مراسم تودیع و معارفه شهردار مشهد برگزار شد

مراسم تودیع شهردار سابق و معارفه شهردار جدید مشهد در تالار همایش‌های برج سپید برگزار شد و قاسم تقی زاده خامسی به صورت رسمی فرمان هدایت شهرداری مشهد را در دست گرفت. اگرچه حکم شهردار مشهد چندروز پیش از سوی وزرات کشور ابلاغ شده بود اما این مراسم که با حضور مسئولان و مقامات کشوری و استانی برگزار شد، روی دیگری داشت و آن‌هم خداحافظی با صولت مرتضوی بود. شهرداری که دوران چهارساله مدیریتش همواره با حرف و حدیث‌هایی همراه بود و انتقادات زیادی به‌ همراه داشت و تنها خودش مدافع جدی عملکردش در طول این سال‌ها بود. مرتضوی حتی در مراسم تودیع خود که سعی کرد با لحنی ادیبانه صحبت کند دست از ادعاهای خود برنداشت و اوج ماجرا، خنده حاضران در مراسم بود. جایی که شهردار سابق در دفاع از عملکرد خود گفت: «امروز حتی یک مثقال از زباله مشهد دورریز نمی‌شود» و همزمان تلویزیون بزرگ پشت سر وی، خنده معنادار امیر شهلا عضو شورای اسلامی شهر مشهد را به تصویر کشید و سالن با صدای خنده منفجر شد.

گذشته از تمام این حرف‌ها، ضمن تقدیر از تلاش‌های وی، همه به رسم ادب برایش آرزوی موفقیت کردند و عکس صولت مرتضوی برای همیشه در کنار عکس شهرداران سابق مشهد قرار گرفت.

 

دولت و آستان قدس در کنار شهرداری باشند

یکی از مهمانان ویژه این مراسم، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و پسر آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان بود.

علی جنتی ویژگی بارز مشهد را وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم دانست و گفت: شعاع فرهنگی مشهد، داخل و خارج ایران را فراگرفته است و برای این شهر کارهای زیادی صورت گرفته اما هنوز مشکلات زیادی دارد که برای رفع آن، دولت و آستان قدس باید درکنار شهرداری قرار بگیرند.

وی در توضیح معضلات اکنون شهر مشهد بیان کرد: ترافیک و سیستم حمل‌ونقل، بافت‌های فرسوده، حاشیه نشینی، کمبود امکانات رفاهی لازم برای پذیرایی از حجم بالای زائر و توسعه نامتوازن شهری از جمله مشکلاتی است که برای مقابله با آن باید از ظرفیت نخبگان و شخصیت‌های برجسته بهره برد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد با تاکید بر تلاش بر حفظ هویت شهر مشهد اضافه کرد: انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام توسط یک سازمان بین‌المللی نشان‌دهنده جایگاه مشهد است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری را به‌عنوان یک نهاد خدماتی در نظر بگیریم که تمام همتش را برای خدمات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی و بدون فعالیت‌های سیاسی بگذارد. با شناختی که من دارم، این دوره شورای اسلامی شهر مشهد متشکل از عناصر فرهیخته، آگاه، دانشگاهی، باتجربه و باسابقه است که برای این اعتماد مردم به شما تبریک می‌گویم و امیدوارم این شورا منشأ خدمات فراوانی برای زائران و این شهر باشد.

جنتی با اشاره به سابقه آشنایی 30 ساله با تقی‌زاده خامسی گفت: وی خدمات بسیار ارزنده‌ای به خراسان بزرگِ قبل از تقسیم کرد. نخستین فرهنگ‌سرا را در تهران ایجاد کرد و سایر فرهنگ‌سرا‌ها پس از ایشان ساخته شد. همچنین در روزنامه همشهری فعالیت داشت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند توسط ایشان بنیان‌گذاری شد.

وی قاسم تقی‌زاده خامسی را  مدیری باتجربه، سالم، پرتوان و کارآمد خواند که دارای صراحتِ لهجه و شجاعت در تصمیم‌گیری است.

 

مشهد، ویترین جمهوری اسلامی ایران است

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی هم یکی از سخنرانان این مراسم بود گفت: سنت تودیع و معارفه، سنت تغییر است که در جامعه و طبیعت نیز وجود دارد و هر روز با آن مواجهیم؛ این تغییر و تحول باید در جهت تکامل و رشد و تعالی باشد.

وی با بیان اینکه این شهر باید مظهر همکاری و همدلی و پشتیانی باشد و ظرفیت‌های ملی آن مورد استفاده قرار گیرد افزود: امیدواریم تغییرات در مسئولیت، مانند آنچه در رسالت پیامبران بوده در جهت کامل شدن و جامع شدن صورت گیرد؛ آنچه در نظام از مدیران انتظار می‌رود این است که هر مدیری نقاط مثبت حوزه خود در دوره قبل را حفظ کرده و نقاط ضعف و اشکالات را مدیریت کند.

استاندار خراسان رضوی مشهد را ویترین جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: نباید خودمان را محدود به یک سلیقه خاص کنیم. جمع‌آوری ایده‌ها و پرداختن به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های شهر باید در اولیت قرار گیرد. به طور قطع با شناختی که از دولت و شورای پنجم و شهردار جدید دارم آینده بسیار خوبی برای این شهر متصور هستم. امیدوارم شهردار جدید مشهد در این مسئولیت سنگین موفق باشد.

وی با اشاره به توسعه روزافزون مشهد اظهار کرد: همزمان با توسعه مشهد، مشکلات آن نیز بزرگ شده است. روزانه دو تن زباله در این شهر جمع آوری می‌شود که باید به آن به چشم فرصت نگاه کرد. همچنین حوزه فضای سبز، حمل‌و‌نقل، حاشیه شهر مشهد و تکمیل خدمات آتش‌نشانی از دیگر موضوعاتی است که نیازمند توجه بیشتر است.

رشیدیان ضمن تقدیر و تشکر از مرتضوی و شورای قبل که در حوزه مدیریت شهری مشهد تلاش کردند، گفت: آقای تقی زاده خامسی دارای تجربه فراوان علم و دانش لازم و انگیزه برای خدمت به شهر بهشت است. شورای شهر پنجم نیز همه دل در گرو توسعه این شهر دارند که امیدواریم بتوانند ظرفیتی ایجاد کنند که از همه فرصت‌ها و سلایق و گروه‌های سیاسی برای توسعه شهر استفاده شود.

 

 

ضرورت ایجاد توسعه پایدار با رویکرد عدالت‌محور

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد با حضور در مراسم، بیان کرد: شهردای با تکیه به منابع متعلق به مردم، دارای وظایف مشخصی است و انتظارات خارج از ماموریت شهرداری در کنار کمبود منابع پایدار یکی از چالش هایی است که شهرداری امروز با آن مواجه است .

وی افزود: توسعه پایدار با رویکرد عدالت‌محور مهمترین ماموریت شهرداری وشورای شهراست که در سایه تعامل و همراهی همه دستگاه‌ها و جریانات و افراد تاثیر گذار در شهرمحقق می شود .

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به قانون هزینه‌کرد شهرداری در محدوده همان شهر تصریح کرد: از مجتهدان حوزه علمیه مشهد تقاضا دارم مشخص کنند در شرایطی که ماموریت‌ها و تعهدات زیاد معطلی داریم انجام ماموریت در حوزه‌ای که تکلیف شهرداری نیست هرچند مقدس چه حکمی دارد؟ در حالیکه پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری مشهد 10 ماه است حق الزحمه کارکردهای خود را دریافت نکرده اند و با وام‌های با سود بالا پاسخگوی کارگران خود هستند و حتی اشتغال موجود به خطر می‌افتد.

وی فاصله جدی استانداردهای خدمات در مناطق پایین شهربا مناطق برخودار شهر و ده ها مسئله دیگر را که شهر با آن دست و پنجه نرم می کند بعنوان تکلیفی معرفی کرد که شورا وشهرداری با درنظر گرفتن قانون باید آن را حل کنند .

حیدری تاکید کرد: شورای پنجم در انتخاب شهردار بر اساس ملاک هایی مانند بومی بودن، تحصیلات مرتبط، تخصص، کارآمدی، سلامت و پاک‌دستی در جهت برگزاری انتخاباتی آزاد کوشید و شهردار با رای کامل تمام اعضا انتخاب شد.

 

تقی‌زاده خامسی اهل سیاسی‌کاری نیست

مرتضی بختیاری، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه مراسم اظهار کرد: آستان قدس رضوی در خدمت شهرداری مشهد و سایر دستگاه‌های خدماتی که در راستای خدمت به زائران و مردم مشهد گام بر‌می‌دارند، است.

وی افزود: در سنگرهایی که خدمت می‌کنیم اگر جز خدمت کردن به مردم چیزی دیگری را در نظر داشته باشیم، شکست‌ خورده‌ایم و این یک باور قرآنی بوده که در بیانات ائمه معصومین (ع)، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری)مد ظله العالی( نیز تاکید شده است.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: بنده جناب تقی زاده خامسی را 30 سال است که می‌شناسم و عملکرد او در طی این سال‌ها بهترین تعریف از وی است و درواقع تقی زاده خامسی فردی با انگیزه، با مصمم بوده و به‌هیچ‌وجه اهل سیاسی کاری نبوده و درواقع خدمت را پیشه خود ساخته است.

وی خطاب به شهردار مشهد تاکید کرد: مشهد شهری بین‌المللی است و با همه مراکز استان‌ها متفاوت است زیرا این شهر تنها در سال گذشته شاهد حضور بیش از 28.5 میلیون زائر بوده و در سال 1400 بیش از 40 میلیون زائر در این شهر حضور خواهند داشت که این خود نشان از جایگاه این شهر است.

 

معضل ترافیک چالش پیش روی مدیریت شهری

اکبر صابری‌فر، عهده‌دار سمت شهرداری مشهد در سال‌های 68 تا 71، یکی از مهمانان این مراسم تودیع و معارفه بود که پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: من یکی از افرادی بودم که آقای تقی زاده خامسی را به شورای پنجم پیشنهاد دادم زیرا با توانایی که دارد می‌تواند یک شهر بزرگ را اداره کند.

وی در خصوص مقایسه شرایط دیروز و امروز مشهد بیان کرد: امروز برای حل ترافیک باید ده‌ها تقاطع غیرهم‌سطح در مشهد احداث شود و تعریض و بازگشایی خیابان‌ها در این شهر بسیار دشوار است و این در حالی است که در گذشته این‌گونه نبود و این‌ها معضلات بزرگی است که پیش روی شورای پنجم و شهردار مشهد قرار دارد.

صابری‌فرخاطرنشان کرد: از زحمات سید صولت مرتضوی در طول چهار سال گذشته قدردانی می‌کنم و آرزوی موفقیت برای تقی زاده خامسی در شهر مشهد را دارم.

 

 

هدفم از قبول مسئولیت در شهرداری مشهد خدمت به مردم و زائران است

قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد در سخنانی کوتاه نیز اظهار کرد: من هنوز کاری نکرده‌ام و مراتب قدردانی خود را با تلاش‌هایم نشان می‌دهم.

وی در ادامه اضافه کرد: از تمامی دوستانی که از راه‌های دور و نزدیک آمده‌اند، قدردانی می کنم. من دانش‌آموز همه این عزیزان هستم و هدفم از قبول مسئولیت در شهرداری مشهد خدمت به زائران و مجاوران علی بن موسی الرضا(ع) است.

شهردار مشهد افزود: امیدوارم که با کارم به شما عزیزان نشان دهم که قدردان زحمات همه شما هستم، من هنوز کاری نکردم و حرف‌ها را درآینده و فرصت‌های دیگر خواهم زد.

تقی زاده خامسی به شهردار پیشین مشهد سید صولت مرتضوی خدا قوت گفت و آرزوی کسب توفیقات بیشتری را برای او کرد.

وی در ادامه سخنان خود نیت و هدف خود را خدمت به زائران و مجاوران امام رئوف و خوشنودی علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع)، دعای رهبر معظم و خرسندی خانواده شهدا و جانبازان اعلام کرد و از همه حضار درخواست کرد که در حق وی دعا کنند .

 

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *