نطق شكست‌خورده تاجر امريكايی

ترامپ بي‌ترديد در مقام يك تاجر و كاسب در مدتي كه به عنوان رييس‌جمهور فعلي امريكا انتخاب شده نشان داده كه آماتوري است كه به دنياي سياست ورود كرده. اظهارات او در سازمان ملل عليه ايران اين واقعيت را دوباره در معرض ديد افكار بين‌الملل قرار داد كه دنياي با ترامپ و نتانياهو دنياي خطرناكي است. البته اكثر كشورهاي جهان و اروپايي‌ها متوجه خطرناك بودن ترامپ شده‌اند و بر اين اساس راهبرد ملي خود را ادامه همكاري با ايران قرار داده‌اند.

ديدارهاي آقاي روحاني در حاشيه اجلاس عمومي سازمان ملل با روساي دولت‌هاي ديگر كشورهاي جهان نشان مي‌دهد كه رويكرد ايران هراسي ترامپ و نتانياهو به بن بست رسيده كه اگر غير از اين بود سخنان رييس‌جمهور امريكا و رژيم صهيونيستي مورد قبول ديگر كشورها هم قرار مي‌گرفت.

رويكرد ترامپ در قبال برجام هم زاويه حاده زيادي با راهبرد اروپا و ديگر كشورها دارد چرا كه مي‌دانند امريكا در دوران ترامپ يك عقبگرد تاريخي را خواهد داشت. اين كشورها هرچند مي‌دانند همكاري و تعامل با ايران ممكن است از سوي امريكا دردسرهايي براي‌شان داشته باشد اما گويا به نظر مي‌رسد منطق مشترك آنان باعث خواهد شد تا در قبال قلدري‌هاي امريكا و در راستاي منافع خود بيشتر از قبل از ترامپ و امريكا فاصله بگيرند. اين همان مساله‌اي است كه ايران بايد به آن توجه ويژه داشته باشد كه البته آقاي روحاني و تيم سياست خارجي ايران با دقت روي اين مساله توجه دارند.

از سوي ديگر اگر ترامپ بخواهد به برجام به عنوان يك قرارداد بين‌المللي پشت كند بي‌ترديد تنها خواهد ماند و ايران هم، همان‌گونه كه آقاي روحاني گفته‌اند پاسخ و رفتار متناسب را در قبال بدعهدي امريكا نشان خواهد داد. امريكا با ترامپ و با ادامه همين دست فرمان دچار گرفتاري‌هاي بسياري خواهد شد. از ديگر سو كافيست تا نگاهي به واكنش ها و مواضع كشورهاي دنيا در قبال راهبردهاي امريكا از زماني كه ترامپ داشته انداخته شود.كشورهاي جهان و حتي بسياري از سياستمداران امريكايي نگران آينده امريكا هستند چرا كه معتقدند سياست هاي امريكا  نه تنها منجر به بهبود وضعيت  اين كشور خواهد شد كه موقعيت  امريكا را در عرصه بين الملل  به خطر خواهد انداخت.اين رويكرد بهترين فرصت براي  ايران است تا بتواند فرصت هاي جديدي را در عرصه بين الملل  به دست آورد.

 

 

رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده سبزوار در مجلس و دبیر موقت حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *