تولید گران ایرانی در روسیه جایگاهی ندارد

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: تامین مالی در ایران گران است و تولیدی گران داریم.تولید گران نمی‌تواند در بازار مصرفی روسیه که بازاری قیمت محور است، حضور قدرتمندی داشته باشد.

قدیر قیافه روز جمعه در سومین میز کشوری همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران با عنوان نشست مشترک ایران و روسیه در هتل میثاق مشهد افزود: پس از فروپاشی شوروی میزان مراودات تجاری ما با کشورهای این اتحاد کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که مردم روسیه، ایران را کشوری محترم می‌دانند و برای حوزه تمدنی ایران جایگاه ویژه‌ای قائل هستند.ما باید آسیب شناسی کنیم که چرا ما در حوزه تجاری به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم؟ در کشور ما 85 درصد اقتصاد در اختیار دولت است و از دلایل اساسی که ما در این بازار موفق نبوده‌ایم، عدم شناخت متقابل از یکدیگر است.البته امروز فناوری اطلاعات به مجموعه‌های اقتصادی دو کشور کمک کرده است.

قیافه خاطرنشان کرد: ما نیز در این رابطه کاستی‌هایی داشته‌ایم که نتوانسته‌ایم اطلاعات کافی برای تجار ایرانی و روسی فراهم کنیم.این مساله از سمت روسیه نیز وجود دارد ولی وضعیت آن‌ها از ما بهتر است.ما باید ظرفیت‌های یکدیگر را به خوبی بشناسیم.وظیفه دولت‌ها ضمانت صادرات و بسترسازی است.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به انتظارات بخش خصوصی از دولت برای توسعه روابط تجاری با روسیه تصریح کرد: ما انتظار داریم سازمان توسعه تجارت، بخش اقتصادی استانداری‌ها، وزارت امور خارجه و معاونت اقتصادی رئیس جمهور برای ما بازاریابی کنند.امروز می‌بینیم که ترک‌ها سال‌ها در کشورهای همجوار ما حضوری قدرتمند دارند.80 درصد مسکوسیتی که در آن امکان ساخت آسمان خراش وجود دارد، توسط ترک‌ها ساخته می‌شود و حتی بعد از بروز مشکلات بین دو دولت این مساله تاثیری بر این بازار نگذاشت.

قیافه با اشاره به موانع تجارت با کشور روسیه اضافه کرد: نکته نخست نبود اطلاعات کافی از ظریفت‌های یکدیگر است.تامین مالی در ایران گران است و تولیدی گران داریم.تولید گران نمی تواند در بازار مصرفی روسیه که بازاری قیمت محور است، حضور قدرتمندی داشته باشد.کشور ترکیه 45 هزار هکتار فضای کشت گلخانه‌ای دارد که این در کشور ما تنها 9000 هکتار است.مشکل دیگر این است که ظرفیت شناسی نکرده‌ایم.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه خاطرنشان کرد: مشکل بعدی ما مساله ارتباطات مالی و بانکی است.البته بخشی از این مسایل برطرف شده ولی هنوز بخش عمده‌ای از این مسایل پابرجاست.در ساختار روسیه یهودیان بسیار با نفوذ هستند.در سال‌های اخیر به صورت میانگین 1.8 میلیارد دلار مبادله با این کشور داشته‌ایم که این تنها 0.3 درصد گردش مالی تجارت با این کشور است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های حمل و نقل بین دو کشور نیز بسیار زیاد است، عنوان کرد: دولت باید برای رفع این مشکل در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کند و بنادر را توسعه دهد.همچنین در بازاریابی مشکلات زیادی داریم و به سلایق طرف مقابل توجهی نداریم.برای صادرات 10 میلیارد دلاری باید 35 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گیرد.

قیافه یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در صادرات کالا به روسیه بود، مساله تعرفه‌ها بود.روسیه با ترکیه و مصر و برخی دیگر کشورها پرتکل همکاری‌های گمرکی در جهت کاهش تشریفات زائد صادرات کالا داشته است.اگر قرار است به بازار وارد شویم، باید این مانع را از سر راه برداریم.سال گذشته بالاخره یادداشت تفاهم و پروتکلی در این خصوص امضا شد.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: بالغ بر 10 نامه متفاوت به بخش خصوصی زده شده که برای آغاز پایلوت کریدور سبز 10 شرکت برتر ایرانی که صادرات دارند، همکاران خود را معرفی کنند تا از این تسهیلات استفاده کنند.در هر صورت با توجه به پتانسیل‌ها روسیه می‌توان از تجارت با این کشور استفاده کرد.ما فقط کافی است 10 درصد این بازار را در اختیار بگیریم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *