شرط ۱۶ میلیونی برای اعزام به مسابقات جهانی!

فدراسیون تیروکمان در اقدامی پرحرف و حدیث اعزام برخی کمانداران به مسابقات قهرمانی جهان در آرژانتین را مشروط به پرداخت ۱۶ میلیون تومان توسط ملی‌پوشان کرده است.

این اولین بار نیست که در رابطه با فدراسیون تیروکمان صحبت هایی مبنی بر گرفتن هزینه اعزام از ورزشکاران مطرح می شود. طوریکه سه چهار ماه پیش اینگونه اعلام شد که این فدراسیون اعزام کمانداران رده های سنی نوجوانان و جوانان به اردوی آماده سازی کره جنوبی را منوط به پرداخت ۴ هزار دلار از طرف آن‌ها کرده است.

البته رئیس فدراسیون در واکنش به این خبر آن را کذب خواند و حتی تاکید کرد که «اصلا برنامه ای برای اعزام کمانداران این رده سنی به اردوی کره جنوبی نداریم که بخواهیم بابت آن از ورزشکاران مان پولی دریافت کنیم.»

 

دریافت هزینه از ورزشکاران!

اما به فاصله چندماه مجددا موضوع دریافت هزینه از ورزشکاران در مورد فدراسیون تیر و کمان شنیده می شود و این بار برای اعزام آن‌ها به محل برگزاری مسابقات قهرمانی جهان!

کشور آرژانتین از ۱۰ مهرماه میزبان مسابقات تیروکمان نوجوانان و جوانان قهرمانی جهان است. این رقابت ها در دو بخش ریکرو و کامپوند دختران و پسران برگزار می شود و فدراسیون ایران هم قرار است در تمام این بخش ها نماینده اعزامی داشته باشد.

۱۲ کماندار ریکرو و کامپوند در بخش دختران و پسران در ترکیب تیم اعزامی به محل برگزاری مسابقات قهرمانی جهان در آرژانتین قرار دارند. این کمانداران از ۲۸ شهریورماه آخرین اردوی آماده سازی خود برای این اعزام را در سایت تیر و کمان تهران آزادی آغاز کردند در حالیکه حضور برخی از آن‌ها به خاطر عدم پرداخت مبلغ ۱۶ میلیون تعیین شده از سوی فدراسیون در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

شماره حسابی از طرف فدراسیون تیر و کمان برای واریز مبلغ ۱۶ میلیون تومان موردنظر در اختیار برخی کمانداران گذاشته شده است. مسئولان فدراسیون ضمن تاکید بر اینکه موضوع نباید توسط کمانداران و خانواده های آن‌ها رسانه ای شود، به آن‌ها اعلام کرده اند در صورت عدم واریز این مبلغ اعزام شان لغو خواهد شد و افراد دیگری جایگزین خواهند شد.

خبرنگار مهر از طریق نزدیکان برخی از این ملی پوشان از شرط تعیین شده برای اعزام به آرژانتین مطلع شد.  آن‌ها تاکید داشتند که خانواده های ملی پوشان در تامین هزینه موردنظر مشکل دارند اما به خاطر اهمیت حضور در مسابقات قهرمانی جهان، از مسئولان فدراسیون خواسته اند برای تامین این هزینه فرصتی به آن‌ها بدهند.

 

شرطی برخلاف عرف ورزش کشور!

آنچه مسلم است اعزام ورزشکار به مسابقات برون مرزی باید توسط فدراسیون و با هزینه آن انجام شود آن هم مسابقات رسمی که در تقویم فدراسیون جهانی ثبت شده است. بنابراین شرطی که برای اعزام کمانداران به آرژانتین گذاشته شده برخلاف عرف ورزش کشور است و باید از طرف وزارت ورزش پیگیری شود. به خصوص اینکه هزینه مشخص شده به قدری است که تامین و پرداخت آن برای خانواده خیلی از کمانداران نوجوان و جوان واقعا راحت نیست اما پرواضح است که فدراسیون قصد دارد با کمک گرفتن از ورزشکاران در این مسابقات حضور داشته باشد.

امید نجاری رئیس سازمان تیم های ملی تیر وکمان در گفتگو با خبرنگار مهر موضوع دریافت هزینه برای اعزام به محل برگزاری مسابقات قهرمانی جهان را تائید و تاکید کرد که این هزینه از همه کمانداران گرفته نمی شود.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: هدف ما از حضور در رقابت های قهرمانی جهان کسب سهمیه برای المپیک ۲۰۱۸ نوجوانان است. بازی های المپیک فقط در بخش ریکرو برگزار می شود  و ما می توانیم در مسابقات جهانی برای هر یک از بخش دختران و پسران یک سهمیه کسب کنیم. بر همین اساس با توجه به وضعیت مالی فدراسیون و وزارت ورزش و همچنین هزینه های بالای سفر به آرژانتین قصد داشتیم تنها در این بخش ورزشکار اعزام کنیم. در کل از یک و نیم سال پیش برنامه ما فقط برای اعزام کمانداران ریکرو بود و اصلا هیچ برنامه ای برای بخش کامپوند نداشتیم.  این موضوع با واکنش هایی از طرف ورزشکاران بخش کامپوند و خانواده آن‌ها مواجه شد.

رئیس سازمان تیم های ملی تیر و کمان تاکید کرد: خانواده ورزشکاران کامپوند با مطرح کردن مواردی مانند آمادگی فرزندشان و بالا بودن شانس مدال آوری وی در مسابقات جهانی، خواستار اعزام آنها با هزینه خودشان شدند. فدراسیون هم با این مسئله یعنی اعزام ورزشکاران کامپوند ب هزینه خود آن‌ها موافقت کرد. در واقع اعزام ورزشکاران ریکرو به طور کامل با هزینه فدراسیون انجام می شود اما اعزام در بخش کامپوند با هزینه خانواده آن‌ها.

 

فدراسیون با آن‌ها موافقت نکرد

نجاری تاکید کرد: البته با این شرایط هم، با اعزام هر ورزشکاری موافقت نکردیم. کسانی که در بخش کامپوند اعزام می شوند، ورزشکارانی هستند که جزو نفرات اول تا سوم هستند. بودند خانواده هایی که فرزندشان در بخش کامپوند و حتی ریکرو جزو نفرات برتر کشور نبود و متقاضی اعزام با هزینه شخصی بودند اما فدراسیون با آن‌ها موافقت نکرد.

رئیس سازمان تیم های ملی تیروکمان در پاسخ به این پرسش که «چرا خانواده برخی از کمانداران از این مسئله گله مند هستند؟»، گفت: فدراسیون با پیشنهاد خود خانواده چنین اعزامی را در برنامه قرار داد وگرنه مبنای ما فقط اعزام در بخش ریکرو بود. همان طور که گفتم هستند خانواده هایی که متقاضی اعزام ورزشکارشان هستند اما شرایط فدراسیون را ندارند.

برخی از ملی پوشان جوان و نوجوانی که به دلیل مشکلات مالی خانواده هایشان نتوانسته بودند این مبلغ را فراهم کنند با اشک و گریه اردو را ترک کردند تا افراد دیگری که وضعیت مالی بهتری دارند جانشین آن‌ها شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *