رونمایی از دستگاه هوشمند بازیافت زباله در مشهد

بررسی و مطالعه مدل­های مدیریت زباله در همه کشورها در حال انجام است چرا که زباله جدای از اینکه آسیبی برای محیط زیست می­تواند منبع درآمد بالایی برای شهرها باشد تا جایی که برخی کشورها حتی رو به واردات زباله آورده­اند از این رو به زباله لقب طلای کثیف داده­اند.همچنین باید توجه داشت که مدیریت پسماندها عملی است که کاملا در راستای تحقق بخشی به شعار اقتصاد مقاومتی است و قادر به تولید سرمایه و اشتغال قابل توجهی است.

روز سه شنبه در مشهد برای اولین بار در کشور از دستگاه هوشمند بازیافت زباله در مبدا رونمایی شد.

دستگاهی که حاصل ایده خلاقانه جوانان مشهدی است توسط شرکت توسعه بین المللی صنعت سلامت فرا مرزی و با حمایت سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه امام رضا(ع) به مرحله اجرا و تجاری سازی رسیده است.

مسئول سازمان علمی و پژوهشی بسیج در مراسم رونمایی از این دستگاه گفت: از این جوانان مخترع و ایده پرداز به نوع می­توان حمایت کرد.حمایت ملی و معنوی.رسالت بسیج در این راستا حمایت معنوی از این عزیزان است و از مرحله پرداختن به ایده و ثبت اختراع شروع می­شود و تا اجرایی کردن ایده و تجاری سازی آن ادامه پیدا می­کند.

مجتبی تنها افزود: امروز یکی از این طرح­ها که سال گذشته نمونه اولیه آن تولید شده و به رویت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، فرماندهان سپاه و مقامات مسئول ارگان­های دولتی رسید و استقبال خوبی از این دستگاه صورت گرفت ولی ایرادات کوچکی داشت که باید به آن رسیدگی می­شد و این فرآیند حدود شش ماه طول کشید ولی هنوز هم باید این دستگاه کامل شود تا روزی بدون دخالت دست این فرآیند صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در سال جاری ما 8 ایده را مورد حمایت قرار دادیم و امیدواریم این تعداد تا پایان سال به 20 عدد برسد. ما در ماه­های آینده دو محصول دیگر را رونمایی می‌کنیم که یکی از آن‌ها در حوزه آلودگی هوا خواهد بود. امیدواریم به زودی این محصول به بهره‌برداری می‌رسد.

مسئول سازمان علمی و پژوهشی بسیج اضافه کرد: باید همه این را در نظر داسته باشیم مخترع بدون حمایت ما امکان اینکه اختراع خود را تجاری سازی بکند ندارد و ما به عنوان مسئولین حکومتی باید این شرایط را فراهم کنیم. چرا که هم پیشرفت علمی حاصل می­شود هم بازده اقتصادی مناسبی دارد. امیدوارم روزی برسد که مخترعین و ایده پردازان ما از زمانی که یک ایده به نظرشان می‌رسد تا زمانی که حاصل آن را در اختیار جامعه قرار می­دهند مسیر کوتاه و راحتی را طی بکنند.

تنها با اشاره به اینکه دستگاه هوشمند بازیافت و تفکیک در مبدا یک دستگاه نوآورانه است، تاکید کرد: این محصول نمونه داخلی و خارجی ندارد و برای صادرات آن به داخل و خارج از کشور هم در مراحل بعدی اقدام می‌کنیم. همچنین جهت ارائه خدمات ویژه به زائران پیاده اربعین حسینی در عتبات عالیات هم آماده اجرای طرحی با همین محوریت در برنامه‌های ستاد اربعین استان و کشور هستیم.

مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) گفت: بسیج سازندگی دو ماموریت ویژه دارد.اردوهای جهادی و اقتصاد مقاومتی. در سال جاری ما حجم انبوهی از اردوهای جهادی را در سطح استان شاهد بودیم.پیش بینی ما دویست هزار شرکت کننده در اردو بود ولی پس از جمع بندی پایانی بیش از سیصد و بیست هزار نفر در این اردوها شرکت کردند.در این اردوها حجم انبوهی اردوی جهادی پزشکی داشتیم که میزبان 9 استان بودیم و بسیاری ازمدارس نیز توسط دانش­آموزان مرمت شد و به مناطق زلزله زده و محروم کمک­های زیادی صورت گرفت.مردم در کار خیر از ما جلوتر هستند فقط یک نفر باید شروع کار را انجام دهد و مردم را راهنمایی کند.

محمد روحانی افزود: ما در سال جاری یک کمیته سه جانبه همراه آستان قدس و کمیته امداد تشکیل دادیم و بیش از 100میلیارد تومان برای وام­های قرض الحسنه در نظر گرفتیم. سقف وام­های خرد 20 میلیون تومان است.

وی تاکید کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید کننده­ها در این کمیته سه جانبه با همراه شهرداری توانستیم 8 نمایشگاه صنایع دستی و سوغاتی محور برگزار کنیم که بیش از دوهزار نفر از کسانی که خودشان توانایی تهیه مکان و فروش محصولشان را نداشتند در این نمایشگاه­ها محصولاتشان را عرضه کردند و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.

وی اظهار کرد: اگر ما راه را به مردم نشان دهیم خودشان کار را پیش می­برند فقط مسئولین باید این راه را باز کنند. در بخش سرمایه گذاری هم اینگونه است و اگر ما مکان سرمایه‌گذاری خوب را به مردم نشان دهیم خودشان با تمام توان شروع به سرمایه گذاری می­کنند و این بارها اثبات شده است.نمونه بارز همت مردم در طرح اخیر ما بود که اعلام کردیم اگر مردم خودشان قنات­ها را بازسازی کنند آستان قدس نصف هزینه را پرداخت می­کند و با همین روش 40 قنات بازسازی و ترمیم شد. تنها با کمی همفکری و هم افزایی با مردم کارهای بزرگی می­توان انجام داد و این بارها اثبات شده فقط ما به عنوان حاکمیت باید این راه را هموار کنیم.

در ادامه این مراسم مخترع و طراح دستگاه هوشمند تفکیک زباله گفت: مدیریت پسماند و بازیافت زباله خشک از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی و عدم نیاز به نفت و سرمایه کشور است به همین دلیل از سه سال پیش تصمیم به ساخت این دستگاه گرفتیم. دستگاهی که در قالب هشت درگاه به تفکیک کدهای بین‌المللی بازیافت ساخته شده است. این دستگاه مجهز به سامانه پیشرفته پرک‌‌کننده است و در همه اماکن شهری و روستایی و مراکز خدماتی و رفاهی امکان استقرار دارد.

نصرالله فرامرزی افزود: برای این دستگاه کارت­های هوشمندی طراحی شده که مردم در ازای تفکیک زباله­های خود با این دستگاه مبلغی را دریافت کنند و می‌توانند با شارژ کارت خود توسط دستگاه در سطح شهر خریدهای خود را انجام دهند.

 

 

سرویس اقتصاد «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *