پاسخ داوران خراسانی به رجزخوانی ژنرال

ورزشگاه فولاد آره‌نا بعد از مدت‌ها بالاخره میزبان یکی از بازی‌های جذاب لیگ برتر فوتبال کشور شد. ورزشگاهی که یکی از مدرن‌ترین ورزشگاه‌های ایران نام گرفته است. بازی تیم‌های سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان در این ورزشگاه برگزار شد و این بازی دور از حاشیه نبود.

بعد از تساوی جنجالی دو تیم و در حالی که تیم قلعه نوئی در کورس قهرمانی به سر می‌برد در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی با حمله به چند داور نام آشنا آنان را کابوس و خاطرات بد زندگی خود عنوان کرد.

قلعه نوئی: اینها خاطرات بد زندگی من هستند

سرمربی سپاهان در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص داوری در فوتبال ایران گفت: متاسفانه از دیدار با پرسپولیس به بعد هشت امتیاز از ما گرفتند. من چهار داور را تا زمانی که زنده هستم از آنها نخواهم گذشت. آقایان ممبینی، فغانی، ترکی و اشکان خورشیدی. اینها خاطرات بد زندگی من هستند و من یک روز با فیلم و مدارک آن را نشان خواهم داد. ما میتوانستیم الان شرایط بهتری داشته باشیم اما یک سری مسائلی که نه دست من امیر قلعه نویی است و نه دیگری باعث شد تا شرایط سخت شود. شما نگاه کنید از روز بازی با پرسپولیس به بعد، جلوی استقلال خوزستان و… چه اتفاقاتی افتاد. این‌ها البته فقط جزو صحنه‌های کارشناسی شده است و من خیلی مسائل را نگفتم.

قلعهنویی با تمجید از نسل جدید داوران از آنها درخواست عجیبی داشت و اعلام کرد امیدوار است آنها راه داورانی که باید به فکر بازنشستگی باشند را در پیش نگیرند: امیدوارم در سال جدید این چیزها را یاد نگیرند. شما نگاه کنید در بازی با تراکتور ما در موقعیت گل قرار داریم اما داور همانجا الکی خطا گرفته و روند تیمم را از بین برده. در فضای 70 هزار هوادار حداقل 5 دقیقه طول می کشد تا ما به بازی برگردیم. حالا شما فکر کنید 5 بار این اتفاق بیفتد، میتواند سر یک تیم را ببرند. داورانی که این کار را بلدند خوب میدانند که از چه صحبت می‌کنم! امیدوارم داوران جوانی که روی کار آمده‌اند مثل همین آقای زاهدیفر بروند به سمت موفقیت و عملکرد خوب و البته امیدوارم آن داوران هم بروند به سمت بازنشستگی تا این رفتار این مدلی به دیگران منتقل نشود.

اما پس از این اظهارات داوران نسبت به این صحبت‌های سرمربی سپاهان و یکی از موفق‌ترین مربیان لیگ واکنش نشان دادند. در این بین صحبت‌های داوران خراسانی شنیدنی بود.

ترکی: قهرمانی‌های قلعه‌نویی با اشتباهات داوری بود

محسن ترکی داور سابق فوتبال ایران و پیشکسوت این حوزه درباره صحبت‌های قلعه‌نویی و انتقاد از او در زمان داوری‌اش گفت: متأسفانه این موضوع باب شده است. البته این آقا دوره فوتبالی‌اش در حال اتمام است اما هنوز همان رویه‌های سابقش را دارد.

وی ادامه داد: او تا چند وقت پیش می‌گفت دست‌های پشت پرده نمی‌گذارند قهرمان شود و حالا بهانه‌هایش شده است داوری. به نظر من بهتر است به جای این حرف‌ها خودش را به روز کند و شیوه‌های جدید مربیگری را یاد بگیرد. فکر نمی‌کنم هواداران فهیم سپاهان هم قهرمانی با این شیوه را بپسندند. همیشه وقتی به انتهای سال و فصل نزدیک می‌شویم این حرف‌ها گفته می‌شود.

ترکی اضافه کرد: ما داوران فهیمی داریم که به این حرف‌ها توجه نمی‌کنند زیرا برخی می‌خواهند با چنین صحبت‌هایی فقط فشار را روی داوران بیشتر کنند.

این پیشکسوت داوری درباره حمایت داوران دیگر از او، علیرضا فغانی، هدایت ممبینی و اشکان خورشیدی تصریح کرد: ما سعی کردیم صادقانه قضاوت کنیم اما اشتباهاتی هم داشتیم. اکنون به کمک تکنولوژی هم اشتباهات داوری به صفر نرسیده و اشتباهاتی وجود دارد. شیوه‌های آن‌ها منسوخ شده و به دنبال آوردن بهانه برای نتیجه نگرفتن هستند. یک زمانی مورینیو هم در این فضاها بود ولی اصلاح شد.

او ادامه داد: مقصر اصلی مدیران ما هستند که پاسخی نمی‌دهند و می‌گذارند این آقایان هر حرفی دلشان می‌خواهد بزنند. این‌ها یکسری حرف‌های صد من یک غاز است که ما به آن‌ها عادت داریم. من به قلعه‌نویی ثابت می‌کنم در همان سال‌هایی که می‌گوید از داوری ضرر دیده، خیلی بیشتر سود کرده است و بسیاری از قهرمانی‌های این آقا به کمک همین اشتباهات داوری به دست آمده است. من می‌توانم این موضوع را اثبات کنم. به هر حال او دنبال بهانه است و الان بهترین بهانه برای او داوری است.

فغانی: کسی که درباره پشت پرده حرف می‌زند خودش این کاره است

علیرضا فغانی نیز در خصوص صحبت‌های امیر قلعه‌نویی که گفته بود او و سه داور دیگر را حلال نمی‌کند، گفت: همیشه سعی کردم در زندگی و به خصوص داوری به این حرف‌ها توجه نکنم؛ چراکه اگر قرار بود به این حرف‌ها و آدم‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند توجه کنم، این جایگاهی که در داوری که دارم نداشتم. همیشه اعتقاد دارم که این خداست که باید از من راضی باشد و نه بنده‌های خدا و این اعتقاد من است. به هر حال گذشت زمان همه چیز را درباره خیلی از افراد ثابت کرده و می‌کند. حرف‌هایی که الان می‌زنم هم ارتباطی به صحبت‌های این آقا ندارد؛ چراکه او مختار است هرچه می‌خواهد بگوید.

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان تصریح کرد: در این فوتبال همواره سعی کرده‌ام خودم باشم و هیچ‌گاه به دنبال بازی‌های سیاسی، لابی با سیاسیون و داشتن خدم و حشم نبودم و هر کدام از دوستان مثل محسن ترکی، هدایت ممبینی و که بهجایگاه خوبی در این فوتبال رسیدند با تلاش خودشان بوده و هیچ کدام با لابی سیاسیون به این جایگاه نرسیدیم.

فغانی افزود: در این حدود ۲۴،۲۵ سالی که در فوتبال هستم به این نتیجه رسیدم که اکثر کسانی که درباره مسائل پشت پرده و باندبازی حرف می‌زنند خودشان اصل این کار هستند و اتفاقات زیادی در این باره رخ داده که گذشته این افراد را مشخص کرده و گذشت زمان گواه حرف‌های من است. ارتباط پنهانی با برخی مربیان و بازیکنان و یا سیاه‌بازی یا لمپن‌بازی دیگر جوابگو نیست و نمی‌توان با این کارها به موفقیت رسید.

وی در پایان گفت: همه کسانی که در فوتبال فعالیت می‌کنند، می‌دانند اگر تیمی که از داوری ضرر کرده و قطعا هم تیمی بوده که سود هم کرده باشد و این‌طور نبوده که اشتباهات عمدی در کار بوده باشد. من پیش خدا و وجدان خودم راضی هستم که اگر اشتباهی هم در داوری فوتبال انجام دادم کاملا سهوی و فوتبالی بوده است اما اگر کسی در عالم فوتبال مدرکی دارد که اشتباهی عمدی انجام شده آن را رو کند. ما همیشه تابع قانون بوده و هستیم.

حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *