مردم به سمت سفر  حرکت کردند سفرها مشکلات و مسائل عدیده و بزرگی را برای کشور پیش می آورد ‌.

ایمانی ابراز کرد: مردم ایران رفتار سازمان یافته و شکل یافته و نظام مندی را در خصوص مواجهه با پدیده های مختلف اجتماعی ندارند در سیل، زلزله، کرونا و بیماری‌های دیگر در حمل و نقل شهری یا ترافیک در رفتارهای اجتماعی ما خصوصیات ساختار یافته‌ای را از مردم خودمان نمی بینیم  ،چون در درازای  تاریخ این موضوع را مبتنی بر آموزش دقیق و کاملی  را پیش نبرده و آموزش همسو نداشتیم بنابراین واکنش‌های بسیار متفاوت و یا متکثری  را در  درون کشورمان می‌بینیم ،هر پدیده ای که اتفاق می افتد  واکنش ها نسبت به آن  بسیار متفاوت است که  این  به الگوهای رفتاری بر میگردد و حتی در کنار الگوهای رفتاری یک پدیده بزرگتری وجود دارد آن هم نظام آموزشی و تربیتی است.

تکثر الگوهای رفتاری

وی ادامه داد: مردم در مقابل هشدارهای وزارت بهداشت دقیقا نمی دانند که چه کاری را باید انجام داده و  کاری را انجام می‌دهند که با تمایلات باطنی خودشان سازگاری دارد، عده ای به مسافرت میروند  برخی در خانه  می مانند ، گروهی دیگر سعی می کنندرفت و آمد خود  را محدود کند گروهی به مناطق جنوبی سفر میکنند و گروهی دیگر به مناطق شمالی می روند افرادی نیز به منزل اقوام می روند و در نهایت گروهی نیز از ترس از منزل خارج نمی شوند  این ها هم  رفتارهای کاملاً متفاوتی است که  شاهد آن هستیم ، بنابراین الگوهای رفتاری متفاوت و متکثر به عدم نظام یافته بودن مردم بر میگردد .

ایمانی خاطر نشان کرد: وقتی بنیان یک رفتار یا صورت‌های رفتاری کشور مبتنی بر آموزش و تربیت است و اگر به درستی شکل گرفته باشد و افراد بدانند که در چه مواقعی چه واکنشی از خود نشان دهند و تمام  این موارد هم گام به گام با یکدیگر پیش می رود یعنی یک وزارت بهداشت وجود دارد که تولیت بحث مبارزه با کرونا را دارد سیستم بهداشتی و درمانی دارد که با فداکاری و ایثار فراوان به هشدارها را گوش میدهند و انجام میدهند ، عزیزانی که  از تعطیلی و استراحت خودشان گذشتند ودر حال کمک و جان فشانی هستند .

رفتارهای خودخواهانه

ایمانی تبیین کرد: رفتارهای ما رفتارهای خودخواهانه ای است خیلی از جاها کارهایی را که که باید انجام بدهیم برمی‌گردد به اینکه  ما چقدر اخلاقیات و رفتارهای اجتماعی را سرلوحه کار خودمان قرار می دهیم؛ ما آدم‌های خودخواهی هستیم آدم های دگرخواهی نیستیم کمک نمی کنیم آموزش و تربیت برخی از آنها به نظامات آموزشی و تربیتی برمی گردد اما بعضی از اینها به خصوصیات ذاتی خودمان برمی‌گردد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *