حوزه بازیافت در مشهد نیازمند بازنگری است

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس حوزه بازیافت را نیاز به یک بازنگری در سیستم های خود دانست و گفت: طی سال های گذشته زحمات بسیاری در این زمینه کشیده شده اما سیستم کنونی قدیمی بوده و مناسب نیست.

محمد حاجیان شهری، در تشریح برخی مسائل پیرامون حوزه خدمات شهری افزود: تجهیزات سازمان مدیریت بحران و حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد با توجه به بازدیدی انجام شده، مناسب ارزیابی شد و با کمک آنها می‌توان خدمات خوبی به مردم ارائه دهد.

حاجیان با بیان اینکه تمام مسائل حوزه مدیریت پسماند شهرداری مشهد باید مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: در این خصوص اگر نیاز به مساعدت کمیسیون خدمات شهری به لحاظ بودجه‌ای یا دیگر زمینه ها احساس شود، کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به سطح امکانات و خدمات این حوزه، گفت: برای کلانشهری مثل مشهد باید استانداردهای جهانی در حوزه آسیا را درنظر بگیریم؛ خدمات باید سریع و در عین حال از نظر هزینه تمام شده نیز بهینه باشد.

حاجیان با اشاره به لزوم مکانیزه شدن ارائه خدمات، افزود: آموزش های شهروندی را باید مدنظر قرار دهیم و دوره های مختلف آموزشی به همت معاونت های فرهنگی و روابط عمومی سازمان ها برگزار شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اشاره به زباله های ویژه، مخصوصا زباله های پزشکی، اظهار کرد: در این خصوص با نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری که عضو سازمان نظام پزشکی نیز هستند مذاکراتی صورت گرفته و طی هماهنگی به عمل آمده با پزشکان به توافقی خواهیم رسید که در بحث پسماندهای ویژه شهرداری را کمک کنند.

وی در ادامه به بحث تولید کمپوست پرداخت و خاطرنشان کرد: خوشبختانه استانداردسازی حوزه کمپوست صورت گرفته و کمپوستی که تولید می شود باید در بحث فضای سبز و مزارع و کشاورزی استفاده شود تا در راستای اصلاح خاک های خود در حوزه کشاورزی کمک کنیم.

حاجیان با بیان اینکه صنایع تبدیلی امری حائز اهمیت است و بعنوان مثال در این حوزه بخشی از بازیافت به شکل کاغذ انجام می‌شود، افزود: کلیت کار، مناسب است؛  بازیافت کاغذ نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارد و باید زمینه استفاده از مواد بازیافتی ایجاد شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: تفکیک زباله از مبداء، اهمیت بالایی داراست که باید در زمینه فرهنگسازی این موضوع اقدامات بیشتری صورت گیرد.

حاجیان خاطرنشان کرد: در این زمینه باید مشوق هایی برای خانواده ها ایجاد کنیم؛ ذخیره سازی نقش بسزایی در بحث تفکیک زباله دارد ولی متاسفانه ایستگاه های دریافت در سطح شهر کم بوده و باید آنها را توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: ممکن است این توسعه در گام اول به مدیریت شهری هزینه وارد نماید ولی در بلندمدت برای شهرداری درآمد خواهد داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *